Indonézia: Raja Ampat, Maluku (Banda-szigetek)
Indonézia keleti részének csodái: Raja Ampat paradicsomi szigetei és a Banda-szigetek álomvilága - kis csoportos utazás!
Miért éppen a csodálatos Raja Ampat és Maluku?
Az Indonéziában járó utazók nagy többsége úgy hagyja el Délkelet-Ázsia talán legsokszínűbb országát, hogy egyszer még mindenképp visszatérne oda. A hosszú évek óta méltán népszerű Jáva, Bali utunk mellett most mi is úgy éreztük, ideje visszatérni és ezúttal egy merőben más képet adni az Indonéz-szigetvilág egyedülálló természeti értékeiből. Jakarta érintésével először átrepülünk Pápua tartományba, hogy utunkat a mérvadó utazási oldalakon a világ egyik csodájaként emlegetett Raja Ampat szigetvilágával kezdjük. Első napjaink alatt így betekintést nyerhetünk Új-Guinea szigetének indonéz részébe is, ahol igazi paradicsomi körülmények között pihenhetjük ki a hosszú repülőutat, majd szerezhetünk maradandó élményeket víz alatt és fölött egyaránt. Raja Ampat után nem távolodunk el Indonézia keleti részétől és a leghíresebb látnivalókat elkerüljük egy egészen különleges helyszínért. A paradicsomi Banda-szigetek a Maluku-szigetcsoport legszélén, távol a világ zajától várja a lelkes utazókat, akik pöfékelő vulkánokat, víz alatti édenkertet, koloniális holland örökségeket, és fantasztikusan vendégszerető, keresztény helyi lakosokat ismernének meg. Indonézia eddig nem látott részei várnak most rád is, tarts hát velünk!
Programunk a klasszikus, bakancsos túrák hagyományaira épül: valóban egzotikus, csodálatos helyeket ismerünk meg, de utunkat azoknak ajánljuk, akik elfogadják a helyiek által nyújtott közlekedési és szálláslehetőségeket, valamint rugalmasak és nyitottak a helyi viszonyokhoz.
Melyek Raja Ampat és Maluku legfontosabb látnivalói?
- Raja Ampat paradicsomi szigetei,
- a világ egyik leggazdagabb víz alatti élővilága,
- paradicsommadár lesen Pulau Gam szigetén,
- Pianemo-kilátópont Raja Ampaton,
- semmihez se fogható hangulat a Banda-szigeteken,
- vízi édenkertek a Pulau Ai, Pulau Run és Pulau Hatta legszebb korallmezőin,
- naplemente a Gunung Api vulkánjáról.
Az Indonéziában járó utazók nagy többsége úgy hagyja el Délkelet-Ázsia talán legsokszínűbb országát, hogy egyszer még mindenképp visszatérne oda. A hosszú évek óta méltán népszerű Jáva, Bali utunk mellett most mi is úgy éreztük, ideje visszatérni és ezúttal egy merőben más képet adni az Indonéz-szigetvilág egyedülálló természeti értékeiből. Jakarta érintésével először átrepülünk Pápua tartományba, hogy utunkat a mérvadó utazási oldalakon a világ egyik csodájaként emlegetett Raja Ampat szigetvilágával kezdjük. Első napjaink alatt így betekintést nyerhetünk Új-Guinea szigetének indonéz részébe is, ahol igazi paradicsomi körülmények között pihenhetjük ki a hosszú repülőutat, majd szerezhetünk maradandó élményeket víz alatt és fölött egyaránt. Raja Ampat után nem távolodunk el Indonézia keleti részétől és a leghíresebb látnivalókat elkerüljük egy egészen különleges helyszínért. A paradicsomi Banda-szigetek a Maluku-szigetcsoport legszélén, távol a világ zajától várja a lelkes utazókat, akik pöfékelő vulkánokat, víz alatti édenkertet, koloniális holland örökségeket, és fantasztikusan vendégszerető, keresztény helyi lakosokat ismernének meg. Indonézia eddig nem látott részei várnak most rád is, tarts hát velünk!
Programunk a klasszikus, bakancsos túrák hagyományaira épül: valóban egzotikus, csodálatos helyeket ismerünk meg, de utunkat azoknak ajánljuk, akik elfogadják a helyiek által nyújtott közlekedési és szálláslehetőségeket, valamint rugalmasak és nyitottak a helyi viszonyokhoz.
Melyek Raja Ampat és Maluku legfontosabb látnivalói?
- Raja Ampat paradicsomi szigetei,
- a világ egyik leggazdagabb víz alatti élővilága,
- paradicsommadár lesen Pulau Gam szigetén,
- Pianemo-kilátópont Raja Ampaton,
- semmihez se fogható hangulat a Banda-szigeteken,
- vízi édenkertek a Pulau Ai, Pulau Run és Pulau Hatta legszebb korallmezőin,
- naplemente a Gunung Api vulkánjáról.
Időpontok
-
2024. március 02 → 15.
-
1. nap Jakarta
Érkezés Indonézia fővárosába, Jakartába. Az utunk jakarta nemzetközi repülőteréről indul, ám erre a napra nincsen szervezett programunk. A nemzetközi járat érkezésének és a belföldi járatunk indulásának függvényében az este nagy részét a reptéren fogjuk tölteni csatlakozásunkig, az éjszakát pedig a repülőn töltjük majd. -
2. nap Jakarta, Sorong, Raja Ampat
Korán reggel egy belföldi járattal érkezünk Nyugat-Pápua egyik legnyugatibb csücskébe, Sorongba. A város közvetlenül a tengerparton fekszik, és a világhírű Raja Ampatra induló túrák kiindulópontja, így érkezésünk után egyből kimegyünk a kikötőbe. Az ideális esetben kora délután induló kompunk több órán keresztül szeli majd a habokat, amíg a szigetek központjába, Waisai-ba érkezünk. Innen egy rövid várakozás és a belépők megvétele után már vendéglátóink hajóiba szállunk, hogy késő délutánra már Raja Ampat meseszép szigeteinek egyikén található szállásunkon legyünk, néhány méterre a tengertől. Szállás: tengerparti bungalókban. (Kérjük az út tudnivalói között figyelmesen olvasd el a szállásokra vonatkozó részt!) -
3. nap Raja Ampat szigetvilág
1Raja Ampat jelentése a Négy Király, utalva a szigetvilágban található négy legnagyobb szigetre, ám ezeken kívül összesen több mint 1500 kisebb-nagyobb sziget alkotja a Nyugat-Pápuához tartozó Raja Ampatot, melyet portugál utazók már az 1500-as évek közepén paradicsomnak írtak le, nem véletlenül. A szigorúan védett természetvédelmi területen található szigetek közös vonása a kristálytiszta víz, a hófehér homok, az alig néhány száz helyi lakos és a világon egyedülálló víz alatti élővilág. Az ázsiai Korall-háromszög ezen részén az ideális körülményeknek köszönhetően tengerbiológusok egyedülálló fajgazdagságot fedeztek fel: több mint 1500 féle hal és 500 féle korall rejtőzik a víz alatt, és szerencsére ezek jelentős részét búvárkodás nélkül is közelebbről szemügyre tudjuk venni. Nincs más dolgunk tehát, mint kiélvezni ezen az egészen kivételes szigetvilágon töltött minden percünket, a víz fölött és a víz alatt egyaránt. A mai napon a környező szigetek felfedezésére indulunk, sznorkellezünk a fantasztikus korallszirtek között, délután pedig a naplemente fényeit már egy csodálatos kilátóhelyről nézzük majd. Szállás: tengerparti bungalókban, reggelivel. -
4. nap Raja Ampat szigetvilág, Pianemo
2A mai napunkon Raja Ampat egyik leghíresebb részét, a szigeteket hirdető anyagokon sokszor szereplő Pianemo-szigeteket fedezzük fel. Hajónk segítségével egy hosszú, és hullámzó hajóúton jutunk el a szállásunktól nagyjából 20 km-re fekvő csodálatos szigetvilágba, ám a látvány mindenért kárpótolni fog. Célunk a Pianemo kilátópont, amelyről varázslatos panoráma nyílik az alattunk elterülő szigetcsoportra: türkizkék lagúnák, kisebb- nagyobb kúp alakú szigetek és a végeláthatatlan tenger. Kimerítő napunkat természetesen többször megszakítjuk sznorkellezésekkel és eldugott kis strandok felkeresésével, így jó eséllyel fáradtan ám teli élményekkel térünk vissza szállásunkra a naplemente fényeiben. Szállás: tengerparti bungalókban, reggelivel. -
5-6. nap Raja Ampat szigetvilág
1Utolsó két teljes napunkon kiélvezhetjük a szállásunk körül fekvő korallmezőket, a fehér homokos tengerpartot és akár egész nap pihenhetünk, feltöltődve utunk további részére. Akik azonban a pihenés helyett mást választanának, fakultatív program kereteiben ismét egész napos hajókirándulásokra indulhatunk, hogy felfedezzük a szigetvilág eddig nem látott részeit, öbleit, apró rejtett szigeteit. Igény szerint ki lehet próbálni a búvárkodást, de el lehet indulni hosszabb tengeri kajak túrákra, madárlesre, vagy akár kisebb túrákra is. Szállás: tengerparti bungalókban, reggelivel. -
7. nap Raja Ampat, Waisai, Sorong
1Felejthetetlen napjaink végén elbúcsúzunk apró szigetünktől, visszahajózunk Waisai-ba, majd a délutáni kompok egyikével visszatérünk Sorong városába. A délután további részét a szállodánk medencéjének a partján töltjük majd, kipihenve a fáradalmakat, este pedig megünnepelhetjük visszatérésünket a civilizációba. Szállás: szállóban, ellátás: reggeli Raja Ampaton. -
8. nap Sorong, Kota Ambon (Maluku), Pulau Ambon
1Korán reggel megyünk ki a reptérre, majd elhagyjuk Sorong városát és átrepülünk a Maluku-szigetcsoport fővárosába, Kota Ambonba. Maluku szigeteit egykoron a Fűszer-szigetek néven ismerte meg a világ, hiszen a több ezer szigetből álló területen a világon elsőként termeltek nagyobb mennyiségben szegfűszeget, szerecsendiót, borsot, vagy épp fahéjat. A fűszernövények és az illóolajokban gazdag fák különösen kedvelik a vulkanikus múlttal rendelkező szigetek talaját, így nem véletlen, hogy a holland gyarmatosítók is a Maluku-szigetcsoport tagjait szemelték ki először hódításaik alkalmával. A Holland-Kelet Indiai Társaságot az 1600-as évek elején pont Ambon szigetén alapították, így nem csoda, hogy bármerre is járunk majd a szigeteken, az időnként fel-felbukkanó vulkánok mellett egykori holland erődök is vissza fognak ránk köszönni. Bár Kota Ambon városa nem tartogat számunkra túl sok látnivalót, a sziget legszínvonalasabb szállodájában jól esően pihenhetünk, strandolhatunk egyet akár a medence partján, akár a resorthoz tartozó strandon. Szállás: resortban, ellátás: reggeli. -
9. nap Kota Ambon, Bandaneira (Banda-szigetek)
1Reggelink után az alig 15 percnyire fekvő hajóállomásra megyünk, majd egy helyi speedboat járattal elindulunk 5-6 órás hajóutunkra a legendás Banda-szigetek felé. Útközben először a tenger felől is megcsodálhatjuk Pulau Ambon szigetének 1000 méter fölé magasodó hegycsúcsait, majd pedig egy kis szerencsével akár delfineket is láthatunk a Banda-tenger habjai között. Délután felé fut majd be hajónk Bandaneira városába, amely a Banda-szigetcsoport kvázi fővárosa, gyakorlatilag az egyetlen klasszikus város, amellyel a következő 5 napban találkozni fogunk. A Holland Kelet Indiai Társaság a Banda-szigeteken egy igazi kincsesládát talált, hiszen a tökéletes klíma és talajviszonyok miatt a szigetcsoport a szerecsendió őshazája. A világtörténelem során ennek a fűszernek a kereskedelme hatalmas pénzt és hírnevet hozott a hollandoknak, míg a helyiek brutális elnyomásban, rabszolgamunkában álltak az európai gyarmatosítók rendelkezésére. Indonézia függetlenedése óta a Banda-szigetek a turizmus felé kanyarodott, itt is, ahogy az ország többi részén ebből várják a térség fellendüléséhez szükséges bevételeket. Érkezésünk után próbáljuk felvenni a teljesen lelassult életritmust, és elsőként bejárjuk a Bandaneira környékén található holland erődöket és egyéb történelmi emlékeket, hiszen a városka utcáin sétálva egy igazi időutazásban, a gyarmatosítok korában érezhetjük majd magunkat. Hangulatos szállásunk a sziget talán legszebb boutique hoteljében lesz, ahol a következő 5 éjszakánkat fogjuk eltölteni. Szállás: szállóban, ellátás: reggeli. -
10. nap Banda-szigetek, Pulau Hatta, Pulau Pisang
2A Banda-szigetek felfedezését Pulau Hatta szigetével kezdjük, a következő napokban pedig szép sorjában a szigetcsoport mind a hat tagját alaposan bejárjuk. Pulau Hatta szigetét sokáig a holland eredetű Rozengain néven ismerték, a mai napra pedig néhány vendégházon és búvárközponton kívül nem sok minden található az alig 800 fő által lakott szigeten. Hattára a csodálatos strandjai mellett az elképesztően szép korallmezői miatt megyünk, hiszen a kristálytiszta vízben a leszakadások mentén igazi víz alatti álomvilág tárul elénk szirticápákkal, teknősökkel és számtalan halfajtával. Valamelyik partszakaszon fogyasztjuk majd el frissen elkészített ebédünket, kora délután pedig vissza is indulunk, hiszen a hazafelé úton még újabb megállókat iktatunk be Pulau Banda keleti részén, illetve az aprócska Pulau Pisang szigetén is, szebbnél szebb sznorkellező helyeket felfedezve. A naplemente fényeiben térünk vissza Bandaneira városába megszokott szállásunkra. Szállás: szállóban, ellátás: reggeli, ebéd. -
11. nap Pulau Run, Pulau Ai
2Újabb tartalmas nap elé nézünk a Banda-szigeteken, hiszen ezúttal a Bandaneirától keletre fekvő két szigetet, Pulau Runt és Pulau Ai-t fedezzük fel. Pulau Run szigetének érdekes történelme van, hiszen bár a hollandok 1616-ban Pulau Ai elfoglalása után az összes Banda szigetet megszerezték, egy vakmerő kapitány vezetésével az angolok egészen 1674-ig tartották magukat egy erődben. A hollandok, akik egy idő után már nagyon megunták, hogy nem tudják elfoglalni a szigetet, végül egy cserével kaparintották meg azt: egy értéktelen és lakatlan észak amerikai földdarabot adtak az angoloknak Pulau Runért cserébe, ez a földdarab pedig nem volt más, mint Manhattan szigete. Pulau Run újabb fantasztikus korallokat, hófehér homokos strandokat és tökéletesen tiszta vizet tartogat nekünk, így ebédünkig kiélvezzük a Banda-tenger 28-29 fokos vizét, hogy aztán ismét pálmafák alatt ebédeljünk meg a legmelegebb órákban. Hazafelé úton egy újabb megálló vár ránk, Pulau Ai szigete, ahol szintén a víz alatti világ felfedezésére indulunk. Akik inkább a szárazföldön töltenének több időt, azok megnézhetik az egykori holland erődöt, illetve sétálhatnak Ai falucska hangulatos utcáin. Hosszú napunk végén, a Gunung Api vulkánjának látványával térünk vissza Bandaneirára. Szállás: szállóban, ellátás: reggeli, ebéd. -
12. nap Pulau Banda Besar, Pulau Gunung Api vulkántúra (656 m)
3A mai napon a legnagyobb Banda szigetre, a szomszédos Pulau Banda Besarra látogatunk. Ezúttal több szárazföldi programra kell készülni, hiszen helyi vezetőnk segítségével egy 3-4 órás sétára indulunk az egykori szerecsendiófa ültetvények közé, de meglátogatunk majd hangulatos településeket is ahol beleláthatunk a bandai lakosok hétköznapjaiba. Felkeressük az 1624-ben épült Benteng Hollandia erődjét is amely egy 1743-as földrengésig a térség legnagyobb holland erődje volt, és ahonnan zseniális kilátás tárul majd elénk a Gunung Api vulkánjával együtt. Napunk másik részében, miután napokig szemezgettünk vele, nem maradt más hátra, minthogy meghódítsuk a Gunung Api hőn áhított 656 méteres vulkánját. A folyamatos aktivitást mutató Gunung Api legutoljára 1988-ban tört ki, elpusztítva 300 házat és megölve 3 helyit is. Ezzel együtt az általában szunnyadó vulkán megmászása egyáltalán nem lehetetlen, sőt, egy fantasztikus naplemente reményében kezdjük meg túránkat. A 656 méter leküzdése után - amelyre nagyjából 2 órára lesz szükségünk - ajándékunk egy mesebeli naplemente és a Banda-szigetek pazar sziluettje lesz majd, miközben utoljára élhetjük át azt a fantasztikus érzést, hogy itt igazából a világ legvégén vagyunk. (A vulkántúra természetesen erősen függ a vulkán aktivitásától, így ez a programpontunk bármikor módosulhat.) A túránk után aztán ismét irány a Banda-tenger, majd visszatérünk szállásunkra. Búcsúesténken méltóképpen megemlékezünk a Banda-szigeteken töltött napjainkról. Szállás: szállóban, ellátás: reggeli, ebéd. -
13. nap Bandaneira, Kota Ambon
1A hajójáratunk indulásának függvényébe lesétálunk a kikötőbe és magunk mögött hagyjuk a Banda-szigeteket. Újabb 5-6 órás hajóút vár majd ránk, melynek végén ismét Kota Ambonban kötünk ki, hogy közvetlenül a már ismerős szállásunkon találjuk magunkat. Itt aztán irány a medence vagy a tengerpart, majd utolsó közös vacsoránk alkalmával átbeszéljük a mögöttünk álló 2 hét emlékeit. Szállás: resortban, ellátás: reggeli. -
14. nap Kota Ambon
A mai napra szervezett programunk nincs, a belföldi járatunk indulásának függvényében irány a reptér, majd megkezdjük hazautunkat Magyarország felé.
Út ára tartalmazza
- a szállást 5 éjszakára Raja Ampaton, színvonalas búvár resortban, tengerparti bungalókban, 5 reggelivel,
- a szállást 4 éjszakára Bandaneira városában, 2 ágyas szobákban, 4 reggelivel,
- a szállást 1 éjszakára Sorongban, színvonalas hotelben, 1 reggelivel,
- a szállást 2 éjszakára Kota Ambonban medencés, tengerparti, 4 csillagos resortban, 2 reggelivel,
- a szállást 2 éjszakára Kota Ambonban medencés, tengerparti, 4 csillagos resortban, 2 reggelivel,
- a hajójegyeket Sorong és Waisai között,
- a bérelt hajók használatát Waisai és a szállásunk között,
- a két hajókirándulásunk során a bérelt hajókat, a benzint és a helyi vezetők díját Raja Ampaton,
- a taxik használatát Kota Ambonban és Sorongban,
- a Kota Ambon - Banda-szigetek közötti gyorshajó árát,
- a 2 egész napos hajókirándulást és a vulkántúrát a Banda-szigeteken (saját hajóval, helyi vezetővel, 3 ebéddel),
- a szervezést és a magyar nyelvű túravezetést.
- a bérelt hajók használatát Waisai és a szállásunk között,
- a két hajókirándulásunk során a bérelt hajókat, a benzint és a helyi vezetők díját Raja Ampaton,
- a taxik használatát Kota Ambonban és Sorongban,
- a Kota Ambon - Banda-szigetek közötti gyorshajó árát,
- a 2 egész napos hajókirándulást és a vulkántúrát a Banda-szigeteken (saját hajóval, helyi vezetővel, 3 ebéddel),
- a szervezést és a magyar nyelvű túravezetést.
Út ára nem tartalmazza
- a nemzetközi és belföldi repülőjegyek árát,
- a Kota Ambon - Banda-szigetek közl
- a belépőket és fakultatív programokat,
- az esetleges plusz szállást Jakartában az első napon,
- a termeszetvédelmi díjat Raja Ampaton,
- az esetleges védőoltások árát,
- az indonéz vízum díját,
- az étkezéseket a külön feltüntetetteken kívül.
- a Kota Ambon - Banda-szigetek közl
- a belépőket és fakultatív programokat,
- az esetleges plusz szállást Jakartában az első napon,
- a termeszetvédelmi díjat Raja Ampaton,
- az esetleges védőoltások árát,
- az indonéz vízum díját,
Árfolyam
Fontos! Utazásunk árát 370 Ft /1 USD árfolyamig tudjuk tartani. Ha a dollár (USD) ára az utazás indulását megelőző 35. napon ezt meghaladja, akkor árkorrekcióra kényszerülhetünk. Árkorrekció esetén az utazási szerződésünkben rögzített szabályok szerint járunk el.
Repülőjegy
Repülős útjainkhoz a kiutazás egyénileg történik. A garantált indulást követően érdemes minél hamarabb megvenni a repülőjegyet, egyrészt az ár miatt, másrészt, mert egy idő után az ideális járatokon nem biztos, hogy marad hely. Az utunkhoz csatlakozó repülőjegyeket - amennyiben a csoport létszáma már elérte az induláshoz szükséges minimális létszámot - irodánkon keresztül is meg tudod vásárolni, célunk, hogy a csoport minél inkább együtt tudjon utazni. Ha érkezési és/vagy távozási időpontod nem esik egybe a csoportéval, akkor a csoporthoz történő csatlakozásod egyénileg történik, a túravezető útbaigazítása vagy segítsége alapján.
A nemzetközi repülőjegy várható ára a Budapest - Jakarta - Budapest útvonalon: kb. 320.000 - 460.000 Ft.
A belföldi repülőjegyek várható ára: kb. 180.000 - 260.000 Ft.
A honlapunkon feltüntetett ár csupán tájékoztató jellegű, függ a választott légitársaságoktól, a foglalási időponttól, valamint az adott járat/járatok telítettségétől.
Ha az induláshoz szükséges minimális létszám elérésekor a meghirdetett dátumra csak nagyon kedvezőtlen ár/érték arányú repülőjegyek érhetőek el, akkor a program időpontja - egyeztetve a befizetett résztvevőkkel - egy-két napot módosulhat. Ha a repülőjegyed nem irodánkon keresztül vásárolod meg, kérjük, feltétlenül egyeztess előtte az ügyfélszolgálatunkkal. Repülőjegyed egyéni vásárlása esetén kérjük ügyelj az érkezési és távozási helyekre, dátumokra, és időpontokra, eltérés esetén az esetlegesen fellépő plusz költségeket az út ára nem tartalmazza. Amennyiben az út indulásától/érkezésétől eltérő dátumokban repülsz, a plusz szállások foglalásában természetesen segítünk.
Utazás
Indonéziában helyben bérelt kisbuszokkal, taxikkal, motoros taxikkal. Hajókirándulásaink alkalmával a helyi viszonyoknak megfelelő hajókat használunk, melyek mérete és felszereltsége szigetenként eltérő. Utunk nagyrészt vizes programokra épül (sznorkelezés, hajózás, úszkálás a tengerben), ezért a részvételt úszni nem tudó utasainknak nem javasoljuk!
A Kota Ambon - Banda-szigetek közötti repülő- és hajójáratok az elmúlt évek során (a Covid után) meglehetősen kiszámíthatatlanul közlekedtek. A programunkat úgy szervezzük, hogy az adott napon elérjük a Kota Ambon - Banda-szigetek gyorshajót, ám sajnos nincs rá garancia, hogy ez a hajó épp járni fog utazásunk pillanatában. Amennyiben szükség van rá, úgy privát hajóval fogjuk megtenni az utat Kota Ambon és a Banda-szigetek között, amely adott esetben nagyjából 100-150 USD/fő extra költséget jelent a résztvevőknek. Megértéseteket köszönjük!
A Kota Ambon - Banda-szigetek közötti repülő- és hajójáratok az elmúlt évek során (a Covid után) meglehetősen kiszámíthatatlanul közlekedtek. A programunkat úgy szervezzük, hogy az adott napon elérjük a Kota Ambon - Banda-szigetek gyorshajót, ám sajnos nincs rá garancia, hogy ez a hajó épp járni fog utazásunk pillanatában. Amennyiben szükség van rá, úgy privát hajóval fogjuk megtenni az utat Kota Ambon és a Banda-szigetek között, amely adott esetben nagyjából 100-150 USD/fő extra költséget jelent a résztvevőknek. Megértéseteket köszönjük!
Létszám
Tájékoztató létszám: 6-11 fő. Az utat minimum 6 fő befizetése esetén indítjuk el.
Túra nehézsége
FONTOS! Programunkon alapvetően hajókirándulásokra és sznorkel túrákra indulunk minden nap, hogy Indonézia valóban alig felfedezett, mesés szigetvilágát és csodálatos víz alatti világát is megismerjük. Mivel a program jelentős részén hajózni fogunk, a biztos úszni tudás ezen a túrán elengedhetetlen! Számítani kell rá, hogy a csendes vizek a bármikor feltámadó szélben hullámossá válhatnak. Amennyiben hajlamos vagy a tengeri betegségre, erre is készülni kell. A hajók egyes esetekben a part menti mólónál tudnak kikötni, de a móló telítettsége esetén lehet, hogy egyik hajóról a másikra átmászva tudjuk a mólót megközelíteni, sőt egyes esetekben ez csak a derékig erő vízben gázolva, esetleg a vízben úszva lehetséges. Indonézia keleti részének mesés szigetvilágában utazni hihetetlen élményeket jelent, európai kalandozásainkkal ellentétben ugyanakkor szem előtt kell tartani, hogy ez Ázsia. Aki azonban nem túl kényes, és az életre szóló élményekért vállalja az átlagosnál "nomádabb" viszonyokat, azt biztosíthatjuk, hogy nem fog csalódni!
Az út során fakultatív lehetőségként 3-4 kisebb, ám általában alig kijárt, nehéz terepen vezető, a hőségben meglehetősen fárasztó túrát fogunk majd tenni. A túrákon csúszós ösvényekre, gyökerekre, kellemetlen részekre és rengeteg élményre kell majd felkészülni.
Szállás
Városi szállodáink (3 éjszaka, Sorongban és Kota Ambonban, valamint 4 éjszaka Bandaneira szigetén) a magyarországi 3 csillagnak felelnek meg (saját fürdőszoba, reggeli). A szobák mérete, felszereltsége, tájolása egymástól eltérő lehet. A szobák minden esetben két ágyasak, így az egyedül jelentkezőket összetársítjuk nemben és lehetőség szerint korban megegyező utastársakkal.
Raja Ampaton a turizmusfejlesztés iránya a környezetbe illeszkedő egyszerű vedégház, illetve a mi esetünkben az ennél jobb minőségű, elsősorban búvároknak szóló dive center szállás, ehhez alkalmazkodunk mi is. Ezek a bungalók igazi természetközeli bungalók, két fős szobákkal, moszkítóhálóva és külön fürdőszobákkal.
Amire számítani kell: a trópusokon vagyunk, tehát melegített víz nincs, sőt, a vízhiány miatt a zuhanyzáshoz a sós és édesvíz keverékét fogjuk használni. Fel kell készülni arra, hogy kevés helyen van térerő, internet, az áramellátás tervezhető, de csak este 6 és reggel 8 között van áram általában.
Terület
Hova megyünk, mit kell tudni az indonéz szigetvilágról?
Az indonéz szigetvilág bő 5 ezer kilométer hosszan nyúlik el az Egyenlítő két oldalán, így „picit szélesebb” mint Európa. Közel 2 millió km2 területe nagyjából 17 500 szigeten oszlik szét, amik közül kb. 6 ezer lakott. A vulkanikus szigetvilág élővilága ennek megfelelően rendkívül színes, biodiverzitása egyedülálló, éghajlata trópusi. A széttagoltság és a kulcsfontosságú fekvés okozta hódítások kulturálisan rendkívül színes etnikai és vallási viszonyokat hoztak létre. Indonézia jó 255 millió lakosával Földünk 4. legnépesebb állama Kína, India és az USA után. Átlagos népsűrűsége picit nagyobb, mint hazánké, de ez több teljesen lakatlan terület és például Földünk legsűrűbben lakott szigetének (Jáva) átlagából alakul ki. A több, mint 300 nemzet és etnikum körülbelül 700 különféle nyelvet beszél a hivatalos indonéz nyelv mellett, ami a maláj egyik változata. Az ország lakosságának közel 90% muszlim, így Indonézia a világ legnépesebb iszlám országa, a közel 20 milliós protestáns, a szűk 8 milliós katolikus közösségek eltörpülnek. Az olyan apróbb csoportokat százalékosan már nem is érdemes kifejezni, mint a hinduk vagy buddhisták, akik összlétszáma azért simán kitöltene egy átlagos közép-európai országot. Utunk során három nagyobb szigetet és egy kisebb szigetcsoportot érintünk.
Elektromosság: Indonéziában az elektromos hálózat megfelel az európai szabványnak, a fényképezőgépek, kamerák, és telefonok akkumulátorait majdnem minden szálláshelyen lehetőséged van feltölteni. Internetezésre általában a nagyobb városokban lévő szállásainkon lesz lehetőséged. A hazai mobiltelefonok mindenhol működnek.
Indonéziában fel kell készülni az itthonitól eltérő mentalitásra, és az egyszerűbb viszonyokra a közlekedési eszközök, a szállások színvonalát illetően. Túravezetőnk és a helyi partnereink gondoskodnak a tervezett programmenetről, ugyanakkor a váratlan helyzetekkel való szembesülés (időjárás, repülők késésése, egyéb, előre szintán nem látható tényezők (vis maior) a túra résztvevőitől is bizonyos alapvető alkalmazkodóképességet és csapatszellemet követelnek.
Hogyan cserélték el New Yorkot Pulau Run-ra?
Az 1600-as évek elején járunk. A hollandok lenyúlták Délkelet-Ázsiában a vulkanikus Banda-szigeteket, mivel egyedül itt termett a szerecsendió a földön, és ezért ez rettenetesen drága is volt.
A legkisebb sziget, Pulau Run, az angoloké lett. A hollandoknak ez nagyon nem tetszett, mert pont itt volt a legjobb szerecsendió-termőterület. Aztán egyszer az angolok magára hagyták a szigetet, a hollandok megjelentek, lemészárolták a helyieket, kivágták a fákat és eladták jó pénzért a fűszert.
A hollandok végül belementek egy cserébe, átadták az angoloknak az akkor félig-meddig megszerzett földjüket, Pulau Run piciny szigetéért cserébe. Csakhogy ez a föld Manhattan volt.
Ráadásul az angolok a 19. század elején ideiglenesen visszafoglalták a Banda-szigeteket, és a szerecsendiófákat áttelepítették Ceylonba, ahol jól megéltek.
A 3 km hosszú, 1 km széles Pulau Run-nak jelenleg kb. 2000 lakosa van, akik főleg fokhagyma- és szerecsendió termesztéssel, halászattal foglalkoznak. Nincs iskola és egészségügyi ellátás, áram is csak este van.
New York pedig New York.
Nem volt a világtörténelem legjobb döntése. Akkor jó ötletnek tűnt.
Elektromosság: Indonéziában az elektromos hálózat megfelel az európai szabványnak, a fényképezőgépek, kamerák, és telefonok akkumulátorait majdnem minden szálláshelyen lehetőséged van feltölteni. Internetezésre általában a nagyobb városokban lévő szállásainkon lesz lehetőséged. A hazai mobiltelefonok mindenhol működnek.
Indonéziában fel kell készülni az itthonitól eltérő mentalitásra, és az egyszerűbb viszonyokra a közlekedési eszközök, a szállások színvonalát illetően. Túravezetőnk és a helyi partnereink gondoskodnak a tervezett programmenetről, ugyanakkor a váratlan helyzetekkel való szembesülés (időjárás, repülők késésése, egyéb, előre szintán nem látható tényezők (vis maior) a túra résztvevőitől is bizonyos alapvető alkalmazkodóképességet és csapatszellemet követelnek.
Időjárás
Milyen Raja Ampat időjárása?
Indonézia klímája trópusi, azaz forró. Két jól elkülöníthető évszak létezik: a száraz és az esős, utóbbi rendkívül csapadékos, novembertől március végéig tart. Indonézia távoli, keleti részein ez viszont fordítva van, és a nyár valamivel csapadékosabb. Az október eleje egy átmeneti szezon, ahol általában kevesebb eső esik, de sokszor nem lehet érezni a különbséget a hónapok között. Amire fel kell készülni, az a 30-32 fokos, fullasztó nappali hőmérséklet, a 30 fokos tenger, és a kellemes, 26-28 fokos éjszakák, szinte minden nap előforduló kisebb nagyobb záporokkal.
Indonézia klímája trópusi, azaz forró. Két jól elkülöníthető évszak létezik: a száraz és az esős, utóbbi rendkívül csapadékos, novembertől március végéig tart. Indonézia távoli, keleti részein ez viszont fordítva van, és a nyár valamivel csapadékosabb. Az október eleje egy átmeneti szezon, ahol általában kevesebb eső esik, de sokszor nem lehet érezni a különbséget a hónapok között. Amire fel kell készülni, az a 30-32 fokos, fullasztó nappali hőmérséklet, a 30 fokos tenger, és a kellemes, 26-28 fokos éjszakák, szinte minden nap előforduló kisebb nagyobb záporokkal.
Felszerelés
- könnyű, gyorsan száradó nyári ruházat,
- nagy túrahátizsák (legalább 65 liter), utazós bőrönd vagy sporttáska (gurulós bőröndöt kérjük ne hozz erre az utazásra),
- kényelmes kis hátizsák és övtáska a napi kirándulásokhoz, túrákhoz,
- felszerelések a sznorkelezéshez (szemüveget, pipát és békatalpat mindenképp hozzunk, bérelni nem tudunk majd!) és vízálló táska,
- szandál és egy könnyed túracipő, vízicipő,
- hosszú és rövidnadrág,
- legalább egy váltás meleg ruha az általában 16-18 fokra lehűtött repülő- és hajóutakra,
- fejfedő,
- svájci bicska,
- zseblámpa vagy fejlámpa,
- gyógyszerek,
- esőkabát,
- napszemüveg, és elegendő naptej,
- szúnyogriasztó, füldugó,
- hosszabbító/elosztó
A legtöbb szálláshely környékén van lehetőség olcsó mosatásra is, akár 2-3 naponta is.
Higiénia
Csak palackozott víz fogyasztását javasoljuk, ami egyébként mindenütt kapható lesz majd. Figyelj oda minden alkalommal, hogy a vásárolt zöldséget, gyümölcsöt alaposan megmosd. Ha odafigyelsz, jó eséllyel tudod elkerülni az emésztési jellegű kellemetlen szituációkat. Saját belátás szerinti alapvető egészségügyi csomagot érdemes magaddal hoznod (gyógyszerek, ragtapasz stb.).
Inodnéziába nincs kötelező védőoltás, a javasolt oltások tekintetében pedig időben keresd fel az oltóközpontot.
Malária: Indonézia keleti tartományaiban, a kevésbé lakott szigeteken a mai napig előfordulnak maláriás esetek, igaz csak nagyon ritkán. A malária megelőzésére, illetve kezelésére több gyógyszert is beszerezhetünk az oltóközpontokban, ám ezek természetesen nem kötelezőek.
Inodnéziába nincs kötelező védőoltás, a javasolt oltások tekintetében pedig időben keresd fel az oltóközpontot.
Malária: Indonézia keleti tartományaiban, a kevésbé lakott szigeteken a mai napig előfordulnak maláriás esetek, igaz csak nagyon ritkán. A malária megelőzésére, illetve kezelésére több gyógyszert is beszerezhetünk az oltóközpontokban, ám ezek természetesen nem kötelezőek.
Élelem
Indonézia olcsó ország, nem kell itthonról élelmiszert vinni! Természetesen az út során mindig lesz alkalom vásárolni palackos vizet és egyéb alapvető élelmiszereket, emellett az utcai kifőzdékben, éttermekben, nagyon olcsón lehet meleg ételhez jutni (3-4 USD). Indonéziában nagyon olcsóak a déligyümölcsök (banán, narancs, kókusz, rambután, durián, salak stb.) így a vitaminhiánnyal sem lehet sok problémád.
Raja Ampaton a szigetünkön nem találunk boltot, ehhez több szigetnyit kell utaznunk, így amikor épp útbaesik majd, akkor igyekszünk feltölteni a Coca Cola és sör készleteket. A teljes ellátással azonban nem lesz gondunk az ételekre, de készüljünk fel arra, hogy általában friss halat, zöldséget, és rengeteg rizst fogunk enni.
Raja Ampaton a szigetünkön nem találunk boltot, ehhez több szigetnyit kell utaznunk, így amikor épp útbaesik majd, akkor igyekszünk feltölteni a Coca Cola és sör készleteket. A teljes ellátással azonban nem lesz gondunk az ételekre, de készüljünk fel arra, hogy általában friss halat, zöldséget, és rengeteg rizst fogunk enni.
Pénz-ügy
Mi Indonézia hivatalos fizetőeszköze? Mennyi költőpénzt vigyünk magunkkal?
Indonéziában könnyű milliomossá válni. Az ország hivatalos fizetőeszköze az indonéz rúpia (IDR). 1 USD-ért kb. 15.900 IDR-t, 1 Euro-ért kb. 17.000 IDR-t kapunk. Indonéziában természetesen forintot nem váltanak, az egyszerűbb átszámolás miatt marad tehát az euro vagy dollár. A reptéren és a nagyobb városok bankjaiban, illetve pénzváltóinál könnyűszerrel lehet pénzt váltani. Bankkártya használatára kevés helyen van lehetőséged. Költőpénznek minimum 300-400 USD-t ajánlunk (étkezés, innivaló, emléktárgyak, ajándékok, fakultatív programok). Természetesen a költőpénz mennyisége sokkal kevesebb és több is lehet, egyéntől és vérmérséklettől függően.
Indonéziában könnyű milliomossá válni. Az ország hivatalos fizetőeszköze az indonéz rúpia (IDR). 1 USD-ért kb. 15.900 IDR-t, 1 Euro-ért kb. 17.000 IDR-t kapunk. Indonéziában természetesen forintot nem váltanak, az egyszerűbb átszámolás miatt marad tehát az euro vagy dollár. A reptéren és a nagyobb városok bankjaiban, illetve pénzváltóinál könnyűszerrel lehet pénzt váltani. Bankkártya használatára kevés helyen van lehetőséged. Költőpénznek minimum 300-400 USD-t ajánlunk (étkezés, innivaló, emléktárgyak, ajándékok, fakultatív programok). Természetesen a költőpénz mennyisége sokkal kevesebb és több is lehet, egyéntől és vérmérséklettől függően.
A helyszínen fizetendő költségek tájékoztató árai (dollárban, 2023):
- Raja Ampat természetvédelmi díj: kb. 80 USD/fő
- Raja Ampat fakultatív hajókirándulások az 5. és 6. napon: 50-60 USD/nap
- Banda-szigetek belépők összesen: kb. 10-20 USD/fő
- borravalók összesen: kb. 40-50 USD/fő
- esetleges extra költségek a Kota Ambon - Bandaneira hajójárat törlése esetén: kb. 100-150 USD/fő
Vám
Mi szükséges az Indonéziába (Raja Ampatra) történő beutazáshoz?
Az Indonéziába történő utazáshoz szükség van vízumra. Magyar állampolgároknak lehetősége van Visa on Arrival (VoA) vízummal belépni az országba 30 napra turisztikai, üzleti vagy hivatalos célból (további 30 nappal meghosszabbítható a helyi bevándorlási hivatalban) a következő követelmények betartásával: legalább 6 hónapig érvényes útlevél, visszaútra szóló repülőjegy megléte, érkezéskor 500 000 IDR vízumdíj kifizetése.
Magyarország esetében az előzetes, online vízumigénylés (eVisa) szintén lehetséges: molina.imigrasi.go.id oldalon keresztül.
Az útlevélnek legalább 6 hónapig kell érvényesnek lennie az Indonéziából történő kiutazást követően, és tartalmaznia kell két üres oldalt.
Fontos, hogy ne legyen sérült az útlevél, az indonéz hatóságok semmilyen esetben nem fogadják el azt, az országba lépéskor visszafordítják a sérült útlevéllel érkezőket, ezt nagyon szigorúan veszik!
Vámnyilatkozat:
Vámnyilatkozat:
Az alábbi linken vámnyilatkozatot kell leadni, a kapott QR kódot már check-in során is kérhetik, de Denpasarban a reptér elhagyásakor fel kell mutatni:
Az alábbi adatokra van szükség: Név, útlevélszám, nemzetiség, születési dátum, foglalkozás, első szállás neve, érkezési reptér: Bali (DPS), járatszám és érkezés dátuma.
A mindenkori határátlépési információkról a konzuli szolgálat oldala ad aktuális és részletes tájékoztatást. Mindenki maga felelős azért, hogy azoknak a személyi feltételeknek megfeleljen, amik az utazáshoz szükségesek!
Csomag
Legyen egy nagy (50–60 literes) és egy kicsi hátizsákod (25-30 literes), úgy pakold, meg hogy néha vinned is kell őket egyszerre. A repülőre felvihető kézipoggyász és a feladott nagy poggyász súlykorlátját mindig az adott légitársaság határozza meg a megvásárolt jegy függvényében.
A nagy poggyász súlykorlátja - ritka kivétellel - a szokásos 20 kg-ot nem haladhatja meg! Az utazás alatt csomagjaink végig velünk lesznek, de a napi programhoz felesleges részüket természetesen az aktuális szállásokon tudjuk hagyni.
Biztosítás
Kell biztosítást kötni Raja Ampatra?
Kötelező!
Kötelező!
Szeretnénk figyelmedet felhívni arra, hogy a részvétel feltétele az út teljes időtartamára érvényes utasbiztosítás. Érvényes biztosítás hiányában a túrán való részvételt megtagadjuk.
Irodánkban az Európai Utazási Biztosító (EUB) kedvezményes utas- és sztornó biztosításainak megkötésére van lehetőség, az alábbiak szerint:
Önállóan is köthető utasbiztosítás: Air & Cruise Extra: 26.400 Ft/fő
Önállóan is köthető sztornó biztosítás: A biztosító által meghatározott értékhatár meghaladása miatt sajnos nem tudunk kötni.
Sztornóbiztosítás és utasbiztosítás együtt: Storno Kombi, ami a részvételi díj 4%-a (önrész: 0-10 %), és az utasbiztosítás együtt: 58.360 Ft/fő
A feltüntetett összegek a teljes részvételi díjra vonatkoznak, amennyiben jogosult vagy törzsutas kedvezményre, akkor annak százalékával megegyező mértékben csökken a stornóbiztosítás díja. Fontos, hogy amennyiben szeretnél sztornó biztosítást megkötni, azt csak az első befizetéssel egyidejűleg teheted meg, később már nem!
Bővebben a biztosító szolgáltatásairól a honlapjukon olvashatsz: www.eub.hu