Portugália

Ízes borok, napfényes melankólia, ahol véget ér a föld és kezdődik a tenger...

Portói bor? Cristiano Ronaldo tökéletesen belőtt frizurája? Szeretnél egy kicsit többet megtudni Portugáliáról? Lisszabonból induló 12 napos körutazásunk során a legváltozatosabb tájakon élménydús programokkal fedezzük fel ezt a végtelenül izgalmas országot Európa legnyugatibb szélén. Utunk során sziklás fennsíkokat, eldugott hegyi falvakat, nyüzsgő városokat, egyedi stílusban felépített katedrálisokat csodálunk meg, hogy aztán megpihenjünk Algarve méltán híres homokos strandjain. Kis csoporttal utazunk, így könnyedén eljtutunk Portugália legrejtettebb zugaiba is, hogy minél több kulturális és természeti élménnyel gazdagodjunk!
  • 1. nap Lisszabon

Az első nap az érkezésé: a lisszaboni reptérről bérelt kisbuszokkal indulunk Észak-Portugália felé, az esti órákban érkezünk az északi régió egyik legfontosabb városába, a hosszú évszázados hagyományokra visszatekintő Portóba, hogy elfoglaljuk szállásunkat egy ifjúsági szállóban, ahol két éjszakát töltünk, innen csillagtúrákkal fedezzük fel a környék látnivalóit.
  • 2. nap Porto

Reggel már a portói bor hazájában, az ország második legnagyobb városában, Portóban ébredünk. A napot városnézéssel kezdjük, érdemes megmásznunk az 1732-ben épített Torre dos Clérigos 240 fokos csigalépcsőjét, a torony tetejéről lenyűgöző panoráma tárul elénk. Portóban találkozhatunk a portugál azulejok (kék csempefestmények) legszebb, legkidolgozottabb alkotásaival a São Bento pályaudvar épületében. Érdemes betérnünk a vaskos, ódon Sé-katedrálisba. Innen ereszkedünk alá az Unesco Világörökség részét képező Ribeira városrészbe, a kikötői negyedbe: macskaköves, árnyas, szűk utcákon lépdelünk, az apró, középkori házfalak mögött ma is családok élik mindennapjaikat, a falakról hámlik a festék, fejünk fölött száradó ruhákat lebegtet a kikötői szél. Végigtekintünk a Douro partján, hogy aztán átkeljünk a kétszintes Lajos király hídon, ahonnan szédítő magasságból látunk rá a kora esti fényekben tündöklő Portóra. Az ismerkedési est során megkóstolhatjuk a messze földön híres portói borokat.

• 3. nap Braga, Guimarães, Campo de Geres

"Lisszabon szórakozik, Porto dolgozik, Braga imádkozik" (portugál mondás)

Reggel buszra szállunk, hogy ellátogassunk a Portugália vallási központjának számító borongós, visszafogott Braga városába. Nem fogjuk végiglátogatni a város mind a 300 templomát, mind közül a leglátványosabb portugál szentélyhez, a barokk Bom Jesus templomhoz utazunk. A tizennyolcadik században épített barokk templomhoz egyedülálló szimbolikával kidolgozott lépcsőrendszer vezet fel. A bevezető lépcsősor után következik az Escadório dos Cinco Sentidos, ahol az egyes szinteken az öt érzék szimbolikus kútjait találjuk. Utunkat folytatva a három erény kútjával találkozunk, a lépcsősor tetejéről visszatekintve pedig feltárul elénk a kicsit zord észak-portugál táj. Ezután átbuszozunk a titokzatos, középkori Guimarãesbe, a 11. században alapított ország első fővárosába. Itt megcsodálhatjuk a 10. századi São Miguel várat, sétálhatunk a város kis utcáin, betérhetünk egy erős fekete kávéra. Ezután átbuszozunk, a Peneda-Gerês Nemzeti Park lábához, Campo de Geresbe, ahol elfoglaljuk szállásunkat, ezen az ifjúsági szállón két éjszakát töltünk.

• 4. nap Peneda-Gerês Nemzeti Park, Soajo

Kora reggel rövid buszozás után elérjük Észak-Portugália nemzeti parkját, a Peneda-Gerêst, a portugál táj itt egészen más arcát mutatja, mint ahogy Porto vagy Braga környékén megtapasztaltuk. Félnapos túrára indulunk szélfútta, vad tájakon, lenyűgöző formájú sziklaalakzatok között, csillogó tengerszemek, gyors folyású hegyi patakok mentén túrázunk egy kilátóig, ahonnan elénk tárulnak a fenyő és tiszafa borította völgyek, távoli sziklás hegycsúcsok. Ebédünk elfogyasztása után visszaereszkedünk buszunkhoz, hogy kanyargó szerpentineken apró hegyi falvak közt érkezzünk Soajoba, ahol megcsodálhatjuk a különleges hangulatú, kőkori sírokra emlékeztető, gránitból faragott magtárolókat (espigueiros). Este visszatérünk szállásunkra, Campo de Geresbe.

• 5. nap Buçaco Nemzeti Park, Nazaré

Reggel buszra szállunk, és elhagyjuk a hűvös, zöld Észak-Portugáliát, pár fokkal melegebb tájakra utazunk. Első megállónk a Luso városától pár kilométerre található Buçaco Nemzeti Park, a varázslatos, nyugalmat árasztó erdőben már a 6. században tartottak lelkigyakorlatokat, a parkot a 17. században karmeliták virágoztatták fel, 105 hektáron több mint 700 fafajtát találunk. Az erdőben források törnek a felszínre, érdemes elidőzni a csodálatos, trópusi hangulatú Vale dos Fetos tavacskája mellett, az erdő középpontjában pedig borzongva csodálhatjuk meg az 1907-ben neomanuelista stílusban épített, titokzatos vadászkastélyt, amely ma kastélyszállóként üzemel. Apró remetebarlangokra bukkanhatunk utunk során, míg fel nem jutunk a Cruz Alta kilátópontra, ahonnan jó idő esetén elláthatunk egészen az óceánig. Elhagyjuk a hűs buçacoi erdőt, hogy két óra buszozás után eljussunk az óceán partján épült hagyományos halászfaluba, Nazaréba. Miután elhelyezkedtünk a szállásunkon, sétára indulunk, a hangulatos utcákon az éttermekből kiáramló ínycsiklandó illatokkal keveredik a friss tengeri levegő. Sétálhatunk a homokos tengerparton, vagy betérhetünk egy alapos halvacsorára a helyi éttermek egyikébe.

• 6. nap Alcobaça, Batalha, São Martinho do Porto

Estremadura és Ribatejo térség bővelkedik az egyedülálló kulturális és történelmi látnivalókban. A mai nap a lenyűgöző katedrálisoké. Reggel Portugália legmonumentálisabb templomépítészeti remekéhez, a Mosteiro de Santa Maria de Alcobaçahoz látogatunk el. A templombelső karcsú oszlopai, a főhajó letisztult formavilága vezet minket Ines és Pedro tragikus sorsú szerelmének megrendítő emlékéhez, a gótikus faragványokkal díszített egymással szemben elhelyezkedő páros sírokhoz. A kolostor vaskos falai között, rideg galériák, boltívek között sétálva érkezünk Dom Dinis Csend kerengőjéhez. Alcobaça után a néhány kilométerre lévő Batalhaba buszozunk, ahol megtekintjük a portugál gótika és a világon egyedülálló Mánuel-stílus legmeggyőzőbb remekművét, a Santa Maria da Vitória apátságot. Lesz elég időnk, hogy mindenki kedvére nézelődjön a manuelista csipkékkel díszített kerengőben, a gótikus főhajóban vagy gyönyörködjön a befejezetlen kápolna finom ornamentikájú kapuzatában. A középkori kolostorok világából átbuszozunk Közép-Portgália egyik leghangulatosabb strandjára, São Martinho do Portoba, ahol egy védett öbölben sütkérezhetünk a kora esti órákig, amikor újra buszra szállunk, hogy visszatérjünk pár kilométerre lévő szállásunkra, Nazaréba.

• 7. nap Pencihe, Berlenga-szigetek, Óbidos

Reggel elhagyjuk szállásunkat, és bő órás buszozás után Peniche-nél vízre szállunk, hogy az óceán hullámain átkompozzunk az alig egyórányi távolságra levő Berlenga-szigetek természetvédelmi területére, ahol a sziklák közt számtalan sirály, lumma, tengeri madár éli mindennapjait. A legváratlanabb helyeken bukkanunk a bátor sárga lábú sirályok fészkeire, az egész szigetet betölti a madárzaj, és a tenger hullámzásának moraja. A szigeten mászkálva töltjük napunk java részét, lesétálhatunk a 17. századi tengerbe épült erődítményhez, az ötszögletű, masszív Forte de São João Baptistához, vagy csónakot bérelve felfedezhetjük a sziget menti zátonyokat, és a vörös gránitokkal szegélyezett Álom-barlangot, a gyakorlottabbak bérelhetnek tengeri kajakot, a sziget a kajakosoknak újabb arcát mutatja. Késődélután érkezünk vissza a szárazföldre Peniche-nél, ahonnan alig félórás buszozás után elérjük Portugália egyik leghangulatosabb kisvárosát, Óbidost. Sétálhatunk a fehérre meszelt, kék/sárga szegéllyel díszített mesebeli házak közt, a város levegőjét betölti a kertekből burjánzó mediterrán növények illata. A 14. századi várfalakon is körbejárhatjuk a várost, hogy egy másik perspektívából lássunk rá a piros tetős házakra, élettől zsongó utcákra. Este elfoglaljuk szállásunkat Peniche közelében.

• 8. nap Sintra, Cabo da Roca, Lisszabon

A reggeli bepakolás után elindulunk az ország szíve felé, Lisszabon irányába. Útközben megállunk Sintraban. A Palácio de Pena különleges fantáziabirodalma, a 19. században épített királyi mesepalota termeinek stílusegyvelege magával ragadó, tömény élmény. Találunk itt mindent: 16. századi alabástrom oltárképet, keleti ornamentikát, csipkézett tornyokat, stukkókat, nárciszsárga épületeket. A látványorgia után nekivágunk a szomszédos dombra épült 8. századi mór várnak, ahonnan jó idő esetén csodás kilátás nyílik az óceánpartra és a Palácio da Pena tornyaira. Ezután buszunkkal eljutunk az ország és a kontinens legnyugatibb pontjára, Cabo da Roca-ra, "ahol véget ér a föld és kezdődik a tenger". Miután elegendő fotót készítettünk a szédítő sziklafalakról, buszunkkal megcélozzuk Lisszabont, hogy szállásunkat elfoglalva az esti órákat már a színes nagyváros forgatagában tölthessük. A Bairro Alto macskaköves utcáin, omladozó házak közt egymást érik a bárok, éttermek, fado-házak.

• 9. nap Lisszabon

Ezt a napot a sokszínű fővárosban töltjük. Rövid séta után vonattal utazunk a Belém-negyedbe, itt összpontosul a portugál nép történelmének minden büszkesége, itt találjuk Lisszabon szimbólumát, a Manuel-stílusban épített, zömök Belém-tornyot, vagy a portugál aranykornak emléket állító monumentális Felfedezések Emlékművét. Az állandó szélben meghajló pálmafák között átsétálunk a Jeromos-kolostorba, ahol a díszítésekben dúskáló fantasztikus templombelső, Vasco da Gama sírja, vagy a míves kerengő mind az egykori portugál gazdagságot és hatalmat hirdeti. Ebből a városrészből származik Lisszabon leghíresebb süteményé, az élénksárga tojáskrémmel töltött Pastéis de Belém. Miután visszavonatoztunk a belvárosba, csatangolni indulunk a Baixa és Avenida városrészben, a geometrikus alapossággal megtervezett utcarendszerekben bankok, hivatalok, üzletek sorakoznak, harmonikát nyekergető koldusok, egy árus gesztenyét süt. A Rossion azért fellazul a rendezett városkép, a forgalmas találkozóhely északi sarkán kis csoportokban helyiek beszélgetnek, kezükben apró műanyag poharak, érdemes nekünk is megkóstolnunk az édes-keserű ginginha likőrt. Pár lépés után már Alfama patinás negyedében találjuk magunkat, az 1755-ös lisszaboni földrengés után ez a negyed őrizte meg leginkább eredeti, középkori állapotát. Apró lépcsők, szűk utcák, hirtelen szintkülönbségek, árnyas teraszok, ahonnan rálátni a városra, a Tejo tóvá duzzadt torkolatára: a lisszaboni városnézés felér egy kisebb gyalogtúrával. Utunkat érdemes úgy időzíteni, hogy a bámulatos naplementét már a Castelo de São Jorge várfalairól nézhessük.

• 10. nap Algarve, Sagres, Cabo de S.Vicente, Lagos

Ma reggel buszra szállunk, és bő háromórás utazás után érkezünk a dél-portugáliai Algarve-ba. Buszunkkal először a kontinens legdélnyugatibb pontját jelző fokra, az Atlanti-óceánba nyúló Cabo de São Vicentere utazunk, a kora-középkori világkép szerint ez a 60 méteres, félelmetes szélfútta sziklafok jelezte a világ végét. Az állandó hullámzás mély barlangokat vájt a sziklarendszerbe, a szürke sziklafelszínen szívós növények remegnek az állandó széllökésektől. Tovább indulunk Lagos irányába, rövid pihenőt tartunk Sagres kikötőjében, ahol színesre festett halászbárkákat ringat a víz. Kora este érkezünk Lagosba, hogy elfoglaljuk utolsó szállásunkat, ahol két éjszakát töltünk.

• 11. nap Lagos, Ponta da Piedade

Az afrikai meleg légáramlatoktól forró terület homokos-sziklás strandjain töltjük utolsó teljes napunkat. A Ponta da Piedade hegyfok által védett lagosi öbölben csodálatos sziklaformákra, barlangokra bukkanunk, csobbanhatunk az áttetsző vizű, természetes medencékben. A Praia de Dona Ana vadregényes strandján heverészve rálátunk a hegyfok narancsszínű homokkő falaira, a tenger ragyogó kékjére. A naplemente után visszatérünk Lagos városába, hogy egy csillagfényes esti séta, vacsora során búcsút intsünk a csodálatos Portugáliának.

• 12. nap Lisszabon

Hazautazás. Reggel összepakolunk, elhagyjuk Lagost, és buszunkkal Lisszabon felé vesszük az irányt.

Az oldalon látható képeket Kalkó Ildikó, Pál Máté, Szabó Szilveszter, Borbáth Péter és Doleschall Szandra készítették.