Patagónia

Kalandozás a gleccserek és a hegyek világában...

Ultima Esperanza. Méltán nevezhetjük  Patagóniát az utolsó remény szigetének, ahol a hegyek, jégmezők, felhők, fények különleges kavalkádjának lehetünk részesei. A Perito Moreno gleccser hangjai, a Torres del Paine és a Cerro Torre égbeszökő csúcsai a misztikum világába hívogató szavak, jelek. Átélni a természet rezdülését, és lebegni az apró csodák pillanatában….

Telítettség
Jelentkezési határidő

Buenos Aires (Argentína)

A mai napon közös séta keretében a „Dél-Amerika Párizsával”  Buenos Aires nevezetességeivel ismerkedünk meg. Megnézzük a  La Plata folyó hatalmas tölcsértorkolatát, melynek a túloldalán egy másik ország, Uruguay terül el. Az Avenida de Mayon végigsétálva megnézzük a helyi főteret, a Plaza Mayot, az itt található Katedrálist, a kormányzati épületet, a Casa Rosadat, lehetőségünk lesz átkelni a világ legszélesebb, legtöbb sávjával rendelkező útján, az Avenida 9 de Julion is. A sugárúton található Obeliszk közelében épült a kontinens leghíresebb színháza a Teatro Colon. A délutáni szabadprogram keretében felkereshetjük a város legszínesebb, legbohémabb negyedét, a La Boca negyedet.

Buenos Aires, El Calafate

A mai napon Buenos Aires egyik repteréről egy belföldi járattal El Calafate városába repülünk. A város jelentőségét a közeli Los Glaciares Nemzeti Park adja. A Los Glaciares Nemzeti Park a világ harmadik legnagyobb jégtakarójának (Antarktisz, Grönland után) egy részét foglalja magában. A Patagóniai Kontinentális Jégmezőről több mint 40 gleccser növekszik naponta. A szállás elfoglalása után szabadprogram keretében ismerkedhetünk a várossal, megkóstolhatjuk a híres argentin steaket, a patagóniai sört. Sétánk során a városban található Lago Argentino partján flamingók sokaságát is megpillanthatjuk.

El Calafate, Perito Moreno-gleccser

Ma a világ egyik leghíresebb gleccseréhez, a Perito Moreno gleccserhez kirándulunk. A reggeli indulást, busz-utat követően a Rico-tó partján hajóra szállunk. Már a hajóút során láthatjuk e gleccser hatalmas méreteit. Magassága 60 és 80 méter között változik, szélessége a 4 kilométert is eléri. A gleccser azért is jelentős a maga nemében, mert a felmelegedéssel dacolva a mai napig is nő. A hajóút után a legismertebb kilátóponthoz sétálunk egy kiépített ösvényen, ahonnan megfigyelhetjük a gleccser óriási méreteit. Ha szerencsénk és türelmünk van, a napsugárzás hatására akár a leomló jégfalakat is megfigyelhetjük, meghallgathatjuk. El Calafate városába késő délután érünk vissza.

(Táv: 5 km, szint 80-100 méter)

El Calafate, Puerto Natales

Ezen a napon  Argentínából-Calafateból, és a Chilében található Puerto Natales városába busszal utazunk. Több órás utazás során érkezünk meg Puerto Natales városába, ami a közelben lévő Torres del Paine Nemzeti Park kapuja. A város túrázók, hegymászók kiindulópontja a parkban lévő 1-2, vagy több napos túraútvonalaira, és a vad, fenséges hegycsúcsok, több száz méteres sziklafalak megmászásához. A nap hátralevő részét a városka becsavargásával, bevásárlással, az öböl menti fövenyen való sétával tölthetjük el, készülve az előttünk álló több napos túrára.

Puerto Natales, Torres del Paine Nemzeti Park, Mirador de las Torres, Las Torres menedékház

A mai napon Chile legismertebb Nemzeti parkjában utazunk, ahol a következő négy napot töltjük el. Reggeli indulás után busszal a Nemzeti Parkban lévő első szálláshelyünkre, a Las Torres Menedékházba utazunk, ahol az éjszakát töltjük. A majd 4 órás utazást követően a szállás elfoglalása után hosszabb túrára indulunk a parkban. A Torres del Paine Nemzeti Park az ország egyik jelképe, 1978-tól az UNESCO által is védett Nemzeti Parkok közé tartozik. A park területe 240 000 hektár, és tiszta időben minden pontjáról csodálatos látvány tárul a szemünk elé, fotózásra is kiváló lehetőségekkel. A park a nevét a különleges formáiról, színeiről ismert Cuernos del Paine csúcsairól kapta, melynek legmagasabbika a Cumbre Principal, a maga 3050 méterével. A helyi állatvilág sokszínűségét jelzi, hogy 105 madárfajtát tartanak számon, többek között Nandut, Condort, Baglyot, Flamingót és különböző vízimadarakat. Szintén előfordul a park területén Guanaco, és a ritka, rejtőzködő szarvas féle, a Huemul. A túránk során a már helyi klasszikusnak számító „W”-utat járjuk be.  Ezen napon megkezdjük ismerkedésünket a parkban található hegyekkel, tájakkal, látnivalókkal. Kora reggel Torres del Paine Nemzeti Parkba utazunk, és a szállás elfoglalása, némi erőgyűjtés után kis hátizsákjainkkal a hátunkon elindulunk első napi túránkra a Ascencio-völgy felé. Túránk során végig emelkedős terepen haladunk. Mint egy félórás gyaloglás után elérünk magához a völgy bejáratához. Innen az utunk végig az Ascencio folyó mellett halad folyamatosan felfelé. A Chileno Menedékházhoz érve  rövid pihenőt tartunk, hogy új erőre kapva eljussunk a végcélunkig- a Campamento Torres szálláshely közelében elhaladva -a törmeléklejtőn haladunk a kilátópontig, ami egy tengerszem mellett található. Előttünk magasodnak a Nido de Condor 2243 méteres, a Torre Monzino 2600 méteres, a Torre Central 2800 méteres, a Torre Sur 2850 méteres sziklafalai, csúcsai. A pihenés, fotózás után a már ismert úton térünk vissza szálláshelyünkre a Las Torres menedékházhoz.
(táv:  20 km, szint: 1600 méter )

Torres del Paine, Los Torres menedékház, Los Cuernos menedékház

Az előző napi megerőltető túra után a mai napon Los Cuernos ösvényen haladunk. A menedékházat - nagy hátizsákjainkkal - elhagyva utunkat hol emelkedők, hol lejtők, hol patakok tarkítják. Az ösvényt jobb oldalt a Mte. Almirante Nieto hegy, és csúcs szegélyezi, addig a bal oldalunkon a Nordenskjön-tó látványa kiséri. A szállásunk a tó partján található Los Cuernos menedékházban lesz.

(táv: 13 km, szint: 300 méter)

Torres del Paine, Los Cuernos menedékház, Francia-völgy, Paine Grande menedékház (Chile)

Ma a Torres del Paine Nemzeti Park legismertebb, és egyben legszebb részére vezet a túránk. A szállásunkat elhagyva a már ismert tó látképe kíséri újra utunkat egészen a Francia-völgy bejáratáig. A völgyben utunk kőgörgetegen, és lengua erdőkön keresztül végig emelkedve, hullámzóan halad a park leglátványosabb részei mentén. Míg a lábunk alatt a Francia-patak halad sebesen a tó felé, addig fejünk felett az egyik oldalt a patakot tápláló Francia-gleccser, és a felé tornyosuló Paine Grande hatalmas tömbje zárja le a látóhatárt. A völgy másik oldalán a hegymászók által kedvelt hatalmas sziklafalakat láthatjuk. A Paine Grande tömbjét elhagyva hirtelen egy katlanban találjuk magunkat, ahol a hegyek, sziklafalak szinte körbe ölelnek minket. Az „amfiteátrumban” néma csodálattal adózhatunk a Cuernosok csúcsainak, a Mascara (2300 m), a Hoja (2200 m), az Espada (2500 m), az Escudo (2240 m) és a többi fenséges csúcsnak, és hatalmas sziklafalaiknak. Francia-völgy bejáratánál egy függőhídon kelünk át a Francia-patakon, majd néhol kiépített pallókon is keresztülhaladva a megismert Paine Grande hegyvonulatának másik arca, oldala előtt visz el az utunk. Az ösvény a parkban található tavak egyike mellett vezet el, ami a többi tóhoz képest sokkal kisebb méretű, ez a tó a Skottsberg nevet viseli. E tótól már nem messze a Pehoe-tó partján található aznapi szállásunk, a Paine Grande menedékház, ahol szintén 1 éjszakát töltünk.

(táv:20 km, szint: 1500 méter)

Torres del Paine, Paine Grande menedékház/tábor, Lago Grey, Puerto Natales

Ismét, és utoljára indulunk el egész napos túránkra a parkban. Úti célunk ezúttal a Grey-tó és a Grey-gleccser lesz. Szállásunkat elhagyva a számunkra még ismeretlen ösvény - a Grey ösvény - az Quebrada de los Vientos nevet viselő völgyben vezet egyre magasabbra. Az ösvény mellett feltűnik egy újabb tengerszem, az apró Laguna a Los Patos. A túránk során hamarosan elérjük a legmagasabb pontot, ahonnan megpillanthatjuk a Grey-tavat, és ha szerencsénk van a gleccserről leszakadt olvadásnak induló lebegő jéghegyeket is. A Grey menedékház közelében egy kisebb magaslatról láthatjuk a türkiz kék színben pompázó Grey-gleccsert, és a lábunk alatt fekvő öbölben a leszakadt, de még ki nem sodródott jéghegyeket. Némi pihenést követően túránkat az ismert útvonalon tesszük meg a szállásunkig. A túra során fel kell készülnünk mind a nagy emelkedőkre, kaptatókra, mind a nagy lejtőkre is. A terep a legmagasabb pont környékén sziklássá változik. Utunk során lengua erdőkkel, patakokkal, vízmosásokkal is találkozunk. A Grey-gleccsertől az általunk ismert úton jutunk vissza a szállásunkra, ahol rövid pihenő után a Pehoe tavon körülbelül 1 órás hajóúttal – egy katamarán fedélzetén - utazunk a Pudeto menedékházig, ahol a ránk váró busszal visszatérünk egy több órás buszút során Puerto Natales városába. A hajó fedélzetéről jó idő esetén még sokáig csodálhatjuk a Park jelképeit, a Cuernos del Paine csúcsait.

(táv: 23 km, szint: kb 1500 méter)

Puerto Natales, El Calafate (Argentína)

A mai napon visszatérünk Argentínába. Buszunk a legendás argentín, patagón pampán vezet, a Ruta 44-es úton. Határátlépés után még több órás buszozás vezet aznapi végcélunkig, az ismert szállásunkig El Calafate városig. Útközben a patagóniai táj másik arcát, a pampát figyelhetjük meg. Ha szerencsénk van, a helyi élővilág egyik érdekes madarát, a Nandut is megpillanthatjuk.

El Calafate, El Chalten

A reggeli indulást követően újra a Ruta 44-es nyomvonalát követve jutunk el a Los Glaciares Nemzeti Park egy másik városkájába, El Chalten településre, ahol három éjszakát töltünk el. A város a hegymászóvilágban ismert jelentőséggel bír, hiszen itt található a híres Fitz Roy (3405 m) sziklatűje és a Cerro Torre (3102 m) a maga kecsesen égre törő csúcsával. Emellett számos más alacsonyabb, de ugyanolyan nehézségű, szépségű csúcsokat is láthatunk. A várost alig 25 évvel ezelőtt alapították hegymászók, és a mai napig fokozatosan növekszik. Míg a túrázók, hegymászók elvonulása után egy alvó kisváros képét mutatja, addig az itteni helyi nyár alatt nyüzsgő várossá változik. Délután lehetőség van felkeresni fáradt izmaink megmozgatása céljából a 4  kilométerre található Chorillo del Salto vízesést.

(táv: 8 km, szint: 100 méter)

El Chalten Fitz Roy, El Chalten (Chile)

Ma egy egész napos túra során a Laguna de Los Tres partján található Fitz Roy csúcsához túrázunk. A városból kiinduló ösvény kezdetben meredeken emelkedik fel, majd erdőkben vezet az utunk, és egy kis kitérővel a Lago Capri partjáról pillanthatjuk meg a legendás hegycsúcsot. A tavacskát elhagyva hullámzó terepen haladunk a Poincenot táborhelyig, majd a Rio Blancon átkelve az ösvény legmeredekebben emelkedő részéhez érünk. A meredeken emelkedő hegyoldalon átjutva érünk el a Lago de Los Tres partjára, ahol velünk szemben magasodó csúcsok előtt pihenjük ki fáradalmainkat. Előttünk a Fitz Roy, a Cerro Poincenot (3002 m), Aguja Rafael (2482 m), a Aguja Saint Exupery (2558 m) sziklatűit, falait láthatjuk többek között. A túránkat az ismert útvonalon tesszük meg a szállásig.

(táv: 26 km, szint: 800 méter, Fontos- az utolsó szakasz 350 méteres emelkedő 2,5 km alatt!!)

El Chalten, Cerro Torre, El Chalten (Chile)

E napi túránk végcélja a hegymászó világban ismert „kegyetlen hegycsúcshoz”, a Cerro Torrehoz (3102 m) vezet. A város másik pontjáról kiinduló ösvény fokozatosan emelkedik a Rio Fitz Roy mentén. A Mirador Torre kilátóponthoz érve egyszerre csodálhatjuk meg panoráma kilátásban a két ismert hegycsúcsot, és az azokat körülvevő más csúcsokat. Túránk a Lago Torre partján ér véget, ahol szintén pihenéssel és búcsúzással töltünk némi időt a visszaút előtt. A Cerro Torre csúcsához a mászó körökben számtalan sikeres és sikertelen mászás története kötődik. A leghíresebb útjának, a Kompresszor-útnak az első megmászását is sokáig kételkedve fogadták - a következő expedíciók sikertelenségét látva. Első magyar 2008 januárjában jutott fel a csúcsra.

(táv: 20 km, szint: 500 méter)

El Chalten, El Calafate

A mai napon elbúcsúzunk Patagóniától, a pampától, a hegyek lassan megszokott látképétől, és egész napos utazással El Chaltenból busszal El Calafatén keresztül repülővel Buenos Airesbe utazunk vissza. A nap hátralevő részét szabadprogram keretében töltjük el.

Buenos Aires, Budapest

Elbúcsúzunk Patagóniától, Argentínától, Dél-Amerikától. Buenos Airesből a repülőjárat menetrendjétől függően indulunk haza.