Korzika: Portói-öböl

Legnépszerűbb kalandtúránk a szépség szigetén, ezúttal a világhírű a Portói-öbölben

Korzikára érdemes többször visszatérni, hiszen annyi élményt rejt a sziget, amivel nem lehet megtelni. Porto csodálatos környezetében a Ninu-tó és a Capu Rossu túráit nem lehet kihagyni, mint ahogyan Calvi fellegvárát és Corte ódon városkáját sem, de most túránk során meghódíthatod a Les Calanches vörös sziklavilágának egyik fenséges csúcsát is. A Girolata-öbölbe gyalogszerrel jutunk el, hogy eldugott strandokon csobbanjunk. Természetesen nem fog kimaradni a kanyoning sem, a hegyi patakok sziklamedencéiben ismét alámerülünk, hogy megismerkedjünk a korzikai szurdokok semmihez se fogható világával! Aki már járt erre az tudja Korzikát nem elég egyszer látni, ide újra és újra vissza kell térni!

Korzika nyugati, alapvetően sziklás és ezért látványos partvidékének egyik legszebb öblénél fogunk lakni, Porto településén. A vidék szépségéről sokat elárul, hogy bármilyen irányba indulunk a part mentén, természeti Világörökséghez érünk néhány kilométeren belül. Ódon városok, csodás tengerpartok, égbetörő hegycsúcsok, genovai őrtornyok, pazar naplementék és vadregényes kanyonok várnak rád is, mindez az utószezonban, mégis pazar időjárásban, kis csapattal, és most még több kalanddal :)

Legelső apartmanos túránk óriási élmény volt, a képeket a Facebook oldalunkon tudod megnézni: ittés itt.
  • 1. nap Budapest, Livorno

Találkozás Budapesten 16:30 órakor, a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 17:00-kor. Utazás Szlovénián és Olaszországon keresztül, rövid pihenőkkel.
  • 2. nap Livorno, Bastia, Porto

Kora reggel érkezünk meg Livorno kikötőjébe. Kompunk 7:00 órakor indul, és kb. 6 órás hajóút után lassanként kirajzolódnak előttünk a sziget kontúrjai, s a horizonton feltűnik Korzika. A déli órákban szállunk partra Bastiában, melynek ütött-kopott házai már a kikötéskor szemünkbe tűnnek. Innen rögtön továbbutazunk a sziget nyugati oldalára, a Portói-öbölbe, ahol kétségtelenül Korzika egyik legszebb táját találjuk. A nyugatra néző kavicsos tengerpartot félkör alakban övező vöröses sziklatornyok, hegyláncok szinte átmenet nélkül szakadnak ki a tengerből 500-1000 méter magasságba. A Porto-patak torkolata fölött egy közelmúltban helyreállított négyszögletes genovai őrtorony trónol, a strandot a szárazföld felől hatalmas eukaliptusz erdő szegélyezi. Nem véletlen, hogy az Unesco az öblöt és az attól északra elterülő Scandola vulkanikus partvonalát a Világörökség részévé nyilvánította. Ezen fenséges kulisszák közepette lesz szállásunk, ahol egy kemping apartmanjaiban 7 éjszakát töltünk, s ahonnan csillagtúrákkal fedezzük fel a sziget leglátványosabb szegleteit. De a mai nap hátralevő része már a lazulásé, így miután elfoglaltuk szállásunkat, a tengerpartra sétálunk naplementét nézni, borozni, ismerkedni egymással és a tenger hullámaival...Szállás: apartman, ahol 7 éjszakát töltünk.
  • 3. nap Porto, Capu Rossu

A mai nap a pihenésé. Élvezhetjük kempingünk élménymedencéit, aki a mélyzöld vízű hegyi patakok varázsát részesíti előnyben, az közvetlenül a kempingünk mellett csobbanhat a Porto-patak hatalmas, selymes vizű sziklamedencéiben, de lesétálhatunk újra a színes kavicsos strandra is. A délutáni órákban aztán buszra szállunk és a Capu Rossu sziklabérceihez indulunk. Útközben megállunk egy rövid sétára a Les Calaches döbbenetes formavilágú, vörösben pompázó szikláinál, majd folytatjuk utunkat, hogy egy kisebb gyalogtúra után Korzika egyik legvarázslatosabb szegletéből, egy régi genovai őrtorony tetejéről csodáljuk meg a messze földön híres portói napnyugtát. Szállásunkra a késő esti órákban térünk vissza. Szállás: apartman. (Szintkülönbség: 520 m fel, 520 m le, gyalogtúra időtartama: 3-4 óra, túratáv: 6 km.)
  • 4. nap Les Calanches, Capu d ’Ortu (1293 m)

A Les Calanches elbűvölő, ugyanakkor furcsa alakzatokkal teletűzdelt sziklavilága már ismerős lehet azok számára, akik Korzika utunkon részt vettek. A területre jellemző félgömb szerű lyukakkal kicsipkézett sziklák – tafonik – különleges alakjaiba az emberek hol misztikus, hol mindennapi lényeket láttak bele. Most azonban nem csak az útról vesszük szemügyre a gazdag formavilággal rendelkező sziklákat, hanem egész napos túrára is indulunk a vidék leglátványosabb csúcsára, az 1293 méter magas Capo d’Ortura. Autóbuszunkkal először az előző napról már ismerős Les Calaches sziklavilágába utazunk, majd gyalogosan folytatjuk utunkat előbb erdei ösvényen, majd a macchiás bozóton keresztülvágva. Ahogy emelkedünk, úgy tárul ki előttünk a táj, a csúcsról pedig már álomszerű kilátásban lehet részünk a Portoi-öbölre és a sziklavilágra. Olyan érzésünk lehet, mint ha az egekben járnánk, pedig egy alig 1300 méter magas csúcsot hódítottunk meg. Egy kis picknik és fotószünet után a már ismerős uton térünk vissza buszunkhoz, és utazunk kempingünkbe, ahol jól esik majd csobbanni egyet a medencében és kiáztatni megfáradt tagjainkat. Szállás: apartman. (Capu d'Ortu túra szintkülönbség: 950 m fel, 950 m le, menetidő: 5-6 óra, túratáv: 15 km)
  • 5. nap Porto, Girolata-öböl

Ma délelőtt a kempingünkben lazulhatunk, s gyűjthetünk erőt a következő, ugyancsak látványos túránkhoz, hiszen kora délután a Scandola Természetvédelmi Terület talán legszebb öbléhez, a Girolata-öbölhőz kirándulunk, ahol a színek kavalkádja fogad minket: a tenger és a macchia kék és zöld színei játszanak a környező sziklafalak vöröses árnyalataival, miközben a macchia gyógynövényeinek illata ölel körbe minket. Buszunkkal közel egy órás utazással érjük el a Bocca a Croce hágót, ahonnan előbb Tuara elhagyott öblébe ereszkedünk le, majd egy sziklanyelven átkelve érkezünk meg a mesés környezetben, a Scancola vörös szikláinak ölelésében fekvő Girolata falucskába, mely közúton nem, csupán a tenger felől, s az általunk is használt gyalogösvényen közelíthető meg. Amikor elérjük a partot, egy eldugott kis öbölben nyomban a hűs habok közé vetjük magunkat - jól fog esni a délutáni melegben! Pihenünk, fürdünk, élvezzük a fantasztikus környezetet, majd visszaindulunk Portoba. Szállás: apartman. (Girolata-öböl túra szintkülönbség: 430 m le és 590 m fel, időtartam: 3-4 óra, túratáv: 9 km - rövidítési lehetőség van a túrán, ha Girolata-öbléből motorcsónak taxival megyünk vissza Tuara-öbléig!)
  • 6. nap Porto, Ninu-tó

Akik ma inkább pihenni és lazulni szeretnének, azok újra a Portoi-öböl paradicsomi kulisszái közepette strandolhatnak, hullámfürdőzhetnek a tengerparton, avagy a Porto-patak hatalmas, selymes vizű sziklamedencéiben csobbanhatnak. Aki ellenben ismét a hegyitúrát preferálja, azokkal kora reggel Korzika egyik legkülönlegesebb hegyi tava, a zöld pázsitú, zsombékos Ninu-tó felkeresésére indulunk. Autóbusszal ismét a hegyek felé kanyargunk, majd jó órányi buszozás után a Verghió-hágón találjuk magunkat, ahonnan a GR20 útvonalát követve gyalogosan indulunk tovább. Két és fél óra alatt, megerőltető, nehéz terepen túrázhatunk fel a Korzika egyik legszebb hegyi tavához. A tó igazi érdekessége, hogy a környező "pozzik" (pázsitos, füves terület apró tavakkal) mentén általában szabadon kószáló vadló és póniló csapatok, kecskék legelésznek. A tó partján egy hosszabb pihenőt tartunk, gyalogosan körbekerülhetjük a tavat, majd egy másik útvonalon, sziklás terepen, egy fárasztó ereszkedést követően érkezünk vissza buszunkhoz, amely visszavisz bennünket szállásunkra. Szállás: apartman. (Szintkülönbség: 500 méter fel, 820 méter le, gyalogtúra időtartama: 5-6 óra, túratáv: 14 km.)
  • 7. nap Porto, Calvi

Ma délelőtt újra a szállásunkon lazulhatunk, majd kora délután útra kelünk, hogy az északnyugati partvonal látványos panoráma útján haladva érkezzünk meg Calviba, Kolumbusz városába, mely egy gyönyörű, félkör alakú öböl végén, egy hatalmas gránittömbre települt. Közösen sétálunk fel a citadella falai közt található óvárosba, megtekintjük Kolumbusz állítólagos szülőházát és az Idegenlégiós kaszárnyát, egy kilátópontról szemügyre vesszük Korzika legmagasabb, gyakran még nyáron is hósipkás csúcsait, majd leereszkedünk az erőd lábánál fekvő sziklatömbökhöz, ahol nagyszerű lehetőség kínálkozik a búvárkodásra. Egy egyszerű búvárszemüveg és pipa elegendő a felejthetetlen élményhez: alattunk a vízben felmérhetetlen mélységek, valamint hihetetlen kékség és kisebb-nagyobb halrajok körös-körül. Strandolás után szabadprogram keretében Calvi sikátoros kis utcácskáiban bolyonghatunk, majd a kikötői sétányon beülhetünk egy vacsorára valamelyik számunkra szimpatikus vendéglőbe. Hogy legyen időnk kiélvezni a "korzikai Riviéra" e gyöngyszemét, Calviból csak napnyugta után, az esti órákban indulunk vissza szállásunkra. Szállás: apartman.
  • 8. nap Porto, Aitone-erdő, Pont de Zaglia, Spelunca-szurdok, Ota

Az előző pihentetőbb, városnézős nap után ma ismét túrázni indulunk. A közeli Aitone-erdőig busszal utazunk, majd alig 15 perces sétával már el is érjük a legszebb sziklamedencéket. Itt letáborozunk, majd a patak folyását követve szebbnél szebb zubogókat, vízeséseket fedezhetünk fel, a másik irányban túrázva pedig egy törékeny függőhídhoz juthatunk. Miután megcsodáltuk e mesebeli vidéket, visszatérünk buszunkhoz, hogy alig 10 percnyi utazás után újra a bakancsoké legyen a főszerep: Evisa települést elhagyva leereszkedünk a korábban már többször megcsodált, függőleges sziklafalak övezte, vadregényes Spelunca-szurdokba. Ösvényünk kezdetben meredeken ereszkedik a Pont de Zaglia nevezetű genovai hídig, ahol rövid pihenőt tartunk, majd továbbindulva a mesés völgyben már a patak partján haladunk tovább egészen Ota falu kettős hídjáig. A híd alatti hatalmas sziklamedencéknél egy nagyobb pihenőt tartunk, lehet csobbanni a patakban, de aki szeretné, elsétálhat a másik, Pianella nevű genovai hídhoz is. Innen még egy 30 perces kaptató vár ránk aszfaltúton, míg visszaérkezünk a főútra, ahol buszunk felvesz minket, és visszarepít szállásunkra. Némi pihenő, vacsora után aztán újra a tengerpartra indulunk, hogy egy utolsó napnyugtanézéssel búcsúzzunk el Korzikától, s beszéljük át utazásunk meghatározó élményeit. Szállás: apartman. (Aitone-erdő szintkülönbség: 50 m oda-vissza, menetidő: 30 perc, Spelunca-szurdok túra szintkülönbség: 650 m le, 100 m fel; alapvetően lefelé tartó túra hullámos terepen egy nagy meredek lejtővel, menetidő: 3-4 óra, túratáv: 12 km)
  • 9. nap Porto, Corte, Bastia

Reggel kényelmesen kelünk, majd miután átadtuk az apartmanokat buszunkra szállunk és Korzika központi hegyvidékén átkelve Bastiába utazunk. Útközben megállunk egy rövid városnézésre Cortéban, Korzika "titkos" fővárosában. Felsétálunk a város fölött trónoló citadella lábánál található kilátóhoz, megtekintjük Gaffori tábornok házát, melyen máig láthatjuk az 1746-os ostrom ütötte lövésnyomokat, s palaburkolatú terek, sikátoros utcák és ódon szökőkutak közt bolyongva élvezzük az időtlenség mindent körüllengő érzetét. Innen északkelet fele indulunk tovább, s késő délután érkezünk a meg Bastia városába, ahol rövid városi sétát teszünk a méltán híres régi kikötő környékén. Végül az esti órákban kompra szállunk és megkezdjük hazautazásunkat. Az éjszakát a kompon töltjük, kényelmesen elnyújtózva hálózsákjainkban.
  • 10. nap Savona, Budapest

A reggeli órákban partra szállunk Savonában és hazautazunk Olaszországon, Szlovénián keresztül. Érkezés Budapestre a késő esti órákban.
Az oldalon látható képeket Pál Máté, Szabó Szilveszter és Szőnyi Attila készítette.