Kambodzsa (régi)

Angkor monumentális romvárosa, a nyüzsgő Phnom Penh, s az álomsziget: Koh Rong

Angkor monumentális romvárosa, a dzsungel ölelésében fekvő gyönyörű templomaival kétségtelenül a világ egyik legkülönlegesebb műemléke. Egyedi hangulatához az aprólékosan díszített templomok, sztúpák, paloták mellett sokat hozzáad a terjeszkedő rengeteg, a hatalmas fákkal benőtt, gyökerekkel átszőtt, behálózott épületek látványa. Angkort valóban kötelező látni! Ugyanakkor magát az országot sokat elintézik egy két-három napos angkori villámlátogatással, valahol egy vietnámi és thaiföldi utazás között félúton. Pedig Kambodzsa ennél sokkal több élményt és látnivalót kínál. Angkor romvárosa mellett felfedezzük az "Indiana Jones templomnak" is nevezett Beng Mealea őserdővel benőtt, még feltáratlan romjait, kihajózunk a Tonle Sap-tóra a cölöpökre épült úszó falvakat megtekinteni, kis csónakokba pattanva navigálunk mangróve erdőkben, felfrissülünk a Kulen-hegység vízesései alatt, végigutazunk a vidéki Kambodzsa rizsteraszai és apró falvai között, a fővárosban, Phnom Penhben pazar paloták, sztúpák mellett pezsgő éjszakai élet vár, hajóról nézhetjük a napnyugtát a Mekong-folyón. Phnom Penh-t elhagyva a tengerpartot célozzuk meg, Sihanoukville városában kompra szállunk, hogy a térség egyik legszebb, még szinte teljesen érintetlen szigetére utazzunk. Koh Rong fehérhomokos, pálmafákkal szegélyezett tengerpartjait még csak a hátizsákos utazók fedezték fel, amolyan bulisziget remek éttermekkel, bárokkal, ahol mi is kedvünkre ellazulhatunk. A központi kikötő nyüzsgésétől kicsit távolabb pedig már igazi nyugalom, s békés, álomszép partszakaszok várnak, turista tömegek hadától mentesen. Itt még megtaláljuk azt a nyugalmas szépséget, amilyenek Thaiföld álomstrandjai lehettek a nagy turista áradat előtt. Egy rendkívül változatos és izgalmas programra várunk novemberben! Ugye, meggyőztünk?! :)

Kiemelt látnivalók az utazás során:

- Angkor monumentális romjai: Bayon, Angkor Wat, Ta Prohm és sok más templom (UNESCO világörökség)
- Tonle Sap-tó úszó falvai
- hajókázás mangrove erdőben
- a Kulen-hegy vízesései és fekvő buddha szobra
- az "indiana Jones templom", Beng Mealea
- Siem Reap és Phnom Penh remek éttermei és nyüzsgő éjszakai élete
- a Király Palota, a Nemzeti Múzeum, a Wat Phnom Phnom Penhben
- fehér homokos tengerpartok, pálmákkal Koh Rong édeni szigetén
  • 1. nap Siem Reap

Érkezés Kambodzsába. Szállásunk Siem Reap, az Angkor Wathoz közeli kisváros központjában, a nyüzsgő Pub Street környékén lesz, ahol öt éjszakát töltünk. Az első napon a repülőjáratok menetrendjétől függ az érkezés, ha marad rá időnk, akkor egy rövid pihenőt követően útnak indulunk, hogy megszerezzük első benyomásainkat, és kipróbáljuk a kambodzsai konyha különlegességeit. Szállásunk elfoglalása után gyalogosan fedezzük fel a környéket. A régi piac, az éttermek utcája, az éjszakai piac, a város nyüzsgő, kavargó, színes élete felejthetetlen élményt nyújt. Ismerős és ismeretlen gyümölcsök, zöldségek, húsok, csúszómászók, rovarok, amit csak el tudunk képzelni. Szállás: hotel.
  • 2. nap Siem Reap, Angkor Wat, Angkor Thom

Felütésként rögtön a kambodzsai programok kihagyhatatlan és  legfontosabb állomásával kezdjük itt tartózkodásunkat: Angkor, az egykori khmer birodalmi főváros, vallási központ, templomváros felfedezése vár ránk. Az őserdőben fekvő, sokszor a buja növényzet által már benőtt/átnőtt épületek felfedezése életre szóló élmény. A világ egyik legnagyobb és leghíresebb régészeti lelőhelyén vagyunk, melyet csupán a XIX. század végén fedezett fel magának a nyugati kultúra. A várost a khmer birodalom, a khmer civilizáció kezdte építeni a IX. században, és folyamatosan növekedett egészen a XV. századig, amikor lakói elhagyták. Ma már több mint 100, milliméter pontos illesztésekkel felépített kőtemplomát ismerjük, melyek mellett számtalan könyvtár és kisebb szentély is található. Az itt élő emberek a közeli Tonle Sap-tó nyújtotta megélhetési lehetőségekre tudták alapozni a kultúrájukat, ami azonban a XV. század után nyomtalanul eltűnt. A templomok alapján a hindu és a buddhista vallás lehetett életük meghatározó vezérelve. Az itt töltött négy napunk során nem csupán Angkor csodálatos épületeit fedezzük fel, hanem a környék kevésé ismert és feltárt romvárosaiba is ellátogatunk, hajózni indulunk a Tonle Sap-tó vizére, felderítjük a folyópartra települt "úszó városokat", esténként Siem Reap jobbnál-jobb, hangulatos vendéglátóhelyein mesélhetjük el egymásnak élményeinket, a sok sétától keletkezett fáradtságon pedig kellemes kambodzsai masszázs segítségével lehetünk túl. Első napunkon a romváros központjában fekvő épületeket, palotákat és templomokat, azaz Angkor Wat, Angkor Thom: Bayon, Phimeanakas, valamint Phnom Bakheng romjait keressük föl. Szállás: hotel.
  • 3. nap Siem Reap, Angkor Wat, Ta Prohm, Preah Khan, Neak Pean

Ma hajnalban kelünk, s még sötétben útnak indulunk, hogy Angkor Watban csodáljuk meg a felkelő nap fényeit. A templomvárost tegnap már alaposabban körbejártuk, így ma reggel elsősorban a különleges fényviszonyokra figyelünk, majd mielőtt a tömegek elindulnának, már át is robogunk az egyik legütősebb helyszínre, a Tomb Raider című filmből jól ismert Ta Prohm templomhoz. A templom felújításakor igyekeztek megőrizni a háborítatlan dzsungel hangulatot, ami egész jól sikerült. A templomokat behálózó gyökerek, szinte a falakból kinövő óriás fák hihetetlen hangulatot kölcsönöznek ennek a helynek. Ezután az ún. Nagy kör főbb templomait járjuk körbe. Először egy másik vadregényes templomhoz, Preah Khan szentélyéhez megyünk, ahol a legenda szerint hajdanán az országot védelmező szent kardot őrizték, mely aztán sokáig a Phnom Penh-i nemzeti múzeumban is látható volt, de a vörös khmerek hatalomra jutását követően eltűnt. Ezután Neak Pean különleges, vízi szentélye következik, mely egy tó közepén, egy kis szigeten található, ahova fapallókon tudunk besétálni. A Pre Rup templom lépcsős piramisa a hindu istenségeknek szentelt tornyaival pedig igazi templom-hegy benyomását kelti. Jóleső fáradtsággal, de élményekkel feltöltődve térünk vissza Siem Reapba, szállásunkra, ahol a nap további részében jól fog esni egy ellazító masszázs, s egy kellemes vacsora valamelyik jó étteremben. Szállás: hotel.
  • 4. nap Siem Reap, Tonle Sap-tó, Kampong Pluk, Angkor Wat

Ma délelőtt a közelben található Tonle Sap-tóhoz indulunk, melynek part közeli részét hajóval derítjük fel, hogy bepillanthassunk a vízen élő emberek életébe. Itt az emberek cölöpökön álló házakban, hajókon élnek mind a mai napig. Az egyik falunál - vízállás függvényében - hajónkból kiszállva megtekinthetünk egy buddhista szentélyt, sétálhatunk egyet a faluban, ahol az utcára kiterítve szárítják az apró halakat, rákokat. Ezután egy mangróve erdő melletti, úszó étteremnél kötünk ki, ahol - ha elég magas a vízállás - apró csónakokba szállhatunk, s a helyi asszonyságok végigeveznek velünk e vadregényes környezetben. Rövid időre kihajózunk a Tonle Sap-tó nyílt vizére is, majd kirándulásunkról visszatérve szabadprogram következik. Lehet lazulni szállodánk medencéjében, elmenni egy lazító masszázsra. A késő délutáni órákban aztán napnyugta nézésre indulunk Angkor Wat templomához, s egyben elbúcsúzunk Angkor romvárosától. Szállás: hotel.
  • 5. nap Siem Reap, Kulen-hegy, Beng Mealea

A sok templom és romnézés után jól fog esni kicsit kiruccanni a természetbe. Ma a közeli Kulen-hegy felé vesszük az irányt, amelynek különlegessége, hogy a helyeik szent helyként tisztelik, ahova sok zarádok is ellátogat. A hegy tetején egy sziklából faragott fekvő buddha szobrot találunk, a közeli patak medrét kőből faragott lingamok sokasága díszíti, de aminek mi a legjobban fogunk örülni, azok a vízesések, melyek alatt kellemesen felfrissülhetünk! Innen tovább utazva rövid kitérőt teszünk Beng Mealea romjaihoz. A helyiek sokatmondóan "Indiana Jones templomnak" is nevezik az itteni romvárost, mivel itt még valóban feltáratlanul, a dzsungel fái, liánjai által benőve, behálózva láthatjuk a hajdani templomokat, palotákat. Siem Reapbe visszatérve némi pihenés következik szállásunkon, majd igény esetén a városközpont szórakozó negyedében rész vehetünk egy kellemes vacsorán, mely után megnézhetjük az egykori angkori khmer udvar táncosnőinek, az apszaráknak tradicionális tánc előadását. Szállás: hotel.
  • 6. nap Siem Reap, Phnom Penh

Ma elhagyjuk Angkor melletti bázisunkat, s Kambodzsa nyüzsgő fővárosa, Phnom Penh felé vesszük az irányt. Útközben bepillantást nyerhetünk a vidéki élet pillanataiba. Kisebb-rövidebb megállókkal jó 5-6 órás utazás után érkezünk meg a város közponjában található szállásunkra. A Tonle Sap és Mekong összefolyásánal alakult ki a városközpont, itt találjuk a Királyi Palotát, s itt emelkedik a város egyik jelképének számító Wat Phnom-pagoda. A folyópart menti sétány a város leglátogatottab része, számos szállodával, s jobbnál-jobb éttermekkel, kocsmákkal, bárokkal. Szállásunk elfoglalása után elindulunk felfedezni a környéket. A mai napba jó eséllyel már csak a Királyi Palota épületegyüttesének, továbbá az Ezüst Pagoda kincseinek megtekintése fel bele. Végül végigsétálhatunk a nyüzsgő folyóparti sétányon, hogy az estét valamelyik hangulatos étteremben zárjuk, de igény esetén részt vehetünk egy fakultatív napnyugta néző hajókiránduláson is a Mekong-folyón. Phnom Pehn-i szállásunkon egy éjszakát töltünk. Szállás: hotel.
  • 7. nap Phnom Penh, Sihanoukville, Koh Rong

Ma elhagyjuk a fővárost, s a tengerpart fele indulunk tovább. Jó 4-5 órás utazást követően érkezünk meg Kambodzsa legszebb tengerpartjára, ahol Sihanoukville-ben kompra szállunk, hogy egy még érintetlenebb, mesés partszakaszon tölthessük az elkövetkező 3-4 napunkat: Koh Rong szigetén. A parttól alig egy órányira fekvő szigeten még paradicsomi állapotok utalkodnak. Nincsenek utak, nincs közlekedés, áram is csak módjával, bár néhány luxus resort építése már elkezdődött, s várhatóan az elkövetkező években ide is benyomul az a fajta tömegturizmus, amely Thaiföldet már nagyon utolérte. Itt azonban a sziget még nagyrészt érintetlen, nem véletlenül fedezték fel maguknak a hátizsákos turisták. A központi móló, Koh Touch környékén ennek következtében óriási a pörgés, nagy az élet, remek éttermek, bárok sokasága vár közvetlenül a hófehér homokos, pálmafákkal övezett parton. Szállásunkat épp ezért kicsit távolabb, egy elhagyottabb, békés partszakaszon foglaljuk el, ahol szinte csak mi magunk leszünk, ellenben ha a mozgalmasabb életre vágyunk, vagy válogatni akarunk az éttermek kínálatában, egy 25-30 perces sétával már ott is vagyunk az események középpontjában. A központi mólótól privát hajóval megyünk a szállásunkhoz, ahol a bungalók elfoglalása után a fehér homokos, álomszép "privát" tengerpartunkon pihenhetjük ki az elmúlt hét és az idevezető hosszú utazás fáradalmait, este visszasétálhatunk a központba, hogy a környékbeli bárok, éttermek valamelyikében meríthessünk új erőt. Szállás: tengerparti bungaló, ellátás: reggeli.
  • 8. nap Koh Rong

Pihenés, lazulás e mesebeli környezetben. Csak ki kell sétálnunk a szállásunk melletti tengerpartra, ahol víz fölé nyúló pálmafák árnyékában lazulhatunk, de elsétálhatunk a közeli lagúnához is, ahol a lagúnát a tengerrel összekötó apró folyó sodrásában úszhatunk egy jót, várnak a tenger hűs hullámai, de akár egy parti túrára is elindulhatunk a tengerpart mentén. Szállás: tengerparti bungaló.
  • 9. nap Koh Rong

Ma egy rendkívül változatos és tartalmas hajókirándulásra indulunk: először a partunkkal szembeni kis sziget környékén sznorkelezünk, majd kipróbáljuk a nyílt tengeri horgászatot, kikötünk Koh Rong egyik legszebb, közel 6 km hosszú, lisztfinomságú homok borította partszakaszán. Míg mi felderítjük a partot, vagy strandolunk, addig hajósaink részben az általunk frissen fogott halakból, részben a biztonság kedvéért magukkal hozott alapanyagokból ízletes grillvacsorát készítenek, amit némi whiskyvel tudunk leöblíteni. Így garantáltan jó hangulatban érnek minket a napnyugta remélhetően pazar fényei. A nap csúcspontja azonban még hátra van! Az esti szürkületben indulunk vissza hajónkkal, majd a teljes sötétség beálltakor kidobjuk a horgonyt, s éjszakai fürdőzés következik - világító planktonokkal! Döbbenetes, életre szóló élmény a vízben mozogva, úszva a felvillanó, foszforeszkáló kék villódzásokat látni, átélni! Szállás: tengerparti bungaló.
  • 10. nap Koh Rong

Még egy nap az Édenben. Lehet a lazulást, a pihenést választani a Parton, pálmafák alatt, vagy a türkizkék vízben csobbanva, de aki több aktivitásra vágyik, azokkal visszatérhetünk a tegnap megismert álomszép partszakaszra, az esőerdőn átkelve, gyalogosan, amolyan igazi kalandtúra jelleggel. De megtehetjük azt is, hogy ismételten bérelt csónakokba szállunk, s ezúttal a sziget egy másik szegletében található helyi falut, s az annak közelében fekvő, másik remek partszakaszt fedezzük fel, vagy az őserdőben található vízeséshez kirándulunk, kipróbálhatjuk az erdő lombkoronájába épített canopy pályát is, de igény, és megfelelő hullámzás esetén egy fakultatív hajókirándulás keretében átruccanhatunk a szomszédos Koh Rong Samloen szigetére is. Bármihez is kezdünk, nem igazán lehet rosszul dönteni! :) Szállás: tengerparti bungaló.
  • 11. nap Kon Rong, Sihanoukville, Phnom Penh

Ma reggel búcsút intünk e paradicsomi szigetnek, felszállunk a reggeli kompra, s Sihanoukville-be utazunk. Itt egy gyors ebéd, majd buszokkal folytatjuk utunkat a már ismerős fővárosba, Phnom Penhbe. Szállásunk a már ismerős központi sétány mellett lesz, ezúttal egy másik szállodában. Szállásunk tetőtéri medencéjéből élvezhetjük a napnyugta fényeit, majd búcsúestünkön belevetjük magunkat Phnom Penh nyüzsgő éjszakai életébe. Szállás hotelban.
  • 12. nap Phnom Penh

A mai napon a repülőgép indulásának függvényében kimegyünk Phnom Penh nemzetközi repülőterére, majd megkezdjük hazautazásunkat Magyarországra. Ellátás reggeli.

Az oldalon látható fotókat Szabó Szilveszter készítette.