Dominika, Kuba

Körpanoráma a Karib-térség legmagasabb csúcsairól, ösvény Fidel Castro és Che Guevara nyomában

Kalandozás a Nagy-Antillák két csodálatos szigetén, pihenés hűsítő zuhatagok árnyékában, és a Karib-tenger gyönyörű pálmafás partjain, a Dominikai Köztársaság és Kuba legmagasabb pontjainak meghódítása, barangolás a trópusok legszebb gyarmati utcáin, a világ legbájosabb mulatt lányainak mosolya és a legforróvérűbb latin macsók "bókjai" várnak. Karibi hangulat autómatuzsálemekkel, a háttérzene bachata, meruenge, son és salsa.
Ez a programleírás jelenleg archív. Aktuálisan nincs hozzá tervezett időpontunk, az is előfordulhat, hogy később más formában szervezzük meg.
Ha szeretnéd követni, mi történik ezzel az úttal, akkor érdemes felirtakoznod a hírlevelünkre, ebben az új időpontok vagy új programok meghirdetéséről minden esetben tájékoztatunk.

Hírlevélfeliratkozás - csak akkor küldjük, ha tényleg információt akarunk közölni :)

A Karib-térség és ezen belül legfőképpen Kuba és részben a Dominikai Köztársaság Latin-Amerika legdrágább desztinációinak számítanak. Ez azt jelenti, hogy sok esetben európai árakon várhatunk el nem feltétlenül ennek megfelelő szolgáltatásokat (l. pénz-ügy a Tudnivalóknál). Kubában a kettős pénzrendszer, a különböző külföldi valuták előnytelen váltása, valamint a mesterséges, államilag szabályzott túristákra kiszabott árak igen magas szolgáltatási díjakhoz vezetnek. Utunk megtervezésénél azt tartottuk szem előtt, hogy ez a csodás terület elérhetővé válljon számotokra. Az utazás során nem szabad tehát ázsiai tapasztalatokra alapozott mércével mérnünk.

Fontos! Útjaink nem csak a természetjárás szeretetében térnek el a megszokottól, hanem abban is, hogy gyakran olyan helyre visznek el, ahová ritkán, vagy egyáltalán nem szoktak utazást kínálni. Ezek miatt különösen fontos, hogy a mi irodánk is fenntartja a jogot arra, hogy indokolt esetben az utazás menetét megváltoztassa, a programok sorrendjét felcserélje, vagy az eredetivel azonos értékben helyettesítse, esetleg a tervezett szálláshelyet megváltoztassa! Fontos, hogy a változtatás mindig az utas, azaz a Te érdekedben történik, a célunk az, hogy a lehető legjobban érezd magad.

• 1. nap Budapest, Puerto Plata (Dominikai Köztársaság)

Nemzetközi járatunk este érkezik a Karib-térségbe, a Dominikai Köztársaságba, a merengue és bachata hazájába. Puerto Platában, az óvárosban foglaljuk el szállásunkat, majd a várossal és egymással történt rövid ismerkedés után lesétálunk a tengerparti sétányra és megnézzük az egykori kalózok támadásait visszaverni hivatott, 16. századi Szent Fülöp erődítményt és élvezzük a trópusi estét. (Szállás: városi panzió)
  • 2. nap Puerto Plata, Damajagua-vízesések, Río San Juan, Playa Grande

Korán reggel indulunk a Damajagua-vízesésrendszer felfedezésére. Ez a szárazföld belsejében található természeti csoda 27 kisebb nagyobb zuhatagból áll. Kalandunk itt kezdődik, ugyanis helyi vezetőinkkel és természetesen megfelelő védőfelszereléssel ellátva megmásszuk ezeket, és a vízesésekről a kristálytiszta medencékbe ugrálva érkezünk vissza alaptáborunkba. Van úgy, hogy akár 5 méteres magasságból kell a vízbe vetnünk magunkat. Ez a adrenalin bomba és a hideg víz garantáltan felfrissíti az időeltolódásban és hosszú utazásban megfáradt testünket. Dél körül indulunk el tengerparti szállásunkra Río San Juan kis településére, ahonnan az északi partszakasz legpazarabb részeit fedezhetjük fel. Délután már csobbanhatunk is Playa Grande aranysárga homokos, pálmafás, tipikus képeslap tökéletességű karibi tengerpartján és ellátogathatunk a nagy hullámairól ismert Playa Preciosára is. Este naptól és fürdőzéstől kellemesen elfáradva esetleg egy helyi zenés bár, ún. colmado meglátogatása után térünk nyugovóra. (Szállás: tengerparti fogadó)
  • 3. nap Río San Juan, Limón-vízesés, Samaná, Haitises Nemzeti Park, Jarabacoa

Reggeli és rövid autózás után indulunk az El Limón-vízesés túránkra. Erdő borította hegyes területeken járunk, a tipikus vidéki dominikai hangulattal ismerkedünk. Bő félórás gyaloglás után több kisebb folyón is átkelve érjük el az 52 méter magas zuhatagot. Leereszkedés után vállalkozhatunk egy frissítő fürdőzésre is. Akár lóháton is megtehetjük az utat, mint ahogy azt a legtöbb kiránduló az országban, de ajánlatos a soron következő erőpróbák előtt izmainkat bejáratni. Rövid pihenőt követően Samaná felé vesszük az irányt, hogy fakultatív program formájában csónakjainkba szálljunk és a városról elnevezett öböl túlpartjára a Haitises Nemzeti Parkba látogassunk. A védett zóna neve a hegyek földjére utal, mely annyit tesz, hogy az 1375 négyzetkilométeres mocsárral és vízzel borított területen számtalan 30-50 méteres vegetációval borított mészkőszikla és szárazföldi részén pedig dombocska emelkedik. Kombinált szárazföldi és vizes túránk alkalmával a mészköves sziklákban sok helyen barlangokat láthatunk, ahol ősi taino rajzolatokat ismerünk meg. A park több száz növényfaja, - ebből 4 féle magrove erdő - és gazdag madárvilága miatt az egész Karib-térség egyik legváltozatosabb élőhelyeként tartják számon. Utóbbiak közül gyakorta látható a fregattmadár, a kék gém, a rózsás csér és az északi jasszána. A természetes csatornarendszert elhagyva, Samanából hoszabb utazással érjük el Jarabacoa hegyi települését és korán nyugovóra térünk a másnapi túránk előtt. (Magasság: 500 méter, szállás: erdei dormitórium)
  • 4. nap Jarabacoa, Bermúdez és Ramírez Nemzeti Park, La Compartición tábor

Reggeli után, korán indulunk útnak a Karib-szigetvilág legmagasabb csúcsának meghódítására. La Ciénaga településig (1100 méter) autóval, nehezen járható terepen jutunk el, majd innen gyalogosan folytatjuk utunkat. Ellátmányunkat helyi vezetőnk szervezte öszvérkaraván szállítja a táborhelyünkig. Citrusfélékkel határolt erdei úton haladunk a Los Tablones házig (1270 méter). Innen meredek szakasz következik, melynek során a hegygerincen át a Rucilla-hegy lábánál található kis völgybe jutunk el és La Compartición menedékházánál állítjuk fel sátortáborunkat (2450 méter). Akik a megerőltető hegyi túrára nem vállalkoznak, ezen a napon a Jarabacoa környéki vadvizeken próbálhatják ki bátorságukat. (Magasság: 500-1100-2450, szintkülönbség: 1350 méter, távolság: 19.5 kilométer, szállás: sátortábor)
  • 5. nap La Compartición tábor, Pico Duarte, Jarabacoa

Napkelte előtti ébredéssel, még sötétben kelünk útra a csúcstámadásra. Az időre szükségünk van, hogy még felhőtlen időben érkezzünk meg a legmagasabb pontra és időben elérjük még szállásunkat Jarabacoában. Helyi vezetőnk a sötétben is elkalauzol bennünket a kezdetben igen meredek ösvényen. 2 és fél kilométer megtétele után a Liliomok-völgyébe jutunk, ahol kicsit lankásabbá válik a terep. Az utolsó kilométer változó meredekségű szakaszokra oszlik, egy kis mászással a végen, amiért reményeink szerint a tengerpartot is elénk táruló panorámával kárpótoljuk magunkat. Csúcsfotók és csúcscsokik után elindulunk a táborba, majd La Ciénaga irányába, ahonnan járművünk vár bennünket és Jarabacoába szállít. Ezen a napon lent maradt társaink a Jarabacoa környéki hegyekben kirándulnak, megnézik a gyönyörű vízesések egyikét, esetleg lovagolhatnak a csodás völgyek egyikében. Este Jarabacoába látogatunk, ahol kisvendéglőben vacsorázhatunk, majd a helyiek szórakozási szokásait ismerjük meg. Fáradt lábainkat bachatával és merenguével lazítjuk el. (Magasság: 2450-3087 méter, szintkülönbség: 650 méter, távolság: 3.5 kilométer a csúcsig, 23 kilométer vissza, szállás: erdei dormitórium)
  • 6. nap Jarabacoa, Santo Domingo (UNESCO világörökség)

Reggelit követően busszal érkezünk Santo Domingóba, Amerika első európai telepesek által alapított városába. A nyüzsgő nagyváros az ország negyedének ad otthont, ezért mi a hangulatos óvárosi részhez közel foglaljuk el szállásunkat. Délutáni városnézésünk során érintjük az El Conde nevű sétálóutcát, a Függetlenség Parkot (Parque Independecia) az amerikai kontinens első máig is működő székesegyházát (Catedral Primada de América), a Kolumbuszról elnevezett parkban (Parque Colón), az Ozama-folyó partján emelt Ozama-erődöt (Fortaleza Ozama) és Spanyolország-teret (Plaza España). Az érdeklődők még számos templomot, zárdát, múzeumot nézhetnek meg, esetleg a jól karbantartott botanikus kertbe (Jardín Botánico Nacional) látogathatnak. Ha szerencsénk van este a tengerparti sétányon, a Malecónon kulturális esemény részesei lehetünk. (Szállás: belvárosi panzió)
  • 7. nap Santo Domingo (UNESCO világörökség), Havanna (UNESCO világörökség)

Repülőjárattól függően, esetleg kényelmes reggeli után egy utolsó akár bevásárló túrára indulhatunk a városközpontban. Délután vagy este érkezünk meg Havannába, Kuba fővárosába, ahol elfoglaljuk a történelmi óvároshoz közeli szállásunkat. Az elkövetkező két éjszakát ebben a belvárosi helyen töltjük és innen fedezzük fel a környéket. Az első este, ha nem vagyunk túl fáradtak megtehetjük első sétánkat a közeli utcákban. A kubai hangulatot az öreg autómatuzsálemek, kopottas utcák, mindenhonnan visszaköszönő szegénység, egyszerűség valamint a vidám, kultúra és zeneszerető, az életet pozitívan látó szigetlakók kettőssége jellemzi. Kis szerencsével már az első két este bepillantást nyerünk ebbe az egyedülálló kulturális környezetbe. (Szállás: egyszerű városi vagy családi panzió)
  • 8. nap Havanna (UNESCO világörökség)

Ezt a napunkat az egész amerikai kontinens legpazarabb gyarmati stílusú városának megismerésével töltjük. Az öreg, romos házairól ismert Habana La Vieja és a hozzá kapcsolódó Habana Centro nyüzsgő, élő múzeumként tárul elénk fantasztikus tereivel, emlékműveivel, palotáival és templomaival. A fennmaradását többek között annak is köszönheti, hogy elkerülték a háborúk és természeti katasztrófák pusztításai. A forradalmat követő évek állagmegőrző munkálatait, majd az 1982-es esztendő után lassan megkezdődő felújító munkák követték, mikor a városrészt az UNESCO Világ Örökség részévé nyilvánították.

A főváros megtekintése során érintjük a modern és régi Havannát. Napunkat Vedado negyedben kezdjük a Forradalmi tér (Plaza de la Revolución) és a José Martí emlékmű valamint hozzákapcsolódó múzeum megtekintésével. Miramar városrészén és a Malecón tengerparti sétányán térünk vissza a történelmi óvárosba, ahol ebéd után folytatjuk az ismerkedést a nevezetes terekkel (Plaza de la Catedral, Plaza de Armas, Plaza de San Francisco és Plaza Vieja) valamint szebbnél szebb épületekkel. Nevezetes az Ernest Hemingway által is gyakran látogatott El Floridita bár a Székesegyház szomszédságában, ill. az író által szintén kedvelt El Bodequita del Medio vendéglő és az El Templete kápolna. Városnézésünket a Központi Parkban (Parque Central) és a washingtoni mintára épült pompás Nemzeti Kapitólium (Capitolio Nacional) megismésével folytatjuk. Közvetlenül az Angliáról elnevezett szálló (Hotel Inglaterra) szomszédságában találjuk a gyönyörű neobarokk stílusú Nagyszínház épületét. A nap hátralévő részét szabadprogram formájában töltjük el, melynek során ajánlott a kubai forradalom teljes történetét feldolgozó Forradalmi Múzeum (Museo de la Revolución) vagy a közeli szivargyár megtekintése. Este természetesen újra átéljük az esti Havanna magával ragadó hangulatát. (Szállás: egyszerű belvárosi vagy családi panzió)

• 9. nap Havanna (UNESCO világörökség), Santa Clara, Trinidad (UNESCO világörökség)

Kalandos utazásra készülünk, hogy megismerjük Kuba valódi arcát. Amennyiben a menetrend megengedi, reggel vonattal indulunk Santa Clara városába, hogy onnan végül buszra szálljunk és Trinidadba érkezzünk. A vonatot a kubai társadalom nagy része használja, így a helyiekkel is közelebbi kapcsolatba kerülünk, másfelől pedig az ország vidéki arcát is jobban megfigyelhetjük. Egy mondás szerint a kubai vonatok háromnegyede késik, a maradékot viszont nem indítják el, ezért ez a kis vállalkozásunk türelmet igényel. Vonat hiányában autóbusszal tesszük meg a teljes utat, hogy időben érkezzünk meg célállomásunkra. A szállás elfoglalása után az ország talán legszebb koloniális stílusú városkájában, az UNESCO világörökség részének tekintett Trinidadban sétálgatunk. Késő estébe nyúló programunk során ki-ki átélheti az egyik legkellemesebb kubai kisváros hangulatát. A macskaköves utcák és gyarmati stílusú házak között sétálva szinte minden sarkon zenészekkel, kulturális fontosságú helyekkel találkozik az utazó. Elég megszereznünk első benyomásainkat, hiszen a következő napot a város és környékének megismerésére szánjuk. (Szállás: egyszerű családi panzió)
  • 10. nap Trinidad (UNESCO világörökség), Valle de los Ingenios (UNESCO világörökség), Topes de Collantes

Reggeli után fakultatív módon a szintén világörökség részét képező cukormalmok völgyébe látogathatunk. A malmok, rabszolga barakkok nagy része a függetlenségi háborúban pusztult el, minek után a cukortermelés központja Matanzasba települt át. Azonban a mai napig is termesztenek erre felé cukornádat, az ültetvények és a régi épületek látványa a kubai királypálmák szegélyezte utakkal, ebben a dombos környezetben elragadó. Később rövid hűsítővel folytathatjuk kirándulásunkat a Topes de Collantes hegységben. A terület egyik parkjában a Parque Caburníban túrázhatunk. Célunk az azonos nevű, 62 méter magasról lezúgó vízesés (Salto del Caburní), melyet bő órás erdei túrával érünk el. Itt a nagy melegben frissítő fürdőzésre akár csobbanhatunk is a természetes medencében. Trinidadba érkezve a város felfedezésével tölthetjük az időt, míg este természetesen a zenés bárok vagy szórakozóhelyek valamelyikében a helyünk, ahol élőzenével élhetjük át a hamisítatlan kubai hangulatot. (Magasság: 771 méter, szintkülönbség: 250 méter, távolság: 5 kilométer, szállás: egyszerű családi panzió)
  • 11. nap Trinidad (UNESCO világörökség), Playa Ancón, Bayamo

Délelőtt a közeli tengerpart lehet még úticélunk. Kuba déli partjai közül a Playa Ancón az egyik legnevezetesebb és szépségéhez képest viszonylag kevéssé látogatott a tömegturizmus által. Akik az időt a csodás gyarmati város felfedezésére szánják természetesen egész napjukat Trinidadban tölthetik. Nincs még egy olyan város Kubában, mely ennyire megőrizte egykori hangulatát. A macskaköves utcákon és rácsos ablakú házak közt a helyiek életstílusa mintha alig változott volna az elmúlt száz évben. Az emberek pihennek, beszélgetnek a verandás épületek kapuiban, mások szamárvonta szekéren közlekednek, míg a gyerekek sárkányt eregetnek vagy karikázva futkosnak utcáin. Sétánkat a városközpontban a főtéren (Plaza Mayor) kezdhetjük. A Szentháromság Templom (Iglesia de la Santísima Trinidad) mellett számos pompás épület látható a közelben. A Romantika Múzeumnak (Museo Romántico) otthont adó Brunet Palota (Palacio Brunet) helyi műtárgyakat, antikvitásokat mutat be. Tetejéről megcsodálhatjuk a térre nyíló kilátást. A központtól távolodva még számtalan múzeummal, szép épülettel találkozunk. Érdemes kevésbé központi területeken is sétát tennünk, elegyedni a kubai emberekkel, megkóstolni a helyi pénzért is megvásárolható kubai pizzát, vagy elfogyasztani egy koktélt valamelyik egyszerű, nem túristáknak szánt bárban. A késő esti órákban éjszakai buszútra indulunk (kényelmes hátradönthető ülésekkel), hogy a több száz kilométerre lévő Bayamóba a reggeli órákban érkezzünk meg. (Szállás: éjszakai busz)
  • 12. nap Bayamo, Santo Domingo, Alto del Naranjo, Comandancia de le Plata, -Santo Santiago de Cuba (UNESCO világörökség)

A reggeli órákban érkezünk Bayamo városába, ahol felfrissülés és étkezés után a történelmi belvárosban rövid séta alkalmával fel is töltjük készleteinket a 2 napos túrára. Ezt követően elindulunk a Turquino Nemzeti Parkba, ahol első éjszakánkat már e különleges természeti környezetben, a hegyet borító ködös felhőerdő szomszédságában Santo Domingóban töltjük. A szállás elfoglalása után első terepfelmérő kirándulásunkra indulunk. 5 kilométeres meredek, kalandos utat teszünk meg terepjáróval vagy teherautóval az Alto del Naranjo ponthoz (950 méter), ahonnan csodálatos kilátásunk lesz a környező területre. Ez a hely egyben a nemzeti park bejárata és másnapi túránk kiindulópontja is. Az itteni felhőerdő sajátos növény- és állatvilággal büszkélkedhet és a vad környezet rejti az ország legmagasabb hegyeit. Nem csoda, hogy a térség Fidel Castro katonai főhadiszállásának is otthont adott a kubai forradalmi idők alatt. A vezér, Camilo Cienfuegos és Che Guevara embereikkel a Commandancia de la Plata nevű parancsnokságot használták az 50-es években a hadműveletek kitervelésére, innen indítottak stratégiai akciókat és a Sierra Maestra területén bujkáltak a Batista kormány csapatai elől. Innen küldte üzeneteit a haza forradalmárainak a Radio Rebelde is. Mai célunk ennek az épületegyüttesnek a megtekintése. Este gyorsan nyugovóra térünk Santo Domingóban, hogy kipihenhessük magunkat másnapi erőpróbánk előtt. (Magasság: 800-950-1050 méter, szintkülönbség: 100 méter, távolság: 6 kilométer, szállás: erdei fogadó)

Akik a kulturális programokat választják, vagy Santiago de Cuba környékét kívánják felfedezni, folytatják buszútjukat Kuba második legnagyobb, a salsa hazájának is tekintett városába, mely Havanna egyik fő riválisa a kultúra és a zenei élet terén. Sakktáblaszerűen rajzolt utcáit áthatja a folklór, gazdag tradíciókban, szinte minden utcasarokhoz legenda kapcsolódik. Santiagót a forradalom idején betöltött szerepe miatt a hősök városaként is szokták emlegetni. Érdemes ellátogatniuk a világörökségnek tekintett San Pedro del Morro kastély erődítményhez, ami a Karib-térség leggondosabban megőrzött ilyen típusú műemléke és egyben csodás kilátásban részesít bennünket. (Szállás: egyszerű belvárosi panzió)

• 13. nap Santo Domingo, Alto del Naranjo, Palma Mocha, Aguada de Joaquin

A hegyvidék legszebb tájait védő és egyben Kuba legmagasabb csúcsának otthont adó nemzeti parkba indulunk két napos túrára. A már ismert útvonalon haladunk az Alto del Naranjo parkolója felé, ahonnan gyalogosan folytatjuk utunkat az esőerdei ösvényen. Barangolásunk során csodálatos Kubában ritka növényzettel találkozunk, mert a magaslati köderdői éghajlat kedvező a dús növényzet kialakulásának, így a páfrányoktól a fákon élő epifitákig mindent megcsodálhatunk. Célunk, hogy elérjük az 1360 méteres magasságban lévő Aguada de Joaquin tábort. Útvonalunk kisebb hegyi közösségek szomszédságában halad el. Kora délután foglaljuk el egyszerű tábori szállásunkat, ezzel átélve az egykori kubai forradalmárok egyik lehetséges napját. (Magasság: 800-950-1360, szintkülönbség: 410 méter, távolság: 10 kilométer, időtartam: 5-6 óra, szállás: egyszerű tábori körülmények)

Csoportunk többi tagja ezen a napon akár Guantanamóba is ellátogathat, útjuk a közismert létesítmény mellet halad majd el. Itt megtekinthető a támaszponthoz legközelebb eső kubai katonai bázis (Mirador de Malones), ahol belépődíj ellenében kubai katonai kíséretben bepillantást nyerhetnek a helyi bunker életébe és nem utolsó sorban távcsővel rálátásunk nyílik a távoli (3 kilométer) amerikai erődítményre. (Szállás: egyszerű belvárosi panzió)

• 14. nap Aguada de Joaquin, Pico Turquino, Las Cuevas, Santiago de Cuba, Holguien

Hajnali ébredés és gyors pakolás után felkészülünk a csúcstámadásra. Először a Joaquin csúcsot érjük el 1680 méteren, majd a rövid pihenőt a hegygerincen megközelített Regina követi 1685 méteres magasságban. A Turquino csúcsot 3 órás mászással érjük el, melynek első 40 perce viszonylag jobban igénybe veszi a túrázókat. A hegy tetején csúcsfotók és pihenő után megkezdjük ereszkedésünket 1972 méterről a Karib-tenger partjára, ahonnan autóbuszunk szállít Santiago de Cuba városába. Itt találkozunk csapatunk többi tagjával és elménybeszámolók cseréje mellett késő este érkezünk meg Holguienbe. (Magasság: 1360-1972-tengerszint, szintkülönbség: 612 méter fel, 1972 méter le, távolság: 14 kilométer, időtartam: 10-11 óra, szállás: egyszerű városi panzió)
  • 15. nap Holguien, Guardalavaca, Bahía de Naranjo, Holguien

Utolsó teljes napunkat a tengerparti örömöknek szenteljük. Kolumbusz Kristóf egykori kedvenc partszakaszára, Guardalavacára látogatunk és egész napunkat a kisebb-nagyobb tengeröblök felfedezésével tölthetjük. A táj azóta sokat változott, ma már sok szálloda tarkítja az egykor érintetlen partokat. Akik aktívabb pihenésre vágynak folytathatják útjukat Playa Esmeralda irányába a Bahía de Naranjo öbölben megépített szórakoztató parkba, ahol hajókiránduláson vehetünk részt és akár delfinekkel is úszhatunk. Este visszatérünk Holguienbe és megtartjuk remélhetőleg hiteles helyi szórakozással egybekötött búcsúesténket. (Szállás: egyszerű városi panzió)
  • 16. nap Guardalavaca, Holguien, Budapest

Búcsúzunk Kubától, reggel esetleg rövid ajándék vásárlásra marad időnk Holguien belvárosában, majd a repülőjárattól függően egy, vagy több átszállással két naptári nap igénybevételével, de a Föld forgásából adódóan ennél jóval rövidebb repülési időt igénybe véve érkezünk meg Budapestre.