Marokkó (dél)

Kalandozás Dél-Marokkó varázslatos tájain: az Anti-Atlasztól az Atlanti-óceánig

Az igen közkedvelt Észak-Marokkó utazásunk mellé összeállítottunk egy aktívabb, túrázósabb programot, amely Marokkó méltatlanul hanyagolt helyszíneire kalauzol Titeket! Utazásunkat az ország turisztikai fővárosából: Marrakeshből indítjuk el, ahol már az első esténken felkeressük az egyedi hangulatú, nyüzsgő éjszakai élettel teli „Holtak terét”, egy kifőzdében pedig megvacsorázunk. Elkövetkező napjaink során átsuhanunk az Anti-Atlasz hegyláncain, átkelünk a 2100 méter magas Tizi’n Test-hágón, bakancsolunk Tafraout gránitvidékén, széttekintünk az Anti-Atlasz hegyvonulatának legmagasabb csúcsáról, kanyontúrázunk egyet Amtoudi környékén, Essaouriában bejárjuk Marokkó legszebb medináját, majd a mezitlábas lábnyomainkat az Atlanti-óceán finom homokos partján hagyva, új élményekkel és tapasztalatokkal felvértezve elbúcsúzunk a „legnyugatibb kelet” országától: Marrokótól.

Kiemelt látnivalók és események az út során:
- Marrakesh nyüzsgő városa és medinája (UNESCO Világörökség)
- Tinmel mecset
- Tizi n'-Test-hágó
- Anti-Atlasz hegyvidéke és legmagasabb csúcsa
- Tafraouti gránitvidék „boulderei”
- Amtoudi berber hegyifaluja, vízesése és kanyon túrája
- Essaouira hangulatos medinája és portugál erődje (UNESCO Világörökség)

Részletek: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/afrika?marokko
  • 1. nap Marrakesh

Érkezés Marrakeshbe. A repülőjárat menetrendjének függvényében érkezünk meg Marokkó turisztikai fővárosába, ahol elfoglaljuk a szállásunkat. Az esti órákat Marrakesh híres főterén, a “holtak terén” töltjük, melynek nemcsak szépségének, nyüzsgő nappali és éjszakai életének köszönheti népszerűségét. Miután a tűző nap lebukik a Djemaa el-Fna átalakul egy hatalmas szabadtéri étkezővé, ahol közel 100 kifőzdében kínálják a finomabbnál finomabb helyi specialitásokat. Aki egy kis kikapcsolódásra vágyik, csücsüljön be a Djemaa körüli hangulatos kis kávéházak egyikébe, s gőzölgő feketéjét kóstolgatva figyelje a piactér történéseit. Énekesek, fakírok, gyógyítók és hosszan folytathatnánk a sort, ki mindenki köti le a hallgatóság figyelmét. Szállás: szálloda.
  • 2. nap Marrakesh, Tizi n' Test, Taroudant, Tafraoute

Hosszú, de rendkívül látványos utazás vár ránk. Búcsút veszünk Marrakesh egyedülálló hangulatot árasztó városától és a Magas-Atlasz gerincén átkelve az Anti-Atlasz hegyláncai felé igyekszünk. Első megállónk a Tinmel mecsetnél lesz, amely casablancai Hassan II mecset mellett Marokkó második olyan iszlám vallású temploma, ami látogatható nem mohamedánok számára is. Majd fantasztikus hegyvidéki tájon, közel Marokkó tetejéhez: a Toubkal lábánál, hajtűkanyarokkal tűzdelt szerpentinutakon jutunk fel a 2100 méter magas Tizi n'-Test-hágóra, ahol fotószünetet tartunk. A Magas-Atlaszból leérve a Souss-völgy szívében fekvő Taroudant városában nyújtjuk ki a hosszú út után megfáradt lábainkat. Az elragadó középkori város megőrizte autentikus berber jellegét: azt mondják, hogy a falakkal körülvett Tarodaunt Marrakesh kicsinyített mása, amely a 16. században a Saadian dinasztia idején élte fénykorát, amikor a falak mellett megépült a nagymecset a minarettel. A marokkói királyi városokkal ellentétben Tarodaunt nem rendelkezik modern városrésszel, ami nagyban növeli hiteles régi hangulatát és báját. A közel 6 km hosszú, bástyákkal és kapukkal szegélyezett agyagfal a mai napig érintetlen. Az esti fényekkel megfestett Anti-Atlasz vonulatai mellett autózva, egy rövid fotószünet erejéig megállunk Tizourgane erődjénél. Az esti órákban gurulunk be Tafraoutba, ahol négy éjszakát töltünk. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 3. nap Tafraoute, Painted Rocks, Ait Mansour, Tafraoute

Délelőtt Tafraout felfedezésére indulunk. Festői völgyek jellemzik ezt a vidéket, melyet rózsaszín gránit sziklák vesznek körül. Számtalan olajfa, narancsfa, citromliget és fügefa díszíti a tájat. A város egy igen magasan fekvő völgyben, 1000 méter magasan bújik meg. A gyalogtúra keretében közelebbről is megnézzük a város körüli gránit sziklák egy csoportját, majd egy természetes sziklaképződményekben bővelkedő, fantasztikus látványt nyújtó területre látogatunk, ahol megpillanthatjuk a Festett Sziklákat, melyeket egy belga művész 1984-ben pingált össze saját és mások örömére. Kevés gyönyörűbb piknikező hely van, mint a festett gránitsziklák háttérben az Anti-Atlasz láncával. Délután innen egy hosszabb, ám annál látványosabb körtúrát teszünk, ezért erre a napra ebédet csomagoljunk majd magunknak a hátizsákba. Buszunkkal a festett szikláktól indulunk tovább a mintegy 25 km-re fekvő Ait Mansour döbbenetes szurdokvölgyéhez, ahol több fotószünet abszolválása után gyalogosan folytatjuk az utat. A datolyapálmák hűsítő árnyékában túrázunk a piciny patak éltette oázisban, tekergünk a kidőlt pálmatörzsek és a berberek építette öntözőcsatornák között, s eközben persze kitekinthetünk a meredek sziklafalakra is, amelyek övezik utunkat. Túránk végén a már ismerős útvonalon visszatérünk buszunkhoz és hazaindulunk a szállásunkra. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
    Gyalogtúra a Tafraoutból a festett sziklákhoz: szintkülönbség: 250 m fel, táv: 8 km oda (tovább busszal!)
    Gyalogtúra Ait Mansourban: szintkülönbség: 181 m fel és le, táv: 16 km (vissza busszal!)
  • 4. nap Tafraoute, Jebel el Kest (2359 m), Tafraoute

Az Anti-Atlasz hegység legmagasabb és kétségtelenül legszebb panorámájú, 2359 méter magasan fekvő csúcsának meghódítása lesz a mai napi célunk. Helyi taxikkal utazunk fel a kis faluba, ahol a túra kezdődik. Helyi hegyi vezetőnk segítségével indulunk el a fokozatosan emelkedő ösvényen, amit számtalan rózsaszín szikla ölel körbe, melyek közül néhol virágok, illetve argán fák kandikálnak ki. Az ösvényünk esetenként kitettebb szakaszokon halad, de kisebb gyakorlattal rendelkező túrázónak ez nem jelenthet akadályt! Az út során végig nagyszerű rálátás nyílik a közeli völgyekre, a csúcsról pedig tiszta időben az Atlasz hegység vonulata látható. A panorámafotók elkészítése és a jól megérdemelt ebéd elfogyasztása után a már megismert útvonalon túrázunk vissza. (szint: 1100 méter fel, 1100 méter le, táv: 13 kilométer, menetidő: 8-9 óra).
  • 5. nap Tafraoute, Amtoudi, Tafraoute

Ezen a napon kicsit hosszabb utazás és számtalan csoda vár minket. Elhaladunk Napóleon kalapjának nevezett hatalmas sziklatömb alatt, aztán a festett sziklák mellett, végül integetünk az Adrar Mkorn csúcsának, majd tovább haladunk délnek. Innen már Amtoudi a következő megállónk. A hatalmas völgyben megbújó berber falu (douar) igazi időtlen település, ahol a történelem mindenhol ránk integet: Amtoudi két végén két bámulatos agadir magasodik fölénk, völgyben ősi öntözőrendszer működik a mai napig. Megnézzük a varázslatos település fölé magasodó erődöt, ahonnan pazar kilátás nyílik a szurdok völgyben megbújó falura. Egy hosszabb túrát teszünk a vádi 15 méteres vízeséséhez, és akinek van kedve, feljebb egy gyönyörű szakaszon úszkálhat és ugrálhat is a kanyon hűsítő vizében. Visszafelé, ha az időnk is engedi, megállunk a lenyűgöző l'Assif n'Mouguene kanyon peremén, amit Dél-Marokkó Grand Canyonjaként emlegetnek, majd hatalmas szerpentineken kanyargunk fel a mély szurdokvölgyből. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.  Gyalogtúra az Amtoudi kanyonban: szintkülönbség: 125 m, táv: 8 km.
  • 6. nap Tafraoute, Agadir, Essaouira

A reggelink után elbúcsúzunk Tafraoute-tól és egy hosszú utazás során Agadír érintésével Essaouira felé vesszük az irányt. A hatvanas években a portugálok egykori kereskedővárosát: Agadírt egy földrengés szinte teljes mertékben elpusztította, így történelmi emlékekkel a város fölött emelkedő várrom kivételével nem igen rendelkezik. Buszunkkal felkocsikázunk a várig, ahonnan remek kilátás nyílik a félmilióssá duzzadt „modern” városra, és az Atlanti-óceánra. Marokkó meghatározó szörfbázisánál: Taghazoutnál egy rövid ebédszünetet tartunk, majd meg sem állunk a még a karthágóiak által alapított Essaouira legendás városáig. Itt elfoglaljuk a szállásunkat és felfedezzük egy kicsit Marokkó legszebb medináját: ellátogatunk a városfal „ágyús falához” és néhány darab, a túravezető által szerzett bor kíséretében, a kikötő egyik kilátópontjáról gyönyörködünk a naplementében. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 7. nap Essaouira, Bordj El Berod, Marrakesh

Reggel egy kellemes, óceán parti mezítlábolásra indulunk a várostól délre, ahol felkeressük „Essaouira homokdűnéit”, és a 6. századból fent maradt Bordj El Berod őrtorny romjait, amely állítólag Jimmy Hendrix “Castles Made of Sand” dalát is ihlette. A délelőtti sétánkat követően szabad program keretében lesz lehetőség a város medinájában ajándékokat, szuveníreket vásárolni, megmerülni az Atlanti-óceánban, vagy akár szörfőzni egyet. Délután elindulunk Marrakeshbe, útközben megállunk egy argánolaj manufaktúrában, ahol megismerkedhetünk a “marokkói arany” készítésének módjával, és ha szerencsénk lesz az Argán fákon legelésző kecskék látványával is gazdagodhatunk. Az esti órákban érkezünk Marrakeshbe. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.  Gyalogtúra Essaouria homokdűnéihez: szintkülönbség: 60 m fel és le, táv: 9 km oda-vissza.
  • 8. nap Marrakesh

Utazásunk lezárásaként Marrakesh városával ismerkedünk meg. A több tízezer datolyapálmával körülvett oázis okkersárga, vert agyag városfalai között egész évben pezseg az élet. A reggeli elfogyasztását követően felkerekedünk és megtekintjük a város legnépszerübb látványosságának számító Majorelle kertet és a Berber múzeumot. A város medinája felé haladva megismerkedünk Marrakesh szimbólumának számító, a 12. századból fennmaradt Koutoubia mecset minaretjével, majd felkeressük az impozáns Bahia palotát. A bazár-negyed apró utcácskáiban még egyszer alkudozhatunk szőttesekre, táskákra, berber és tuareg ékszerekre, majd pedig a délután folyamán kiutazunk a repülőtérre és hazaindulunk.

Az oldalon látható képeket Radics Tamás és Szabó Szilveszter készítette.