India, utazás a Dekkán déli felén

Barangolás a színek, ízek és illatok földjén

Dél-India - ősi kultúrák és vallások bölcsője, mely évezredek óta mágnesként vonzza az utazókat, a különleges életérzés után vágyódókat. Egy más világ. Egy világ, ahol senki sem siet, ahol az emberek harmóniában élnek önmagukkal, isteneikkel és a természettel, ahol mindmáig élnek az ősi szokások és hagyományok, ahol a napfény és az itt élő emberek mosolya kíséri az ideutazót. A természet és a nők ruháinak vibráló színei, egzotikus fűszerektől, gyümölcsöktől és virágoktól illatos levegő, elomló, izgalmas ízek kavalkádja hat minden érzékünkre. A buja, mélyzöld trópusi erdőket fehéren-sárgán-vörösen villódzó partok választják el a tenger valószínűtlen kékségétől, az évszázados templomok, paloták, erődök tömbjeit nyüzsgő települések, smaragdzöld ültetvények fonják körül, az őserdők mélyén helyi törzsek kisebb-nagyobb csoportjai és ritka vadállatok élnek, a partok közelében a gigantikus metropoliszok mellett bájos kisvárosok, romantikus halászfalvak és zeg-zugos, titokzatos vízivilág várja az idelátogatókat. Mindez Dél-India. És még rengeteg minden más…
Ez a programleírás jelenleg archív. Aktuálisan nincs hozzá tervezett időpontunk, az is előfordulhat, hogy később más formában szervezzük meg.
Ha szeretnéd követni, mi történik ezzel az úttal, akkor érdemes felirtakoznod a hírlevelünkre, ebben az új időpontok vagy új programok meghirdetéséről minden esetben tájékoztatunk.

Hírlevélfeliratkozás - csak akkor küldjük, ha tényleg információt akarunk közölni :)
  • 1. nap Mumbai

A kora reggeli órákban érkezünk Mumbaiba, az indiai filmgyártás fellegvárába és az ország egyik legsokszínűbb városába. Bollywoodi, viktoriánus és 21. századi high-tech arca mellett Mumbaiban található Ázsia legnagyobb nyomornegyede is. Elfoglaljuk a belvárosban található egyszerű szállásunkat, majd rövid pihenés után a nyüzsgő dél-indiai metropolisz felfedezésére indulunk. Útba ejtjük a valaha Bombayként ismert város gyarmati emlékeit, és megkezdjük az ismerkedést India színeivel, illataival, ízeivel és szokásaival. Sétánk során érintjük a város egyik szimbólumát, az India Gate-et, melynél az utolsó brit tisztviselők elhagyták az országot, a Prince of Wales Múzeumot, a viktoriánus épületeket és a modern felhőkarcolók által övezett Marine Drive-ot, majd ellátogatunk a Mahalaxmi Dhobi Ghat-hoz, a város legnagyobb mosodájához. A Ghandi-ház meglátogatása után a naplementét a mumbaiak egyik kedvenc esti találkahelyéről, a  Chowpatty Beachről nézzük meg.
  • 2. nap Mumbai

A délelőtt folyamán hajós kirándulást teszünk a Mumbai-tól mindössze 9 km-re fekvő, a Világörökség részét képező Elephanta szigetre, ahol a Maharashtra sziklaszobrászat 5-8. századi, egyedülálló remekeit csodálhatjuk meg. A délutánt Mumbaiban töltjük, kipróbálhatjuk a helyi éttermek specialitásait,  majd délután alvós busszal Hampi-ba utazunk.
  • 3. nap Hampi

Kora délután érkezünk Hampiba, Vijayanagar, az egyik legnagyobb Hindi birodalom volt fővárosába, Karnataka államba. Szállásunk elfoglalása után a délutánt a számtalan szentély és templom felfedezésével töltjük, bóklászunk a bazárban, a rizs-, banán- és pálmaültetvények között, majd este könnyű naplementenéző túrára indulunk a városkát körülölelő festői sziklákhoz. Itt két éjszakát töltünk.
  • 4. nap Hampi

Kora reggel megnézzük Laksmi, az áldásosztó templomi elefánt folyóparti fürdetését és kifestését, majd biciklit bérelünk és bejárjuk a vijayanagari királyság legfontosabb emlékeit, ahol a számtalan templom mellett a királynő fürdőjét és a valamikori elefántistállót is megtekinthetjük. A nap fáradalmait a számos hangulatos családi kisvendéglő egyikében pihenhetjük ki, indiai és – a néhány itt élő tibeti családnak köszönhetően – tibeti specialitásokat kóstolgatva.
    (Kerékpártúra időtartama 4-6 óra, túratáv 15-25 km.)
  • 5. nap Hampi

A nap első felét a Hampit átszelő folyócska két partját szegélyező hatalmas, gömbölyű sziklák közti túrázással töltjük. Utunk során számos szentély és templom mellett haladunk el, melyeket elsősorban a majmok uralnak, a nyájaikat legeltető pásztorok és az ültetvényeken dolgozó helyiek barátságos köszöntésétől kísérve. A könnyű túra végén még egy lélegzetelállító panorámával búcsúzunk Hampitól, majd este hálókocsis vonatra szállunk és Goa felé vesszük az irányt.
  • 6. nap Goa

A délelőtti órákban érkezünk meg a volt portugál gyarmatra, melynek múltjáról számtalan portugál stílusú templom és erőd is tanúskodik. Bár Goa Dél-India legkisebb állama, mégis az ország egyik legkedveltebb túristacélpontja. A 70-es évek során elsősorban hippiparadicsomként híresült el. A hippik mellett azonban számos hátizsákos túrista is felkeresi, és manapság a régi „Goa-partyk” hangulatát kereső európai fiatalok körében is közkedvelt. Elfoglaljuk tengerparti szállásunkat, ahol két éjszakát fogunk eltölteni. A nap hátralevő része a pihenésé és a strandolásé.
  • 7. nap Goa

Szabadprogram. A mai napot strandolással, pihenéssel és a környék látnivalóinak felfedezésével töltjük.

• 8. nap Goa, Kerala (Kochi)

Repülőnk menetrendjétől függően a kora délutáni órákban érkezünk meg „Kerala kapujá”-hoz, Kochi-ba. Kerala, India egyetlen kommunista állama, a szubkontinens nyugati partjainál fekszik, lakossága nagy része keresztény. Indián belül itt a legnagyobb az iskolázottak aránya. Titokzatos vízivilága, trópusi környezete, idilli holtágai, évszázadok óta híres fűszerkereskedelme és ayurvédikus gyógyászata méltán tették ismertté. A repülőtérről egyenesen a portugál gyarmati időket idéző erőd területére megyünk, ahol szállásunk is található. A tengeri herkentyűk kedvelői vacsorájukat a parton felállított kínai halászhálók friss fogásából válogathatják össze, amit helyben el is készítenek számukra. Kochi-ban három éjszakát töltünk.
  • 9. nap Kochi

A mai napot Kochi felfedezésével töltjük. Az Arab-tenger partján fekvő városka számtalan látnivalóval rendelkezik: koloniális belvárosa mellett zsidó negyede is van, itt található India legrégibb keresztény temploma és a portugál felfedező, Vasco da Gama sírja is. Közös sétánk során érintjük a holland palotát és temetőt, ill. az erődöt is. A parton felállított kínai halászhálók festőien illeszkednek a városképbe. Kerala egyik legjelentősebb városaként Kochi az ayurveda, India ősi orvostudományának egyik fontos központja is. Az ayurvédát, a szanszkrit nyelven „az élet tudományát” jelentő, különleges világszemléletű gyógymódot mi is kipróbálhatjuk egy frissítő masszázs vagy kezelés formájában. A nap végén megismerkedhetünk Kerala kultúrájának egy újabb szeletével, a Kathakali-val. Ez a klasszikus táncdráma műfaj látványos ízelítőt ad az indiai eposzok világából is. A táncelőadás előtt a rendkívül összetett, természetes anyagokból és festékekből álló maszkok és sminkek készítését is megfigyelhetjük.
  • 10. nap Kochi, Kerala-i backwaters

A mai nap utunk egyik fénypontja lesz. Buszunkkal egy közeli falucskába utazunk, ahol hajóra szállunk, hogy közelebbről is megismerjük a Keralát többszáz kilóméter hosszan behálózó csatornarendszer világát. Keskeny holtágakon siklunk tova, körülöttünk jégmadarak rebbennek fel, a parton apró kunyhók sora, csónakjaikon munkába, iskolába induló emberek, mosó asszonyok, halászok, és a sekély vízben játszó gyerekek. Körülöttünk buja trópusi növényzet, pálma- és fűszerültetvények, melyekkel közelebbről is megismerkedünk. Megnézzük, hol terem a bors, a szerecsendió, a fahéj, a kardamom, hogyan hasznosítják a kókuszpálma minden egyes porcikáját kötélnek, olajnak, tüzelőnek, háztetőnek – vagy a kókusztejet hűsítő italnak, melyet mi is megkóstolhatunk. Ebédünket is e varázslatos vízivilágban fogyasztjuk el, mielőtt továbbindulunk e végtelen békességet sugárzó, smaragdzöld paradicsomból. Az éjszakát Kochi-ban töltjük.
  • 11. nap Munnar

Reggel buszunkkal „India Svájca”, Munnar felé vesszük az irányt. Felfelé kapaszkodunk a Nyugati Ghatok nyúlványain, mely már a teakertek hazája. Munnar 1524 m-es tengerszint feletti magasságával a világ legmagasabban fekvő teatermelő helyei közé tartozik. Látványos hegyvonulatok, szépen gondozott teaültetvények és kellemesen friss hegyi levegő jellemzik. Felkeressük a Teamúzeumot, mely a teakészítés rejtelmeibe avat be minket. Lehetőségünk nyílik a helyszínen termelt teafű vásárlására és kóstolására is. A délután hátralévő részében a környékbeli teaföldek mentén teszünk egy kellemes túrát, megismerkedtünk az itt dolgozók hétköznapjaival, majd egy vízesés peremén megpihenünk. Az éjszakát Munnar-ban, a brit arisztokrácia hajdan kedvelt üdülőhelyén töltjük.
    (Gyalogtúra időtartama 3-4 óra, túratáv 5,5 km, szintkülönbség 320 méter.)
  • 12. nap Kumily

Reggel továbbindulunk Kumily-ba, a Periyar Nemzeti Park közvetlen szomszédságában fekvő kisvárosba. A Nyugati Ghatok trópusi erdejein átvezető út roppant látványos: a teakertek apró falvakkal és remek panorámát kínáló kilátókkal váltakoznak. Szállásunk elfoglalása után a délután folyamán ellátogatunk egy rövid túra keretében egy helyi ültetvényre is, ahol a bors, vanília, szegfűszeg, fahéj és más fűszerek mellett ananászt, kávét, mangót, cashewdiót és egyéb gyümölcsöket is termelnek hagyományos módszerekkel. A naplementét a közvetlenül Kerala és Tamil Nadu határán található hegygerincre felkapaszkodva nézzük meg. Visszaereszkedve a  városba megismerkedhetünk a helyi specialitásokkal a hangulatos éttermekben. Kumily-ban két éjszakát töltünk.
    (Gyalogtúra időtartama 3,5 óra, túratáv 4,5 km, szintkülönbség 300 méter.)
  • 13. nap Kumily, Periyar Nemzeti Park

Már hajnalban bakancsot húzunk, és helyi vezetőnkkel egész napos dzsungel-túrára indulunk a Periyar Nemzeti Parkba. A kora reggeli órákban sok bivaly, vaddisznó és medve jár a parkban található mesterséges tóhoz inni, Periyar leghíresebb lakói, a tigrisek azonban csak ritkán mutatkoznak. Túránk során azonban jó eséllyel találkozhatunk számos madárfajjal, malabári óriásmókusokkal, szambarral, antiloppal, esetleg néhány vadon élő elefánttal, és természetesen a mindenhol jelenlévő majmokkal. Délután hajóra szállunk, és a víz felől próbálunk szerencsét. A vízhez inni érkező állatok mellett megfigyelhetjük a cölöpökön fészkelő kormoránokat és egyéb vízimadarakat, de vidrák is gyakran mutatkoznak. Amennyiben időnk engedi, lehetőség van az elefántlovaglást is kipróbálni.
  • 14. nap Madurai, Tamil Nadu

Reggel buszra szállunk, és Keralát elhagyva Tamil Nadu tartomány központjába, Madurai-ba utazunk. Dél-India legnagyobb városa, a dravida civilizáció bölcsője egyben jelentős zarándokhely is: a város legfőbb látnivalója a hat hektáron elterülő Sri Meenakshi templomváros, melyet a számos hindu zarándok mellett mi is felkeresünk. Cipőnket a kapu előtt hagyva lépünk be a templom területére. A dél-indiai templomokra jellemző gopuramokat Maduraiban többezer rikító színű szobor díszíti, melyeket mezítlábas sétánk során mi is közelről szemügyre veszünk. Elhaladunk az Arany Lótusz medence mellett, melyben a buzgó zarándokok fürdenek, az ezeroszlopú csarnok a hindu istenségek valódi tárháza – bámulatba ejtő a templom minden szegletét, zegét-zugát borító faragott és festett alakok tömege. Ellátogatunk a Tirumalai Nayak palotához is, melyet valaha gazdagon borítottak az elefántcsontdíszek, fafaragások és ékkövek. Bár ezek java része eltűnt az évszázadok során, mindazonáltal Dél-India egyik legimpozánsabb világi építménye. Az esti szertartás után még bóklászhatunk a helyi boltocskákban és üzletekben, mielőtt nyugovóra térnénk.
  • 15. nap Madurai, Kanyakumari

Reggel ismét buszra szállunk, és elindulunk a „Világ vége”, India legdélibb pontja felé. Itt, Kanyakumari-ban szórták meggyilkolása után a Mahatma hamvait is a tengerbe. A naplementét az Indiai-óceán, az Arab-tenger és a Bengáli-öböl összefolyásánál nézzük.
  • 16. nap Kanyakumari, tengerpart

A napfelkeltét a híres zarándokhelyről, a Kumari Amman templomból nézzük meg. A nap első sugarai számos meditáló, vagy a szentként tisztelt vízben éppen reggeli rituális fürdését végző hindut is a parton találnak. A templom mellett található az az emlékmű is, ahol Gandhi hamvait tárolták, mielőtt a tengerbe szórták volna őket. Reggel továbbutazunk Padmanábhapuramba, ahol meglátogatjuk Ázsia legnagyobb fa palotakomplexumát. A tiruvitánkúri hercegek valamikori rezidenciájának minden terme lenyűgöző gazdagsággal faragott, többek között itt látható egy XVI. századi, 64 különböző fából készült különleges gyógyágy is. A kora délutáni órákban érkezünk meg Kerala egyik legszebb tengerpartjára. A selymes homokú, part menti sétányon számos kellemes éttermet, kávézót, üzletet találunk, melyek teraszáról az általunk kiválasztott, frissen fogott tengeri herkentyűkből készített vacsora elfogyasztása után, egy pohár itallal a kezünkben nézhetjük, hogyan bukik a nap korongja a horizont mögé.
  • 17. nap tartalék nap, tengerpart

Ez a nap körutunk tartalék napja. Programunkat aprólékosan, a helyi viszonyok figyelembevételével terveztük meg, azonban így is előfordulhatnak előre nem látható, váratlan körülmények, melyek következtében módosul az útiterv. Ha ez bekövetkezne, akkor időnket át tudjuk tervezni ennek a biztonsági (tartalék) napnak a figyelmebevételével. Ha – normál esetben – erre nem lesz szükség, akkor ezt a napot pihenéssel, strandolással, napozással töltjük.
  • 18. nap tengerpart, Trivandrum, Mumbai

Reggel még egy utolsót csobbanunk a tengerben, majd Thiruvanthapuram repterére indulunk, ahonnan helyi járattal Mumbai-ba repülünk. Búcsúzóul még kiélvezzük a nyüzsgő indiai metropolisz kínálta lehetőségeket, elköltjük utolsó rúpiáinkat, beülünk egy garantáltan felejthetetlen bollywoodi mozira, vagy ha kedvünk tartja, belevetjük magunkat Mumbai éjszakai életébe.
  • 19. nap Mumbai, Budapest

Kora hajnalban búcsút veszünk Indiától, repülőre szállunk, a kora délutáni órákban megérkezünk Ferihegyre.