Srí Lanka (Ceylon)

Ceylon, a Kelet kapuja

Ideje a téli hideg hónapok után egy kis lazításra jönni velünk az Édenkert szigetére... Ahol egzotikus tengerparton, pálmafák társaságában, hegyek és teaültetvények között, közel két hétig tartó napsütésben, izgalmas, látványos túrákkal tarkítva fedezhetjük fel "India könnycseppjét". Meglessük a bálnákat, delfineket, a szárazföld nagyvadait, ülhetünk elefántháton, kézben foghatunk kisteknősöket, csodálatos orchidea- és növény különlegességet nézhetünk meg közvetlen közelről, adrenalin fröccsöt gyűjthetünk be egy kis raftinggal, megcsodálhatjuk a gyarmati korok emlékeit...S sorolhatnánk még... Gyere velünk, életed nagy élménye lesz!

Ebben a pici, szigetnyi kis országban mindent megtalálhatunk kezdve a több ezer éves ősi történelmi emlékektől, a vallási szent helyekig, a barlang- és sziklafreskókon át, egészen a modern városokig…

A csodálatosan gazdag és színes sri lankai természetben, igazán változatos terepen vezet kalandos utunk közel két héten át. Együtt úszhatunk óriási teknősökkel, színes halakkal, találkozhatunk bálnákkal, delfinekkel, fotózhatunk igazi vad elefántokat, varánuszokat, bivalyokat. Ha szerencsénk van, láthatunk civetteket, krokodilt, rengeteg – csak a szigeten honos – madarat. A méltán híres királyi botanikus kertben pedig egészen különleges trópusi növénycsodákkal is találkozhatunk. Mindemellett Sri Lanka a gasztronómia ínyenceinek is kedvelt helye, az indiai, keleti vonások fúziós módon köszönnek vissza, így tányérjainkra garantáltan nem az otthon megszokott kerül… Frissen fogott tengeri herkentyűk között válogathatunk, amit a tengerparton azon nyomban elkészítenek nekünk, megismerkedhetünk a fűszerek világával, illetve a hegyekben bepillantást nyerünk a teakészítés fortélyaiba. Kézművességéről, fafaragó-, maszk- és batikművészetéről, arany és drágakő készítéséről is híres a sziget, biztosan nem üres kézzel térünk haza szeretteinkhez az út után.

„A land like no other”- tartja a mondás… Egy különleges ország, mely egyetlen másikhoz sem hasonlítható. Ilyen Srí Lanka szigete. Maga a csoda! Amikor pedig ezt állítjuk, nem mondunk valótlant! Aktív és mesés élményekben gazdag utunkat azoknak ajánljuk, akik igazi különlegességre vágynak!

Srí Lanka területéről eddig nyolc helyszín került fel a Világörökségi Listára, amelyből 7-et túránk során mi is meglátogatunk!

Kiemelt látnivalók az utazás során:

Ősi városok:
- Sigriya (UNESCO Világörökség)
- Polunaruwa (UNESCO Világörökség)
- Anaradhapura - a legnagyobb ősi város a Boddi fával (UNESCO Világörökség)

Kulturális emlékek:
- Dambulla (UNESCO Világörökség)
- Kandy királyi város (UNESCO Világörökség)
- Galle óvárosa és erődítményei (UNESCO Világörökség)

Természeti látványosságok, aktív programok:
- klasszikus szavannai vadrezervátum szafari
- Bundala és Wilpattu Nemzeti Parkok
- vad elefántok, teknősök, korallzátonyok, bálna és delfin les
- Ádám Csúcs: Sri Lanka egyik legmagasabb és legszentebb vallási helye
- Lipton’s Seat: könnyed, de annál látványosabb túra teaültetvényeken át
- Sinharaja lélegzetelállító esőerdeje (UNESCO Világörökség)
Aktuális programunkon jelenleg várólistát vezetünk, szervezési okokból. Kérjük, amennyiben részt szeretnél venni programunkon, küldd el jelentkezésedet, és amint lehetséges, visszajelzünk, tudjuk-e azt fogadni.

Pihend ki a hosszú téli hónapokat és töltődj fel velünk Ceylonban, a Földi Paradicsomban!
  • 1. nap Colombo, Anuradhapura

Délután megérkezünk Sri Lanka szigetére, utunk a repülőtérről indul. Busszal utazunk első szállásunkra Anuradhapurába, ahol megszerezzük első benyomásainkat, és elkezdünk megismerkedni a helyi kultúrával. Belekóstolunk a sri lankai konyha különlegességeibe, a kultúra színeibe, illataiba és szokásaiba. Amennyiben az időnkbe belefér, délután egy könnyed sétát teszünk a környéken. Szállás: hotel.
  • 2. nap Anaradhapura

Reggel elindulunk felfedezni Sri Lanka legnagyobb ősi fővárosát, Anaradhapura-t, amely vetekszik a legismertebb romvárosokkal. Először a világ legidősebb történelmileg dokumentált fájához zarándokolunk el, mely több mint 2200 éves, s annak a Bodhi fának (nagyon öreg szent fügefa) a hajtásából nőtt ki, ami alatt Buddha megvilágosodott. Belefuthatunk zenélő, ünneplő zarándokcsoportokba, akik nemcsak ezt a szent helyet akarják megnézni, hanem jöttek a történelmi nevezetességekkel is megismerkedni. Így teszünk mi is, felkeressük a több mint 2000 éves romokat, fürdőket, templomokat, szobrokat, kőfaragásokat, parkokat. Meglepő módon már akkor rendelkeztek kórházzal, szállodával, öntöző rendszerekkel és víztározókkal, amelyek szintén sétánk részét képezi. Este visszatérünk egzotikus szállásunkra, hogy kipihenjük magunkat. Szállás: hotel.
  • 3. nap Anuradhapura, Wilpattu NP, Anuradhapura

Kora reggel elindulunk egy egész napos szafarira, hogy felfedezzük Srí Lanka legnagyobb leopárd populációját is rejtő Wilpattu nemzeti parkot, mely jóval kevesebb turistát vonz, mint a sziget többi nemzeti parkja. Ha szerencsénk van nem csak a cicákkal, hanem ajakos medvével, különféle szarvasokkal, ragadozó madarakkal és aranysakálokkal is találkozhatunk a park többi lakója mellett. Szállás: hotel.
  • 4. nap Anuradhapura, Polunaruwa, Dambulla

A mai napon elhagyjuk szállásunkat és Polonnaruwába utazunk, hogy meglátogassuk a szintén UNESCO védettséget élvező romvárost, amely Anaradhapura hanyatlását követően szolgált fővárosul. Aránylag jó állapotban levő paloták, buddhista templomok, kertek, parkok és sztúpák tanúskodnak a kor tündökléséről, a régen kialakított víztározók közül pár még most is betölti szerepét. A hatalmas sztúpákat a dzsungel benőtte az idők folyamán, de a feltárásoknak köszönhetően ismét gyönyörködhetünk bennük. Este Dambullában éjszakázunk. Szállás: szálló.
  • 5. nap Dambulla, Sigriya, fűszer kert, Kandy

Kora reggel megtekintjük Dambulla fő látványosságát, az UNESCO Világörökséghez tartozó i.e. 1 századi buddhista barlangtemplomot pazar falfestményeivel. A hegy tetején öt sziklába vésett barlang volt a 14 évig száműzetésben élő Walagamba király menedéke, aki trónra kerülése utándekoráltatta menedékét. A hagyományt az őt követő, későbbi királyok is folytattak, így ma már ezernyi falfestmény és 150 szobor köszön vissza a látogatókra. Ezután Srí Lanka egyik leghíresebb és legnagyobb nevezetességéhez látogatunk el. Mára már az UNESCO védettségét élvezi Sigriya fellegvára, mely az 5. században élte fénykorát, amikor a 200 méteres sziklahegy tetejére kiépítették a környező dzsungelből kinövő város és erőd komplexumot. Szinte egy komplett várost tártak fel itt, vízi parkokkal, kertekkel, palotákkal, fali freskókkal, ahonnan bámulatos látvány tárul a szemünk elé: messze kémlelhetünk a vulkáni dombokkal övezett esőerdők felett. Délután útba ejtünk egy fűszer kertet, hogy láthassuk valóságban is az asztalunkra kerülő fűszereket. A bors, a gyömbér, a fahéj, a vanília, a szerecsendió, a kakaó, a kardomon, mind a mai napig az ország fontos export termékei, így termesztésük sok embernek ad megélhetést. Este Kandybe utazunk és ott szállunk meg. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 6. nap Kandy

A királyi város 500 méter magasan terül el, méltán szerepel az UNESCO világörökségi listán, ha körbetekintünk a hegyek közé zárt királyi székhely kellemes klímájú történelmi hangulatot idéző városán, mely az óváros közepén elterülő mesterséges taváról, világhírű királyi botanikus kertjéről és Buddha fogát őrző templomáról híres. Kiváló múzeuma feldolgozza a buddhizmus történetét, a királyi palota archeológiai múzeuma pedig bepillantást nyújt a kor építészetébe és egyéb emlékeibe. S hogy a művészet és kézművesség ma is élő hagyomány, arról tanúbizonyságot a piaci forgatagban találunk, ahol fafaragókkal, rézművesekkel, és ékszer készítőkkel találkozhatunk sétánk során, de a világ legjobb minőségű zafírja is a környéken lelhető. Délelőtt egy batik stúdióba és egy drágakő készítő műhelybe is ellátogatunk, ahol elleshetjük a viaszoló kelmefestés és a drágakőbányászás - csiszolás technikáit. A városi piacot sem hagyjuk ki, ha szeretnénk friss és különleges trópusi gyümölcsöket is kóstolhatunk. Délután szabad program keretében sétálhatunk Kandy belvárosában. Este pedig ki-ki kedve szerint egy zenés táncos folklór esttel vagy egy kellemes vacsorával zárhatja a napot. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 7. nap Kandy, Kitulgala rafting, Nallathanniya, Ádám-hegy

Kora reggel tovább indulunk és megnézzük a város 1821-ben alapított, s a világ egyik leggazdagabb orchidea gyűjteményével rendelkező botanikus kertjét, melyben 4000 trópusi és mérséklet égövi növény mellett majmok, madarak és gyümölcsevő denevérek is élnek. Miután kigyönyörködtük magunkat, elindulunk Sri Lanka leghosszabb folyójához, a „Híd a Kwai folyón”című film forgatási helyszínére, ahol kedvünk szerint részt vehetünk egy fakultatív raftingtúrán. Késő délután indulunk tovább, és kanyargós panorámautakon keresztül érjük el Ádám hegyét. Elfoglaljuk szállásunkat Nallathanniyaban. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 8. nap Ádám Hegy, Nunaoya, Ella

Akik meg akarják mászni a 2222 méteres Ádám hegyét, azok hajnalban zarándokok százaival indulhatnak a 4 órás lépcsőzésre. A legenda szerint Ádám paradicsomból való kiűzetésekor itt állt meg először, melynek bizonyítéka a hegytetőn található lábnyom. A muzulmánok és keresztények Ádám, a hinduk Siva, a buddhisták pedig Buddha lábnyomának tulajdonítják, így mindenféle felekezet híveivel összetalálkozhatunk zarándokutunk során. A lényeg, hogy a csúcsról pazar kilátás nyílik a környező hegyekre és völgyekre napfelkeltekor. Akik lent maradnak, azok élvezhetik a kellemes klímájú reggelt, a kis falu friss, zöld környezetét. Délelőtt tovább indulunk Ellába, a teatermelő idilli falucskába. Út közben Nunaoyában egy rövid időre elbúcsúzunk bérelt buszunktól és vonatra szállunk, hogy közel 2 órában a világ egyik legszebb nyomvonalán végig vonatozzunk egészen Elláig, ahol bérelt buszunk és szállásunk már várni fog ránk. Az estét érdemes a városka egyik éttermében eltölteni, a rendkívül jó hangulat és ételek garantáltak. A kulináris élvezetek helyett itt akár kipróbálhatjuk a sri lankai olajos, fej - és testmasszázst közel 2 órában. Napokra feltölt minket! Szállásunk itt, Ellában lesz. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 9. nap Ella, Lipton’s Seat teaültetvény túra, Tissamaharama

Reggeli után elbúcsúzunk szállásunktól, hogy tovább induljunk felfedezni a szigetet. A mai napon meglátogatunk egy hatalmas teaültetvényt és egy tea üzemet, hiszen a tea Sri Lanka fő export terméke, s a kipusztult kávéültetvények helyén már 200 éve folyik a tea termesztése, fermentálása és szárítása. Ezt a folyamatot követhetjük nyomon rövid látogatásunk során. Délután tovább indulunk, s ha időnkbe belefér, szállásunkhoz közel egy könnyed csónakázásra indulunk a Tissamaharama-i víztározóra, amolyan vízi szafarira. Ezt követően elfoglaljuk szállásunkat Tissamaharama városában. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 10. nap Thissahamara, Bundala Nemzeti park, Mirissa

Kora reggel kelünk és ismét visszatérünk a természetbe, ezer féle csodálatos madár társaságában töltjük el a délelőttünket. Ezúttal a vándormadarairól különösen híres Bundalai Nemzeti Parkba látogatunk el. A park rendkívül fontos állomása a vízi - vándorló madaraknak, akik téli szállásuknak választják ezt a területet. A nemzeti park 62 km2-re öt sós lagúnának, hat vizes és hét szárazföldi élőhely típusnak és benne közel 200 madárfajnak ad ideiglenes otthont, akik augusztus és április között érkeznek ide telelni Szibériától kezdve Indián át. A park látványossága a több ezer vándorló nagy flamingó és a kis számban itt élő, de igen aktív ázsiai elefánt populáció mellett az október és január között a park tengerparti részén költő sri lankai öt féle tengeri teknősfaj. Ha szerencsénk van, lencsevégre kaphatunk varázslatos színű gyurgyalagokat és az ázsiai tátogató gólyákat is. A délutáni órákban indulunk tengerparti szállásunkra Mirissába, ahol az elkövetkező három napot fogjuk eltölteni. Megérkezésünk után még az egész délutánunk szabad, így élvezhetjük a tengerpartot, a hullámokat és gyönyörködhetünk a csodálatos mirissai naplementében is. Szállás: hotel, ellátás: reggeli.
  • 11. nap Mirissa tengerpart / Sinharaja esőerdő

Akik újabb csodálatos kalandra vágynak, azokkal hajnalban túrára indulhatunk a Sinharaja esőerdőbe, mely garantáltan az út egyik legnagyobb élménye lesz a korán kelőknek. Az esőerdő itt olyan, mint egy rácsok és üveglapok nélküli állatkert. Lépten-nyomon hüllőkbe, kétéltűekbe botlunk, miközben maga az élő esőerdő vesz minket körül minden hangos, tollas, borzas, pikkelyes és szőrös lakójával. Azok, akik inkább maradnának, élvezhetik Mirissa csodálatos, fehér homokos tengerpartját, a hullámokat, a napot, a hajladozó pálmákat. Lehet úszni, szörfözni, búvárkodni, teknősöket felkutatni, esetleg korallokat keresgélni a tenger fenekén – mindent a szemnek. :) Számos ayurvédikus klinika kínálja szolgáltatásait itt, elmehetünk ismételten egy könnyed masszázsra, vagy akár egy személyes orvosi konzultációra is. A tengerparton jobbnál-jobb bárok és éttermek várják friss tengeri specialitásokkal az érdeklődőket, este mindenképpen érdemes itt vacsorázni, hiszen a délutáni friss fogásból mi magunk választhatjuk ki, hogy mi kerüljön a tányérunkra. Este Mirissában alszunk. Szállás: hotel, ellátás: reggeli.
  • 12. nap Mirissa, bálnales hajótúra, Galle, Mirissa

Korán reggel indulunk azokkal, akik ismét egy kis aktivitásra vágynak. A bálnales hajótúra ritka alkalom arra, hogy testközelből láthassunk bálnákat. A hatalmas és méltóságteljes élőlények észlelése szinte garantált, mert itt a sziget partjának közelében folynak össze olyan áramlatok, melyek planktonokban dúsak, ez pedig igencsak csábító ezeknek a szelíd jószágoknak. Emellett a viszonylag háborítatlan tengerrész alkalmas a várandós állatok utódainak világrahozatalára is. Könnyen lehet, hogy olyan szerencsések vagyunk, hogy akár delfineket is láthatunk a délelőtti hajótúra idején. Akik délelőtt nem tartanak velünk, tovább élvezhetik a tengerparti feltöltődést, vagy akár bérelt motorral, esetleg tuk-tukkal deríthetik fel a környéket. Visszaérkezésünk után kora délután ellátogatunk Galleba, a holland gyarmati hangulat jegyeit hordozó szomszédos kikötővárosba. A 17. századi erőd városfalain belüli jó állapotban megőrzött házak, hangulatos utcák között barangolhatunk. Végiglátogatjuk az érdekességeket: a városkaput, bástyákat, templomokat, harangtornyot, a kormányzó házát, a tengerészeti múzeumot. A sziklafalra épített várfalról merenghetünk a múlton és gyönyörködhetünk a kis világítótoronyban. Utunk közben kis szerencsével láthatunk tradicionális halászokat, akik a tenger fenekébe szúrt, dülöngélő póznákon csücsülve próbálnak horgászbotjaikkal halakat kifogni a tengerből. A városnézést, vacsorát követően visszatérünk mirissai szállásunkra. Ezen az estén is Mirissában alszunk. Szállás: hotel, ellátás: reggeli.
  • 13. nap Mirissa, Colombo, Negombo

Reggeli után tovább indulunk Colombo irányába. Út közben megállunk Hikkaduwaban, már csak azért is, mert itt gyakran találkozhat az ember szelíd tengeri teknősökkel. Délelőtt egy rövid strandolással, búvárkodással és teknős lessel tölthetjük el itt az időt. Délután folytatjuk utunkat, de közben ismét megállunk egy teknős farmon, ahol végig kísérhetjük a tojásból való kikeléstől a tengerbe engedésig a kis páncélosokat. Útközben meglessük egy rövid megálló erejéig az ambalatota-i maszkmúzeum faragó mestereit, majd tovább utazunk a főváros felé. A délután hátralévő részét Colombóban, az ország fővárosában töltjük. A Pettah negyed egy fél tucat utcából álló bazár, igazi nyüzsgő, ázsiai, forgalmas kereskedelmi központ. Zárásképpen felkeressük a buddhista múltat idéző templomokat (Gangaramaya templom és Seema Malakaya templom), majd elfoglaljuk Negombo-i szállásunkat. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 14. nap Negombo, Colombo

Járatunkhoz igazodva indulunk haza, a mai napon szervezett programunk már nincs.

Az oldalon látható képeket Gutter Krisztián és Dr. Kozári Karina készítette.