Izrael (Palesztina)

Vad tájak, nyüzsgő városok, történelmi tengerek, vallási és kulturális ízekkel fűszerezve.

A legtöbbünknek Izrael, mint vallásturisztikai célpont jut eszünkbe. Igaz, hogy három nagy világvallás központja is itt található, illetve számtalan ősi, kulturális emlék is, de ami a mi igazán nagy kedvencünk, hogy különleges túraélmények is várnak az országba látogatókra! Tel-Aviv metropolita városába érkezünk meg, majd a Földközi-tenger partján észak felé haladva történelmi városokat fedezünk fel, hogy eljussunk egészen a Golán-fennsíkig. Túrázunk a Jordán folyó forrásvidékén, majd vízre is szállunk egy izgalmas rafting keretében. Felfedezzük az Arbel Nemzeti Parkból nyíló csodálatos panorámát, lehetőségünk lesz fürdőzni a Galileai-tengerben, de megállunk majd a Palesztin Területek egyik leghíresebb orthodox kolostoránál is. Ezután Jeruzsálem következik, amely minden látogatónak hosszú időre meghatározó élményt nyújt. Utunk második felében dél felé kanyarodunk, hogy egy egészen más, különleges vidékre jussunk, a Negev-sivatagba. Túrázunk az izraeli Grand Canyonban, majd egy, a sivatag közepén néha szürreálisnak ható zöldellő oázisban is. Életre szóló élményt nyújt a Masszáda erődből nyíló kilátás és a Holt-tengerben való fürdőzés. Mindezt az izgalmas izraeli konyha ízeivel és számtalan apró részlettel kiegészítve. Izrael rád is vár :)

Kiemelt látnivalók és élmények utunk során:
- Tel-Aviv metropolita városa és Jaffa óvárosa (UNESCO Világörökség),
- a Caesarea Nemzeti Park római kori emlékei,
- Haifa, Akko történelmi városai és tengerpartjai, (UNESCO Világörökség),
- kibbutz szállás,
- a Golán-fennsík legjava: Banias Természetvédelmi Terület, Nimrod Erőd,
- rafting a Jordán folyón,
- Jeruzsálem, ősi vallások legfontosabb városa (UNESCO Világörökség),
- a Negev-sivatag: Maktesh Ramon, Ein Avdat Nemzeti Park ,
- a Holt-tenger vidéke: Masszáda erőd (UNESCO Világörökség), Ein Gedi óázisa és fürdés a Holt-tengerben.
  • 1. nap Tel-Aviv

Kora reggeli indulást követően már délelőtt megérkezünk Tel-Aviv nyüzsgő metropolita városába. A gyors szállásfoglalást követően délután már indulunk is, hogy felfedezzük Izrael második legnagyobb városát, amely a Földközi-tenger partján az ország gazdasági és egyik kulturális központja. Sétálunk a Bauhaus negyedben, a tengerparton át egészen Jaffa óvárosáig, amely a világ egyik legrégebbi kikötővárosa, illetve UNESCO világörökségi helyszín. Estére kedvünkre választhatunk az éttermek közül, elkezdjük felfedezni az izraeli konyhát, melyhez számos kiváló étterem körül választhatunk. Szállás: szállóban.
  • 2. nap Tel-Aviv, Caesarea Nemzeti Park, Haifa, Akko

Reggel elsétálunk a Carmel piacra, ahol lesz lehetőségünk reggelizni, a nehézséget csak a kínálat bősége okozhatja. Ami biztos, hogy nincs jobb, mint egy frissen facsart gránátalmalével indítani a napot! Ezt követően kijelentkezünk szállásunkról és már indulunk is tovább a közeli Caesarea városába. Az UNESCO világörökségre javasolt romváros fő látványosságai a félköríves római színház és a gyönyörűen megmaradt csatornahidak. A park látogatása után Haifát vesszük célba, ahol egy rövid megállót tartunk, megtekintve a látványos Bahai kertet. A Kármel-hegy oldalába épített kert, 1 kilométer hosszan, 19 terasszal megszakítva nyúlik fel a város központjából. A kötelező fotókat elkészítve, buszunkra visszaszállva indulunk tovább Akkóba. Az óváros a Haifai-öböl északi részén, egy félszigeten található, melyet egy erődítmény véd. A szárazföld felől pedig mára már teljesen körbeveszi az újváros. A történelmi látnivalók mellett Akkó másik nevezetessége a falafel, amit az országban talán itt készítenek el a legízletesebben. Kár lenne kihagyni mielőtt tovább indulunk a szállásunkra. Az éjszakát aztán már a Galileai-tengerhez közel, egy színvonalas kibbutz szálláson töltjük, ahol két éjszakát leszünk. Szállás: kibbutz hotel, ellátás: reggeli.
  • 3. nap Akko, Banias Természetvédelmi Terület, Nimrod Erőd, Jordán folyó rafting

Harmadik napunkon észak felé vesszük az irányt, hogy alaposan megismerjük Izrael ezen szegletét is. A Libanon és Szíria által határolt Golán-fennsík hányattatott történelme miatt sokáig nem javasolt célpont volt az országba utazóknak, ám az elmúlt pár évben egyre többen fedezik fel maguknak ezt a csodálatos természeti látnivalókat rejtegető, és a mai napra teljesen biztonságos vidéket. Utazásunk első megállója a Jordán folyó forrásvidékének egyik legszebb természeti látnivalója, a Banias Természetvédelmi Terület. Itt egy néhány órás túrát teszünk, célunk pedig a 10 méter magas Banias vízesés lesz. A felfrissítő kirándulás után Izrael legmagasabb pontjának, a Hermon-hegynek (2814 m) a déli lábához utazunk, hogy felkapaszkodjunk a pazar panorámát kínáló Nimrod Erődhöz. Az impozáns hegyvidék látványa után megebédelünk, majd a Jordán folyó egy erre kifejezetten alkalmas szakaszán mi is belekóstolunk a vízitúrák világába. Többszemélyes csónakjainkban könnyedén csorgunk majd le a Jordán folyó vizén, így ezen a vízitúrán inkább a gyönyörű természeti látnivalókon, mintsem az izgalmas zúgókon lesz a hangsúly. Szállás: kibbutz hotel, ellátás: reggeli.
  • 4. nap Tiberias, Arbel Nemzeti Park, Galileai-tenger, Wadi Quelt, Jeruzsálem

Tiberias környékének felfedezését a szomszédos Arbel Nemzeti Parkkal kezdjük. A különleges sziklaformáiról és a lenyűgöző panorámáról híres Arbel-hegyen megnézzük a legszebb kilátópontokat, majd fakultatív módon egy hosszabb túrát is tehetünk, érintve a hegy oldalába vájt barlangerődöt. Visszatérve a parkolóhoz buszunkkal visszatérünk a Galileai-tengerhez (avagy bibliai nevén a Genezáreti-tó), hogy mi is megfürödjünk Földünk legmélyebben fekvő édesvízi tavában, ahol a Biblia szerint Jézus a víz felszínen járt. Az egész évben kellemes klímájú és kristálytiszta vizű tó nem véletlenül a helyiek egyik kedvenc üdülőhelye. A fürdés után egy hosszabb utazás vár ránk egészen Jericho városáig. Itt letérünk a főútról, hogy egy hegyi úton a Palesztin Területek egyik legérdekesebb, részben sziklába vájt, 5. századi Szent György orthodox kolostorát tekintsük meg a Wadi Qelt völgyében. A nagyjából másfél órás kirándulás végén aznapi utolsó célpontunk következik, buszunkkal a Jeruzsálemben fekvő szállásunkra utazunk. Túrák összesen: kb. 8 km, szint: 300 méter. Szállás: szállóban, ellátás: reggeli.
  • 5. nap Jeruzsálem

A mai napot az ország fővárosának Jeruzsálemnek a felfedezésével töltjük, amely igazi vallási olvasztótégely, hiszen három nagy világvallás: a kereszténység, az iszlám és a zsidó vallás is szent városként tartja számon. Ellátogatunk az Olajfák-hegyére, ahonnan csodás kilátás nyílik a városra és a Getshemane kertre. Majd a fallal körülvett óvárost járjuk körbe, ahová a 7 kapu egyikén keresztül lehet bejutni és az 1 négyzetkilométernyi területen 4 vallás osztozkodik. A keresztény negyedben található a híres Via Dolorosa, ahol a Biblia szerint a Keresztúton Jézus vitte a keresztet, a végén a Szent Sír Bazilikával, amely a megfeszítés és feltámadás színhelye és egészen különleges módon 6 felekezet osztozkodik rajta. Szintén a városfalon belül található a siratófal, mely a zsidóság legszentebb helye. A közös séta után délután lesz lehetőség egyedül is bolyongani kicsit a városban, estére pedig érdemes ellátogatni a Yehuda piacra, amely a város nyüzsgő gasztronómiai központja. Szállás: szállóban, ellátás: reggeli.
  • 6. nap Jeruzsálem, Maktesh Ramon, Ein Avdat Nemzeti Park, Masszáda

Ismét egy hosszabb buszozással kezdjük a napot, hiszen egészen délre, a Neged-sivatagba tartunk ezen a napon. Mitzpe Ramon városánál szállunk majd ki, és a kilátás rögtön mindenkit el fog kápráztatni. Alattunk terül majd el ugyanis a Maktesh Ramon hatalmas eróziós “krátere”, amely év milliók alatt alakult ki különböző földtani erők hatására. Az izraeli “Grand Canyon” ahogy sokszor hívják, kétségkívül egyik csúcspontja lesz az utazásunknak, így túracipőinkbe bújva egy hosszabb túra keretében keressük fel a csodálatos kilátópontokat. Miután kicsodálkoztuk magunkat visszaszállunk buszunkba, hogy a közeli Ein Avdat Nemzeti Parkba utazzunk. Itt újra túrázni fogunk egyet az egész évben zöld és bővizű oázisban, vízeséseken, létrákon és medencéken át. Késő délután nem lesz más dolgunk, mint hogy a Masada erőd lábánál fekvő szállásunkra utazzunk, és a medence partján készüljünk fel a következő nap hajnali kemény túrához. Túrák összesen: kb. 10 km, szint: 250 méter. Szállás: szállóban, ellátás: reggeli.
  • 7. nap Masszáda, Ein Gedi, Ein Bokek

Utolsó teljes napunk rengeteg látnivalót tartogat, de szerencsére sokat már nem kell utazással töltenünk. Szállásunk felett ugyanis már ott magasodik a legendás Masszáda Erőd, amely meghódítására sokáig emlékezni fogunk. A bevállalós utastársakkal még sötétben, fejlámpák fényében fogunk elindulni, hogy a Holt-tenger felé néző Kígyó-ösvényen megkezdjük a nagyjából 50-60 perces, izzasztó túrát. A kanyargós, jól kijárt ösvényen közel 400 méter szintet kell leküzdenünk, jutalmunk viszont az egyre kitáruló panoráma, és a napfelkelte előtti pazar fényjáték. Ha minden optimálisan alakul, a felkelő nap első sugarait már az I. században épült, UNESCO Világörökségi listáján szereplő erődből élhetjük át. Az erődben aztán kedvünkre bejárhatjuk a kilátópontokat és feltárásokat, majd együtt térünk vissza a szállásunkra. Késői reggelink után egy kis pihenés következik, majd egy jó fél órás utazás után máris következő túránk, az Ein Gedi Nemzeti Park bejáratánál leszünk. A sivatagi környezetben sokszor lezúduló hatalmas esőzések hatalmas vádikat, vagyis általában kiszáradt folyómedreket hoztak létre a Holt-tengert körülvevő hegyvidéken. A monumentális kanyonok tökéletes helyszínei egy-egy hosszabb kirándulásnak, amely közben egy kis szerencsével lehetőségünk lesz megcsobbanni az időszakos medencékben, vízesésekben is. Túránk végén nem maradt más hátra, mint hogy Ein Bokek strandján megmártózzunk a Holt-tenger sós vizében, kipróbáljuk a vízben való lebegést, és vehetünk egy klasszikus iszapfürdőt is. Este aztán egy búcsúvacsora keretében beszéljük majd át izraeli kalandjainkat. Masszáda túra: 5 km, 400 m fel/le, Ein Gedi: 8 km, 350 m fel/le. Szállás: szállóban, ellátás: reggeli.
  • 8. nap Masszáda, Tel Aviv

A repülőnk indulásának függvényében transzfer Tel-Aviv nemzetközi repülőterére, majd hazautazás Budapestre.
Az oldalon látható képeket Szabó Szilveszter készítette.