Repjegyek V.

Nagyon alapok és check-in

Milyen adatok kellenek a repülőjegy-vásárláshoz?

A legtöbb jegy megvásárlásához a születési dátumon és az utas nevén kívül más nem szükséges. Többeknek ezt a két információt is csak több körön keresztül sikerül pontosítani.

Hogyan kapja meg az utas a repülőjegyet?

Elküldjük e-mailen, ha valaki kéri postán. Ritka esetben a túravezetőnél van mindenki jegye.

Honnan tudja az utas, ha megváltozik a menetrend?

Optimális esetben én kapok egy sms-t és vagy e-mailt majd elküldöm az utasnak. Ha lehet, ehhez a levélhez csatolom mindig a túravezetőt is.

Tud-e az utas helyet választani magának vagy spéci ételt kérni?

Általában azon a jegykategóriákon, amiket mi veszünk nem, illetve csak check-in-nél. Spéci kaját azonban tudok neki kérni, azt viszont csak előre, tehát napokkal az indulás előtt.

Kinek kell becsekkolni?

Mindenkinek magának kell becsekkolnia, de ha valaki nem tud segítek. Lehetőség szerint a fapadosokra is olyan jegyet veszek, ami tartalmazza a reptéri utasfelvételt. Ha nem, akkor ezt külön jelzem. Néhány esetben így is előfordul, hogy az egyszerűség kedvéért mindenkit akit tudok becsekkolok, mert vagy nem lehetett reptéri szolgáltatást venni, vagy valami egyén szervezési ok miatt ez praktikus.

Mikor kell becsekkolni?

Légitársaságonként eltérő, hogy mikor lehet becsekkolni. A legtöbb esetben ez a járat indulását követő 24 vagy 48 óra. Fontos, hogy órában kell számolni, tehát a 24 óra nem egy napot jelent: ha a gép április 27-én 16:00-kor indul, akkor április 26-án 15:00-kor még nem lehet csekkolni.

Becsekkolni az esetek elsöprő többségében be lehet a reptéren, tehát ha valaki nem tud neten akármi miatt ne aggódjon.

Mi kell a becsekkoláshoz?

A check-in során a következő adatok kellhetnek: utas neve, születési ideje, útlevél adatai, gép indulásának helye és dátuma, e-ticket number, booking reference.

Az utolsók szoktak gondot okozni. A booking reference több néven is fut, de mindig hat jegyű és betűkből és számokból állhat. Ugyan nem szinonimák, de a galileo/amadeus reference, airline booking reference és a vendor locator lényegében ugyanarra jók egy utasnak. Minden esetben a jegy tetején található és kb így néz ki: VCJ6B9. Elsőként mindig a jegy tetején lévő foglalási kóddal érdemes kezdeni a csekkolást. Előfordul, hogy nem enged tovább a rendszer, ilyenkor érdemes a légitársasághoz rendelt „airline reference” vagy „vendor locator” kódokkal próbálkozni, ami az esetek többségében azonosak a fenti kóddal, de nem mindig, ugyanakkor a jegyeken kb. 90%-ban ott vannak vagy az adott szakasz alatt feltüntetve vagy az egész repjegy alján. Ezekkel a kódokkal viszont nem az egész jegyet kiadó légitársaság honlapján lehet csekkolni, hanem a gépet üzemeltetőén.

A példának csatolt (Pelda_Lux.pdf) utasunk repülőjegyének booking reference C0F4VI amivel várhatóan az egész útra be tud checkolni az Emirates vagy a South African honlapján. A DSZKKF kód csak az Emirates, míg a X65LMF csak a South African honlapján fog működni és lehet, hogy csak a saját járatokra.

A e-ticket number hosszabb, a példa esetében 1761717874061_062. Az e-ticket number általában 13 jegyű. Légitársaságonként változik, hogy kérik-e a légitársasági kódot csekkoláskor (első három szám, a példa esetén 176) illetve jelen esetben valamiért két jegyszáma is van az utasnak: 1761717874061 és 1761717874062.

Ha megváltozik a menetrend, akkor változnak-e ezek a kódok?

Nem feltétlenül. Ha a dátum és a járatszám azonos marad, akkor az e-ticket number sem változik. Ugyanakkor a foglalási kódok (ezek a hatjegyűek) mindenféle hülyeség miatt meg tudnak változni.

Ezen felül nem árt tudni, hogy mindig létezik két foglalási kód (van hogy a kettő azonos), akkor is, ha a jegyen ez nem látszik. Szóval ha nem megy a csekkolás, kérdezd tatykót ő kideríti a másik kódot!