Repjegyek IV.

Asztalverési útmutató (haladó szint): járattörlésből, járatkésésből fakadó jogai az utasoknak

Általános jogok nincsenek

Fontos, hogy a járattörlésre nincsenek általános, az egész világra kiterjedő szabályai. Van olyan ország, ahol ha törlik a járatot így jártál, de a legtöbb helyen azért legalább a pénz visszajár vagy egy későbbi időpontban elszállítanak a célállomásra valahogy. (Igen, nem feltétlen repülővel.)

A fejlettebb országokban ennél általában több is megillet, de hogy pontosan hol és mi, az országonként és légitársaságonként különböző. A minket leggyakrabban érintő szabályozást azért kifejtem, ezek akkor érvényesek ha a repülőtér, ahonnan a járat indul az EU területén található, vagy a repülőtér, ahova a járatod érkezik az EU területén van, és a légitársaság székhelye EU-s állam vagy Svájc vagy Izland vagy Norvégia.

Példa, akikre vonatkozik a szabályozás:

A code share egyezmények alapján nem az üzemeltető légitársaságtól vásárolt olyan repülőjegyek, amik teljesítik az első kritériumot. pl.: Thai Airways (gyakorlatban Lufthansa) Frankfurt – Budapest járata.

Példa, akikre nem vonatkozik a szabályozás:

A code share egyezmények alapján nem az üzemeltető légitársaságtól vásárolt olyan repülőjegyek, amik nem teljesítik a második kritériumot. pl.: Thai Airways (gyakorlatban Lufthansa) Bangkok – Frankfurt járata.

Nem anyagi jellegű, de fontos: a légitársaságnak kötelessége, hogy tájékoztasson jogaidról, valamint a beszállítás megtagadásának, illetve a járat törlésének vagy jelentős késésének okáról.

A légitársaság köteles a választásodnak megfelelően a következő alternatívákat felkínálni, és az általad választottat teljesíteni:

Ha a járatod legalább 5 órát késik jogosult vagy jegyár-visszatérítésre, de ez esetben további segítséget a légitársaság nem köteles adni neked. Ezzel akkor lehet célszerű élni, ha aránylag drága jegyet vettél és az utolsó szakasz mondjuk egy Bécs – Budapest. Ekkor lehet jobban megéri kártérítést kérni, ráülni egy esti buszra és hazajönni, mint egy napot dekkolni a légitársaság költségén Bécsben és másnap hazarepülni.

Jelentős késés fogalma

Jelentős késés, ha a járat tervezett és tényleges indulási ideje között eltelt idő:

Figyelem! A jelentős késés tehát nem az átszállási idővel azonos! Ha menetrend szerint 10 óra az átszállási idő, nem jár neked semmi a lentiekből!

Mi a teendő és milyen jogaid vannak jelentős késés esetén?

Kérj a földi kiszolgáló személyzettől étkezési kupont 3 óránként. Ha nem adnak a vásárolt élelmiszer (csak élelmiszer és nem lehet alkohol vagy más élvezeti cikk) után kapott blokkot tedd el, és utólag élj panasszal a légitársaságnál elküldve nekik a blokkot. Általában 3 óránként kb. 15 EUR kaját szoktak elfogadni.

Ha a késés miatt más költséged is keletkezik, arról is kérj számlát. Itt már sokkal szigorúbbak a légitársaságok. Nem életszerű például, hogy a késés miatt kellett taxival hazamenned, mert egyébként BKV-val mentél volna. De! Az utas maga kártérítésre lehet jogosult ha van kedve perelgetni mondjuk a lekésett első napi Eupolisz program után, nem tőlünk, hanem a légitársaságtól.

Teljesen életszerű a telefon vagy internet díja ha van, de könnyen lehet, hogy van nekik erre is kupon, csak nem adják maguktól.

Soha ne add oda senkinek a beszállókártyádat! Majdnem mindent azzal tudsz bizonyítani. Ha el akarják venni és csak úgy adnak valamit cserébe, akkor a beszállókártyáról készíts fényképet!

Próbálj meg a helyszínen igazolást (delay confirmation) kérni a földi kiszolgálóktól. Ha nem adnak fényképezd le a késést kiíró képernyőt (Ezt egyébként is megteheted).

Ha a légitársaság megtagadja a beszállítást, vagy törli a járatot, vagy ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg a jegyen feltüntetett célrepülőtérre, a fentieken túl, kártérítésre lehetsz jogosult.

Az Európai Unión belül:

A légitársaság a fenti összegeket csökkentheti az általa nyújtott és kártmérséklő szolgáltatások levonásával. (Fontos azonban, hogy ez a díj nem a fentiek helyett, hanem azok mellett jár.) Például nem leszel jogosult kártérítésre, ha ugyanakkorra, de más úton eljuttatott célállomásodra, de ha délelőtt helyett délután érkezel, akkor már igen, de a fenti összegek jelentősen, akár 50%-ot meghaladóan csökkenhetnek. Ha a helyszínen elfogadsz pénzbeli kárpótlást, visszamenőlegesen már nem növelheted azt. Pl.: ha a helyszínen felajánlanak neked 150 EUR-t és rábólintasz, utólag nem hivatkozhatsz arra, hogy lehetett volna az 200 EUR is.

A légitársaság nem hivatkozhat a repjegy árára. A kárenyhítési és kártérítési kötelezettség általános egy 5.000 Ft-os jegy és egy 500.000 Ft-os jegy esetében is. Ennek ellenére, várhatóan a WizzAirt macera lesz jobb belátásra bírni, míg az Emirates lehet magától fog adni dolgokat. Ugyanakkor a nem életszerű követelésekkel nem érdemes próbálkozni. A légitársaságok szabályzatai nem írhatják felül a fenti EU-s szabályozást, ha valaki ráér nyugodtan perelhet, ha tud bizonyítani, nyerni fog.

Vis Maior helyzet esetén a légitársaság nem lesz köteles a kárpótlásra. Hundabundajökul kitör, akkor szar ügy.

Mi a helyzet az USA-val?

Az USA-ban hasonló általános szabályozás nincs, a légitársaságoktól függ szinte minden. Nagy általánosságban elmondható, hogy a szabályok kevésbé szigorúak, mint az EU-ban, ugyanakkor kártérítési kötelezettség ott is van, de azok a repülőjegy árához vannak kötve. Azaz az olcsó jegy esetén a kártérítési kötelezettség is kisebb. Akárcsak Európában, a beszállókártya megtartása nagyon fontos, és minél hamarabb panasszal kell élni.

Vannak nemzetközi, mindenkire vonatkozó kártérítési szabályok? Rest of the World…

Vannak, de csak a nemzetközi átszállással közlekedő járatokra. Ahol nincs átszállás, ott a nemzeti (vagy EU-s) szabályok a döntők. Ezek nagyon általánosak és közel lófaszra sem lehet menni velük. Akkor van értelme foglalkozni vele, ha nagyon nagy károd keletkezett. Montreali Egyezmény néven keress a guglin, de sajna vannak jelentős országok, amik ezt sem írták alá, pl jóbarátunk Oroszország vagy éppen Thaiföld, Sri Lanka és Vietnam, ahova azért nem ritkán repülünk.

A többi fejlett világban csak kevesebb jog van, mint az EU-ban (pl. Ausztrália, Japán.) Van néhány üdítő kivétel: Új-Zélandon érdemes asztalt verni, a jegy árának akár tízszeresét is kaphatjuk egy túlfoglalás miatt. A fejlődő világban is van ahol lehet csapkodni ha nagyon van időnk. Pl.: Indonéziában is van külön jogszabályi kártérítési kötelezettsége a légitársaságoknak, még ha a 300.000 Rp nem is giga összeg.