2007 m - Rax-Alpok csúcsmászás: Heukuppe

Csúcsélmény és vadregényes szurdoktúra két nap alatt!

Az ausztriai Rax-Alpok az egyik legkönnyebben elérhető hegytömb a Keleti-mészkőalpokban, így már számos Eupolisz-csoport tette meg itt első lépéseit a via ferrata / klettersteig világában, a téli szezonban pedig jónéhány hótalpas csoportunk bebarangolta már a fennsík legszebb részeit. A ferrátás vagy hótalpas csapatokkal azonban nem tudtunk eljutni a hegytömb legmagasabb csúcsáig, így kétnapos túránk első napján bemelegítésként a Schneeberg oldalában húzódó, vadregényes Weichtal-szurdokban túrázunk, másnap pedig a Rax-Alpok legmagasabb csúcsát, a 2007 méteres Heukuppét célozzuk meg.

Az Alpok vonzerejéhez hozzájárulnak a barátságos, vendégszerető helyiek, a tiszta, majdnem érintetlen természeti környezet, és persze nem utolsósorban a hütték, amelyek finom ételeikkel és italaikkal csábítják pihenésre a megfáradt hegymászókat és túrázókat. Szállásunk újra a frissen felújított Weichtal-menedékházban lesz, a Schwarza-patak partján, vadregényes környezetben!
Ez a túránk a Rax-Alpok via ferrata programunkkal párhuzamosan halad, egy autóbusszal utazunk, és a napi túráink is hasonló térségekbe vezetnek – csak más-más utakon.
  • 1. nap Budapest, Weichtal-szurdok, Weichtalhaus

Indulás Budapestről reggel 6 órakor. Találkozás 5.45-kor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben). Mintegy 4-5 órás utazást követően érkezünk Ausztriába, a Schwarza-patak partjára, amely a Rax és a Schneeberg hegytömbjét választja el egymástól. A Weichtal-szurdok bejáratánál található parkolóban hagyjuk a buszunkat, majd nekivágunk a Schneeberg déli oldalában húzódó, rendkívül látványos Weichtal-szurdoknak. A meredek sziklafalakkal határolt, néhol rendkívül keskenyre összeszűkülő szurdok mélyén, a patakmeder mentén kapaszkodunk egyre feljebb. Haladásunkat láncokkal és vaslétrákkal biztosított szakaszok segítik. Jó két óra kapaszkodás után a Jakobsquelle forrásánál érünk ki a völgyből, innen meredek erdei ösvényen folytatjuk utunkat a Kienthaler-menedékházig (1380 m). Itt megpihenünk, erőt adó meleg levest vagy hideg szörpöt fogyaszthatunk, majd visszafelé egy másik útvonalon, a Ferdinand Mayer Weg kitaposott ösvényén térünk vissza a völgybe, a Weichtal-szurdok bejáratánál található szállásunkra. A szobák elfoglalása után megvacsorázunk, majd megtartjuk ismerkedési estünket. Szállás: a frissen felújított menedékházban, matrac szálláson. (Menetidő: 5-6 óra. szintkülönbség: 850 méter fel/le.)
  • 2. nap Weichtalhaus, Rax: Heukuppe csúcsmászás (2007 m), Budapest

Reggeli és összepakolás után rövid buszozással érjük el az 1070 méter magasan fekvő Preiner-hágó parkolóját. Összekészülődés után nekivágunk az előttünk tornyosuló Rax hegytömbjének, hogy közel 1000 méter szintkülönbség leküzdése során megmásszuk a 2007 méteres Heukuppe-t. Az első kétszáz méter szinten szépen bemelegszünk, az erdészeti utak elkeskenyednek, a kaptató pedig egyre meredekebben visz fel minket a Karl Ludwig-ház irányában. A dúsabb, magas erdős részeket felváltják a mészkőbe kapaszkodó, masszívabb fenyvesek, a kitett sziklafokokon zergék egyensúlyoznak, mire a fennsík peremvidékére érünk, már magunk mögött tudhatunk nyolcszáz méter szintet. A Karl Ludwig-házban rövid pihenőt tartunk, hogy felkészítsük magunkat a csúcstámadásra. Innen már „csak” kétszáz méter szintet kell leküzdenünk, hogy elérjük a Heukuppét, ahonnan jó idő esetén totál panorámában lehet részünk, rálátunk a Rax-fennsík hepehupás felszínére, a távolban égnek törő Schneeberg hegytömbjére. Miután elcsattantak a csúcsfotók és minden csokit elpusztítottunk, leereszkedünk a hüttébe, hogy bekanalazzunk egy forró levest vagy legördítsünk egy jó korsó sört. Innen a már megismert útvonalon ereszkedünk vissza a parkolóba, hogy kellemesen elfáradva buszozzunk haza. (túra: 1000 méter szint fel, 1000 méter szint le, menetidő: kb. 6-7 óra, táv: kb. 10 km)