Omán

Kalandutazás a mesés Arábiában, lélegzetelállító vádikon, hegyi utakon és sivatagokon át

Omán nemcsak a magyar utazók és turisták körében számít mind a mai napig egy kevéssé ismert, titokzatos utazási célpontnak. Bár az Arab-félsziget keleti csücskében fekvő Szultánság a régió turisztikai szempontból leggazdagabb országa, mégis egy ománi utazás hatalmas felfedezői élményt nyújt, hiszen relatívan kevés turista látogat el oda. A szultánság a kőolajból és földgázból származó hatalmas állami bevételek ellenére sem tért rá a szomszédos Szaúd-Arábia és Egyesült Arab Emírségek megalomán "fejlődési" útjára, hanem megőrizte régi báját és hagyományait. Az omániak is így reklámozzák magukat: "Minden, ami nem Dubai!". S Ománnak pont ez az erőssége! Miközben az ország rendkívül fejlett, modern, tiszta és kimagaslóan biztonságos, úton-útfélen tapasztalhatjuk és átélhetjük az évszázados arab és a rendkívül sokszínű és különleges ománi tradíciókat. A csodálatos természeti szépségek megannyi outdoor programot kínálnak: sivatagozás aranyszínű és vöröses homokdűnéken, hegyi túrázás Arábia Grand Canyonjában, tengeri fürdőzés az Indiai-óceánban, csobbanás az égszínkék vizű vádikban, teknősles a tengerparton és még sorolhatnánk. A tekintélyt parancsoló erődök, az impozáns mecsetek, a hangulatos városok és hegyi falvak, valamint azok mindennapjai visszarepítenek minket a múltbéli Arábia mesés világába. S mindeközben a rendkívül barátságos, kedves és vendégszerető omániak mindent megtesznek azért, hogy az odalátogatókkal megoszthassák szeretett országuk szépségeit, különlegességeit és hangulatát.

A Perzsa-öböl őrének is nevezett országba addig érdemes tehát ellátogatni, amíg a turisták áradata nem pusztítja el ezt érintetlenségét, nyugalmát, a helyiek tisztességét és a ma még megtapasztalható varázsát, ahol a mesés Kelet nyitja ki előttünk kapuit. Fedezd fel hát velünk egy csodálatos természetközpontú utazás keretében a mesés és gazdag Arábia ékkövét és éld át velünk az igazi sivatagi utazás kalandját!

Kiemelt látnivalók utunk során:

Muscat: Omán hangulatos, de a tradícióit mélyen őrző fővárosa;
Nakhal: impozáns agyagerőd a hegyek ölelésében;
- Wadi Bani Awf: Omán leglátványosabb hegyi ösvénye lenyűgöző panorámával;
- Al-Hoota barlang: elképesztő formák az ománi hegyek mélyén
- Al-Hamra, Misfah, Bilad Sayt: hangulatos hegyi agyagfalvak;
Jebel Shams és a Wadi Ghul: szédítő panorámatúra Arábia Grand Canyonjában;
- Nizwa: az ország leghangulatosabb városa nyüzsgő bazárral és egy tekintélytparancsoló erőddel;
Wahiba-dűnék: kempingezés az aranyszínű-vöröses homokdűnéken, "milliárd csillagos" hotelben;
Ras al-Jinz: több ezer teknős otthona, ahol testközelből élhetjük át a fészekrakás és születés pillanatait;
Bait al-Afreet: csobbanás a hatalmas, zöldeskék színű vizű mészkőmedencében;
Wadi Bani Khalid, Wadi Shab: kirándulások és csobbanások vadregényes vádik türkizkék vizében
Indulás-érkezés*
Még tudsz jelentkezni
2017. december 10.

Muszkat

Repülőjáratunk függvényében, várhatóan a hajnali órákban érkezünk meg Omán fővárosába, Muszkatba. A repülőtérről buszunkkal a szállásunkra utazunk. Rövid pihenőt és reggelit követően belevetjük magunkat az arab világ egyik leghangulatosabb fővárosának felfedezésébe. Elsőként a grandiózus Qaboos szultán nagymecsetbe látogatunk el. Ezután az impozáns szultáni palotánál folytatjuk a főváros felfedezését. A közeli Bait al-Zubairben pedig egy színvonalas tárlat segítségével ismerkedhetünk meg Omán múltjával és tradícióival. Ezt követően a helyiek által közkedvelt Riyam Parkból kiindulva egy rövidebb, de annál látványosabb túrát teszünk a Muszkat feletti sziklás hegyeken át a Mutrah negyed felé. A túra során kitűnő rálátásunk nyílik a várost övező öblökre és az azokon éberen őrködő erődökre, tornyokra. A színes bazárba megérkezve megebédelünk és megismerkedhetünk a szebbnél-szebb keleti portékákkal. Sőt, itt lesz már lehetőségünk megkóstolni az ízletes és erős ománi kávét is. Napunkat a corniche-on való sétával zárjuk, majd vacsora közben pedig megtartjuk az ismerkedési estünket is. Szállás: szálló; Ellátás: reggeli (Túratáv: 4 km; Szintemelkedés: 200 méter fel, 200 méter le; Menetidő: 3 óra)

Muszkat, Nakhal erőd, Wadi Bani Awf (Bilad Sayt), Nizwa

Reggelit követően a Hajar-hegység északi völgyei felé utazunk, ahol megtekintjük az ország egyik legimpozánsabb várát, a Nakhal-erődöt. A környékbeli forrásvizeknek köszönhetően a vár körül hatalmas datolyapálma-liget terül el. Felmászva az 1834-ben épült várra, csodaszép kilátás fogad minket a környező hegyekre, falura és a datolyapálma-ligetre. A Nakhal-erődtől immáron 4x4-es terepjárókkal, továbbfolyatatjuk utunkat a Hajar-hegység szívébe. Ezzel kezdetét veszi utunk leglátványosabb szakasza: átkelés a Hajar-hegységen a Wadi Bani Awf szerpentines, lélegzetelállító panorámaútján. A kora esti órákban érkezünk meg a hegység túlsó felére, Nizwa városába, ahol az éjszakát is töltjük. Szállás: szálló; Ellátás: reggeli

Nizwa, Al-Hamra, Misfah, Al-Hoota barlang, Jebel Shams

Reggeli után a folyóparti Nizwa városát fedezzük fel. Nizwa, vagy ahogy sokszor nevezik "Az Iszlám Gyöngye" Omán egyik legnépszerűbb és valóban egyik legelragadóbb városa. Miközben hűen őrzi tradícióit, évről-évre egyre több látogatót vonz magához a tekintélyt parancsoló XVII. századi erődítésével és az ország legrégibb bazárával. Mi is ezekre a helyekre látogatunk el. Itt lesz lehetőségünk különféle datolyából készült termékek kóstolására és persze vásárlására is. Innen Omán legidősebb falvai közül kettőt, Al-Hamra-t és Misfah-t tekintjük meg. A közel 400 éve folyamatosan lakott falvakban mind a mai napig jemeni stílusú vályogházakban laknak az emberek. A többszintes agyagtéglából épített házak a középkori Arábiába repítenek vissza minket. A falvakat elhagyva a 2 millió éves Al-Hoota barlangba látogatunk el. Ez az Arab-félsziget egyetlen barlangja, ahová turisták is bemehetnek. A professzionálisan kiépített útvonalat végigjárva megismerkedhetünk a mélység titokzatos világával. A barlangot elhagyva autóinkkal megkezdjük az emelkedést az ország legmagasabb pontját is magába foglaló Shams-hegység szerpentines útján. Felérve a platóra elfoglaljuk szállásunkat és az estét a jól megérdemelt pihenéssel töltjük. Szállás: sátor, kiépített táborban; Ellátás: reggeli, ebéd, vacsora

Jebel Shams: Wadi Ghul balkon-ösvény

A napunkat teljes egészében a Jebel Shams-on töltjük. Egy kényelmes reggelit követően, az Arábia Grand Canyonjának nevezett Wadi Ghul lélegzetelállító sziklavilágában fogunk tenni egy látványos túrát. A 3 009 méter magas Shams-hegy Omán legmagasabb pontja. Bár maga a csúcs nem tartogat sok érdekességet, az alatta lévő helyenként több mint 1000 méteres szédítő mélység már annál inkább. Al-Khateem faluból indulunk el a kanyon oldalába vájt ösvényen. Célpontunk a szintén a sziklafalba épített, mára elhagyatottá vált As-Sab falucska lesz. A házak felett rövid sétával egy természetes medence érhető el, ahol lehet egyet csobbani. Innen a már ismert útvonalon térünk vissza autóinkhoz. A délutánt pihenéssel, napozással és a helyiekkel való beszélgetéssel tölthetjük el. Szállás: sátor, kiépített táborban; Ellátás: reggeli, ebéd, vacsora (Túratáv: 8 km; Szintmelkedés: 200 méter fel, 200 méter le; Menetidő: 6-7 óra)

Jebel Shams, Jabrin erőd, Wahiba-dűnék

Reggelit követően bepakolunk autóinkba, majd megkezdjük az ereszkedést a Jebel Shamsról. A Wahiba-dűnék felé menet rövid kitérőt teszünk a fenséges Jabrin erődnél. Ebédet követően elhagyva az erődöt egy hosszabb utazással érkezünk meg az aranysárgás-vöröses színű homokjáról ismert sivatagba, a Wahiba-dűnékhez. Itt utunk egyik legnagyobb kalandja vár ránk: kempingezés a homokdűnéken a "milliárd csillagos hotelben". Végignézünk egy gyönyörű sivatagi naplementét, majd a csillagos égbolt alatt élvezzük a csendes és nyugodt sivatagi éjszakát. Szállás: sátor, kiépített táborban; Ellátás: reggeli, ebéd, vacsora

Wahiba-dűnék, Wadi Bani Khalid, Sur, Ras al-Jinz

Kora reggel kelünk, hogy a sivatagi napfelkeltét már a dűnékről csodálhassuk végig. Fenséges látvány, ahogy a nap erejének változásával, hogyan változik percről percre a homokdűnék színe. Miután kigyönyörködtük magunkat, visszasétálunk táborunkba, összepakolunk, majd útnak indulunk a Wadi Bani Khalid felé. Ez Omán egyik legcsapadékosabb völgye. Rengeteg ember lakik itt ebben az oázisban kis falvakban, melyeket nagy kiterjedésű ültetvények és pálmafaligetek öveznek. Ebben a csodálatos völgyben indulunk el egy rövid sétára a kristálytiszta vizű, mély medencék felé, ahol meg is mártózhatunk a hűsítő vízben. A bátrabbak a fürdés mellett bekúszhatnak a denevérek-lakta Muqal-barlangba is. Ebédet követően Szinbád feltételezett szülővárosa, Sur felé vesszük az irányt. A természetes lagúna mentén fekvő, kitűnő stratégiai helyzettel megáldott Sur városa a híres dhow hajók készítésének egyik fő helye évszázadok óta. Itt sétálunk egyet a tengerparton a kikötőt védő erődök tövében és ellátogatunk az utolsó hajókészítő üzemhez. Surból Omán és az Arab-félsziget legkeletibb csücskébe, Ras al-Jinzbe utazunk. Itt található egy hatalmas teknősfarm, ahová évente kb. 20.000 teknős érkezik, hogy lerakja tojásait. Ha szerencsénk van, akkor az esti órákban mi is végigkísérhetjük ahogy a teknősök lerakják tojásaikat a homokba, melyekből másnap hajnalban kikelnek a kis teknősbébik. Szállás: sátor, kiépített táborban; Ellátás: reggeli, ebéd, vacsora

Ras al-Jinz, Wadi Shab, Bait al-Afreet (Sinkhole Park), Muszkat

Akinek van kedve, hajnalban felkelhet, hogy végignézhesse, amint kikelnek az előző este lerakott tojásokból a kicsiny teknőcök és megteszik első útjukat a tenger felé. Reggeli után Omán talán legismertebb és legvarázslatosabb vádijához, a Wadi Shab-hoz utazunk. A hatalmas sziklafalakkal, pálmafákkal és kisebb vízesésekkel övezett vízfolyáson az első métereket csónakkal tesszük meg a túránk kiindulópontjáig. Innen szárazföldön folytatjuk utunkat az UNESCO Világörökség részét is képező falaj csatornarendszer mentén. Egyre mélyebbre törünk a vadregényes szurdokvölgyben. Közel két órás kirándulásunk után érkezünk meg arra a helyre, ahol meg is mártózhatunk a türkizkék kristálytiszta vizű vádiban. Sőt, rövid úszást követően akár egy 4 méter hosszú, szűk járaton keresztül beúszva egy gyönyörű vízalatti barlangba is bemerészkedhetünk, ahol aztán kedvünkre ugrálhatunk a frissítő vízbe. Az újabb fantasztikus vádiélményeink után visszamegyünk autóinkhoz. Ebédet követően a Dibab falu melletti Bait al-Afreetnak (A Démon Háza) nevezett mészkőformációhoz utazunk. Ez nem más, mint egy 40 méter átmérőjű és 20 m mély kör alakú mélyedés, melynek alján egy zöldeskék vizű tó található. A bátrabbak akár meg is mártózhatnak a mélyvízű természetes medencében. Ezután visszautazunk Muszkatba. Este felkészülünk a hazautazásra. Ha időnk engedi, akkor tehetünk még egy utolsó sétát a tengerparton, megihatjuk az utolsó ománi kávénkat és megvásárolhatjuk a még hiányzó keleti ajándékokat. Szállás: csomagszoba; Ellátás: reggeli (Túratáv: 8 km; Szintemelkedés: 100 méter fel, 100 méter le; Menetidő: 5-6 óra)

Muszkat

Ezen a napon szomorúan búcsút intünk Muszkatnak és Ománnak. Repülőgépünk indulásának függvényében kiutazunk a repülőtérre, majd rengeteg csodálatos élménnyel és emlékkel töltekezve hazarepülünk.

A fotókat Cseh Zsombor és Pál Máté készítette.