Lappföld: a sarki fény nyomában

Lapp hómezők a sarki fény alatt..

Márk

"Maga a program nagyon jó, de az én ízlésem szerint lehetett volna kicsit feszesebbé tenni, több időt tölteni a természetben. Pl a rénszarvas farmon fél órát úgy beszélgetett a társaság fele, hogy igazából senki nem foglalkozott a rénszarvasokkal, emiatt viszont a délutáni, a rönkház környéki hótalpazás kényszerűen rövidebb lett, hiányérzetett keltett. Illetve lehetett volna jobban erőltetni, hogy keljen fel / induljon el a társaság reggel, illetve boltban is nagyon sokat időztünk. Az utolsó egész napos túrás nap viszont nagyon tetszett, abból tényleg kihoztuk a maximumot. Az útnak határozott pluszt adott, hogy a túravezető magára vállalta, hogy az esti főzésekkel bevezessen minket a finn gasztronómia alapjaiba. Sok érdekességet adott át Lappfölddel kapcsolatosan, látszott, hogy nem „egy leckével jár előttünk”. A túrák jó üteműek voltak és a helyismerete meggyőző volt még a legfélősebb túrázónak is. Maximálisan utaznék vele. Összességében remekül éreztem magam, kár, hogy ilyen gyorsan eltelt az idő. Nincs egyetlen „flash” az úttal kapcsolatban, minden napnak megvolt a maga fénypontja: i) kutyaszán, ii) rönkház+szauna+jeges patak, iii) aranymosó múzeum, iv) motoros szán, v) túra az Urho Kekkonenben."

Emese

"Jól voltak felfűzve a programok, mert egy túrázósabb napot mindig egy pihenős követett. Praktikus volt az utolsó két nap felcserélése, mert borús időben motorosszánoztunk és másnap ragyogó időben túráztunk. Szánozásból mindenki elviselt volna még két órát! :) Nagyon jól éreztük magunkat, örök emlék marad. Külön szerencse volt, hogy a mindig felhős ég pont azon az estén tisztult ki, mikor a legmesszebb voltunk a fényszennyezéstől, és még sarki fényeket is láttunk!"

Júlianna

"A legjobb út, amin eddig voltam. Eddig valamennyi nagyon tetszett, de nem gondoltam hogy lehet még fokozni. A sarki-fényes programok közül nem az utazás hossza/rövidsége miatt esett a választásom Lappföldre, hanem a program miatt, ami ráadásul a gyakorlatban sokkal – sokkal szebb, jobb, változatosabb, érdekesebb mint a leírás alapján gondoltam. Az arányok (túra, látnivaló, kultúra, élmények, stb.) pont nekem valók, egy pillanatot sem untam, mindig volt valami különleges, extra, élménydús. Nehéz megfogalmazni, hogy miért is olyan jó egy behavazott nemzeti park több száz éves fái között, térdig érő hóban hótalpakkal túrázni, vagy a hótakaró alatt görnyedező fák közül a narancsszínű naplementét fényképezni égszínkék háttérrel, a kopár tunturikon méteres hótakarón állva a végtelen tajgát látni, ahol a –13 C fok is kellemesnek tűnik... A finnek - lappok tudják, és aki nem akar a fűtött szobából kilépni, annak hiába is mondanánk bármit. A túra nem volt megerőltető, Dávid tapasztalt vezető, mindig tudta, hogy mikor milyen tempóban vezetheti a csoportot, mikor kell pihenni, mi az a távolság ami még betervezhető, megtehető. Vezetésével teljesen biztonságban érezhettük magunkat valamennyi programon. Lappföldi választásom másik oka a túravezető, akit az általa vezetett előző 7 túrán már megismerhettem, és ha nem bíznék benne teljesen, akkor nem is jelentkeztem volna erre az útra. Azt, hogy kiválóan kommunikál, már többször leírtam, a véleményem továbbra sem változott. Szeretem hallani, hallgatni amit, és ahogyan mond, akár földrajzról, kultúráról, társadalomról, néprajzról legyen szó, most leginkább a lappokkal összefüggésben, de kaphattunk egy kis ízelítőt más területekről is. Nem is értem hogyan tud ennyi információt összegyűjteni, feldolgozni, átadni... Szerencsésnek érzem magam. Barátságos, közvetlen, az út alatt a folyamatos segítő figyelem, illetve szükség szerint a figyelmes segítség is megvolt. Az a segítőkész hozzáállás amit most tapasztaltam jólesett, nagyon köszönöm. Csapatépítés terén egy végtelenül egyszerű és hatékony formát választott, azaz főzzünk egy jót közösen, és másnap már nem gond, hogy ki,kit segít ki a jeges patakból a szauna után. :) Működik.

Az út és a program szenzációs, felkészült túravezetővel, jófej útitársakkal, előzetes elvárásaimat messze felülmúlta. Máris visszamennék, ha tehetném... A csúcspont egyértelműen a 3., 4. nap „Pyha-Luosto Nemzeti Park, hótalpas túra a Kuukkeli-menedékházhoz és a Latvavaara-tunturin” programja, ahol a 4 + 5 fő útitársaimmal napokat el tudnék tölteni túrázással, szaunázással, sarki fény figyeléssel (és ha sikerülne fotózással), közös vacsorákkal, lapp mondák - mesék álomba ringató hallgatásával. És még a Kiilopaatunturi túra, a kutyaszán túra, a motoros-szán túra utasként, a múzeumok, rénszarvas farm, Helsinki, minden úgy, ahogy volt. :)"