Grúzia

A korai keresztény világ gyöngyszemei

Amarilla

Mivel Grúzia és Örményország teljesen ismeretlen terület volt számomra, teljes nyitottsággal és kíváncsisággal indultam el, elvárások nélkül, csak jól akartam magam érezni. Ez teljes mértékben megvalósult, egyrészt a kulturális látnivalók sokasága miatt, a több 100 éves kolostorok között, szinte érezni lehetett a történelem illatát :). Másrészt a természet sokszínűsége és a túrák miatt, gyönyörű helyeken jártunk és sajnáltam, hogy nem maradhatok tovább pl. Kazbegiben, de tudtam, hogy másnap is új élmények várnak. A csúcspont nekem Grúziában Davit Gareja volt, ahol a "na, egy újabb templom" érzésből hamarosan "holdbéli tájban gyönyörködős-áll leesős" élmény lett! Szerintem a legjobb időszakban volt ez az utazás, a városközpontok fejlődnek és szépülnek, miközben azon kívül szinte megállt az idő, még érződik a szovjet éra hangulata.

Évi

"Az egész út során nagyon jól éreztem magam, felkészült, profi túravezetővel és barátságos, jó kis csapattal nem volt nehéz. Az autóbusz, a szállások, az utazás, minden megfelelt az előzetes elvárásaimnak, gyönyörű helyeken jártunk, nem tudok olyan programot mondani, amit a jövőben kivennék az útitervből. A legnagyobb élmény számomra a Mestiaban eltöltött pár nap és a terepjáró kisbuszozás volt. :) Bárkinek nyugodt szívvel ajánlanám az utat!"

Antal

"A program összeállítása tetszett, szinte az egész országot bejártuk. A túrázás aránya is nagyon jó volt. Az egyetlen amit hiányoltam, az a tengerpart volt (Batumi Zugdiditől 120 km), ott szívesen eltöltöttem volna egy napot a nagy melegben. Összefoglalva: kevesebb templom és egy kis tengerpart, vagy 1 nappal hosszabb program. Ettől függetlenül szép kerek utunk volt, ami 11 napba belefért, azt megnéztük. Nagyon szép túrákon vettünk részt, jól is esett a túrázás. Teljesen jól meg volt szervezve. Érdemes felhívni a figyelmet a kaukázusi medvetalpra, ezzel a növénnyel sokszor találkoztunk. Nagyon veszélyes, erős gyulladást és fényérzékenységet okoz a bőrön, szembe kerülve pedig erős irritációt, gyulladást, legrosszabb esetben vakságot okozhat. Pali nagyon jó túravezető, mindenre kiterjedt a figyelme és a váratlan helyzeteket is kiválóan megoldotta. A városokról, területekről sok érdekes információt mesélt, barátságos és segítőkész volt az egész túra alatt. A lehetőségekhez képest mindig megfelelő szállások voltak, néha előfordult egy kis kellemetlenség, de tudtam, hova jövök és milyen viszonyokra lehet számítani. Nagyon tetszett, hogy volt lehetőség családoknál is megszállni. Ár-érték arányokat is figyelembe véve a szállásokkal nagyon elégedett voltam. Összességében nagyon tetszett az út, előzetes várakozásaimnak megfelelt, nagyon jól éreztem magam. A legszebb rész számomra a barlangváros volt Uplistsikhében, a gleccsertúra és David Gareja volt."

Éva

"Az út minden, programban tervezett állomása élvezetes volt.  Némi kényelmetlenség ellenére is érdekes volt a helyiek életébe bepillantás a vendégszállásokon. A program szerint 7. nap "a Kaukázus fenséges hegyláncainak árnyékában"... Természetszerető, hegyeket járó emberként jónak ígérkezett, de két plusz program révén különösen emlékezetes maradt. A Trinity templomhoz túrázás előtt a teljes csoporttal felmentünk két vízeséshez, melyek egyikében sofőrünk megfürdött (végre, mert éppen ideje volt). Utána a társaság egy része tovább vándorolt vandorboy-jal egy következő hegyre, egy újabb vízeséshez. Mesebeli rét, kaptató, sziklás gerinc és egy plató remek kilátással "a Kaukázus fenséges láncai"-ra. A hegyről lefelé jövet egy fűszernövényt gyűjtögető öreggel való találkozás fűszerezte az élményt. Késő délután, jó idő, gyönyörű fények lévén a hangulat, a látvány és az alkalom felejthetetlen."

Üdvözöllek: Dr. Kertai Gábor,az egyik korelnök utitárs

"Jóleső fáradtsággal tértem vissza a rég vágyott kaukázusi túráról, tele élményekkel és mély impressziókkal. Az út összeállítása és szervezése igazán mély merítés volt a két ország nemzeti karakteréből,kultúrájából, az emberek szokásaiból és a csodálatos tájból,a városokból és falvakból. A két kaukázusi ország  "lelkét", szellemét igyekezted nagy-nagy lelkesedéssel közelebb hozni hozzánk, akik erre igen csak fogékonyak voltunk. Magával ragadó volt  az ambiciód, a lendületed, a minél több élményt adni akarásod. Azt nem tudom - nem lévén utazásszervező - miképpen oldható meg, de biztos vagyok benne, hogy érdemes lenne az amúgy érdekes  templomlátogatások számának csökkentésével egy-másfél napot kigazdálkodnotok a tengerpartra, Batumira. Örményország kis ország,kicsik a távolságok. A magánszállások csak javára váltak az útnak. Evidenesen ezek visznek közelebb az ország lakosságához, a látottak jobb megértéséhez.Az esetenkénti kényelmetlenség, a szállásadók rossz felkészülése miatti problémák visszatekintve szép élménnyé, sztorivá válnak. Az egyértelműen alkalmalan szállásokat meg amúgy is kigyomláljátok. Köszönöm önzetlen, áldozatkész és nívós munkátokat. Paliét is. Sikeres túravezetéseket  na és legalább ilyen jó csapatot kívánok neked és remélem, találkozunk még az általad vezetendő utakon a világ országútjain."

Tünde

"Köszönöm a lelkes túravezetést. Szépek a helyek, talán szerencsésebb egy busszal vinni a csapatot, mert jobban össze lehet tartani. Jó volt, hogy ennyire figyelembe tudtátok venni az egyéni igényeket is (túrázzunk többet, ne túrázzunk - múzeum, vagy nem!) A változatosság végül is megvolt, csak a templomok voltak kirívóan túlsúlyban, de aki nem akart, a végén már nem ment. Az utazás volt sok, minden távot oda-vissza is megtettünk. A hegyek közötti utakon lehetett volna még túrázás - de lehet, hogy a másik csoport nem erre vágyna.?? A közös fürdés lenne jó, nem a 2 -4 személyes medencés dolog. Azok a szállások voltak jók, ahol összejöhetett a teraszon, vacsoránál stb. a társaság. A sokcsillagos szuper hotelszállás a végére jó poén, kilazít!! Utána már nem esik jól visszakanyarodni a családi szobákhoz. Persze ezeknek is nagyon jó hangulata volt!!! Még sok szuper kalandot kívánok!"

Gábor

"Nagyon jól sikerült az út. Élmények, úgy hirtelen: Egy grúz szerzetessel és autódidakta magyar műfordítóval együtt énekeltük a Tavaszi szél vizet áraszt c. dalt egy templom előtt, Tbilisziben reggeliző helyet keresve egy péküzembe vetődtünk, ahol spontán terülj asztalkámat varázsoltak és vendégül láttak minket, egy sziklatemplomban épen egy négy fős gregorián kórust hallgathattunk, megmártózhattunk egy mocsárban, átélhettünk egy vihart a fenséges Kaukázusban, élvezhettük a csacsát, a gránátalmabort és a hozzámondott tósztokat,sétálhattunk a pezsgő jereváni éjszakában és ki tudja még hány más élmény. Csonka Gábor nagy lelkesedéssel, odaadással,látható kedvvel  és fáradságot nem kímélve igyekezett sikerre vinni az utat, minél több élményt szerezni, infót átadni, jó csapatot szervezni (ez szerencsére nagyjából adott volt). Bodon Pali higgadtságával és nagy tapasztalatával ebben  segítségére volt. Szeretnék mindkettejükkel még túrákon találkozni."