Erdély: Fogarasi-havasok

Az ismeretlen erdélyi Alpok

Szeptember második felében ismét egy híres erdélyi magashegységbe utazunk, nem is akárhova, a Kárpát-Koszorú legegységesebb és leghosszabb alpesi gerincét keressük fel: a Fogarasi-havasokat. A Negoj-menedékházból indítjuk csillagtúráinkat, amelyek során az „Erdélyi Alpok” legvadregényesebb, leglátványosabb részeit keressük fel. Megmásszuk a történelmi Erdély legmagasabb, a mai Románia második legmagasabb pontjának számító 2535 m magas Király-szirtet (Negoj-csúcs), keresztül-kasul másszunk a Szeréte-él embert próbáló kárgerincén, fentről tekintünk rá Erdély és a Havasalföld vidékére, túrázunk a román csobánok széles gyephavasi legelőterületein, túránk levezetéseként pedig „Szászország” egykori központjába, Nagyszebenbe látogatunk el. Időnk függvényében pedig a hazafelé vezető úton annyi látványosságot fűzünk fel, amennyit csak tudunk.
  • 1. nap Felsőporumbák, Negoj menedékház (1550 m)

Találkozó romániai idő szerint 15:00-16:00-között a Szeben-megyei Felsőporumbákon (Porumbacu de sus) a görög katolikus templom előtt, 2021. szeptember 9-én, csütörtök délután. Transzfer esetén pedig találkozó 5:15-kor, indulás 05:30-kor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben).  Több kisebb-nagyobb pihenőt követve érkezünk majd meg a Fogarasi-medence hajdani határtelepülésére, az egykoron üveghutáiról is nevezetes Felsőporumbákra. Felesleges holmijainkat a kisbuszokban hagyva helyi transzferrel, nehéz erdei terepen utazunk tovább a várláncként elénk tornyosuló hegység mélyébe a Szeréte- és a Serbota-patak találkozásánál „kialakított” parkolóig. Innen saját csomagjainkat cipelve majd’ 2 óra alatt emelkedünk fel a Serbota-csúcs mellékgerincén kiépített Negoj menedékházhoz, amelynek elődjét a Szász Erdélyi Kárpáti Egyesület építtette még 1881-ben. A rusztikus menedékházban elfoglaljuk a szobáinkat, majd megismerkedünk a szoros környékkel, ahonnan a csillagtúráink fognak indulni. A menedékházban kapott vacsorát követően beszélgetünk még egy darabig, majd nyugovóra térünk, mert másnap hosszú és nehéz napunk lesz. Táv: 3 km. Szint: 500 m fel. Idő: 1 - 2 óra.
  • 2. nap Negoj-menedékház, Serbota-csúcs (2331 m), Szeréte-él, Negoj-csúcs (2535 m), Sárkányút, Negoj-menedékház

A korai reggelink elfogyasztását követően kis hátizsákjainkkal a hátunkon nekiiramodunk az „Erdélyi Alpok” leglátványosabb részének. Kezdetben éles szerpentinezésbe kezdünk a törpefenyők között a Serbota-gerincen, miközben mögöttünk egyre jobban kitárulkozik a táj. A menedékházunk már csak nehezen azonosítható kis pontként bújik meg a fenyőkből álló erdő között, mire elérjük a főgerincet és annak Serbota nevezetű 2331 méter magas csúcsát. A csúcstól már a Király-szírt (Negoj) félelmetes szikla tömbje emelkedik fölénk, amely előtt azonban egyféle hídként, a hegység leghíresebb sziklás kárgerince: a Szeréte-él nyúlik el. Az erdélyiek az ilyen sziklás, csipkézett gerincekre a „kusztura” szót használják. Mivel a Szeréte- élen való végig haladás az utunk legnehezebb, legveszélyesebb, de egyben a legvagányabb része is, így csakis jó időjárási körülmények között indulunk neki. A kusztura végig járása jó 2 órát igényel. Miután teljesítettük ezt a szakaszt a Kleopátra-nyereghez érünk, amelytől Erdély legmagasabb pontja már „könnyen” elérhető. A 2535 m magas Király-szírt (Negoj) a történelmi Erdély legmagasabb, a mai Románia második legmagasabb pontja, ahol 2012-ben még a Magyar királyság idejéből fenn maradt határkő állt. Tiszta idő esetén a 360°-os panoráma magáért beszél; a történelmi Szászföld és Erdély vidékeit, jellegzetes csúcsait be lehet azonosítani, déli irányban a Havasalföld hosszan elnyúló gyephavasi legelőit láthatjuk, nyugat-keleti irányban pedig a Kárpáti hegykoszorú leghosszabb egységes gerincének a képe vésődik be örökre az emlékezetünkbe. A csúcsfotók elkészítése után visszaereszkedünk a Kleopátra-nyeregig és a kék háromszög mentén a „Sárkányúton”, a Zerge-kő érintésével térünk vissza a Negoj-menedékházhoz. A nem minden napi, izgalmas teljesítményünket egy jó sörrel és egy kellemes vacsorával koronázzuk meg az étkezőben, majd időben lefekszünk. Táv: 9 km. Szint: 1200 m fel és ennyi le. Idő: 8-10 óra.
  • 3. nap Negoj-menedékház, Skála-nyereg, Skála-csúcs (2306 m), Mézga-hegy, Negoj-menedékház, Nagyszeben

Finom reggelink elfogyasztása után erdei ösvényen túrázunk a Serbotai-Nagy-katlan irányába. Miután érintjük a környék szép vízesésének számító Serbota-vízesést, a kék kereszt jelzésre tértünk rá, majd felcaplatunk Kis-Serbota-katlan óriási kárfülkéjének oldalába, ahol a Puha- csorba nyeregben pihenünk egyet. A Skála-nyereg érintésével ismét fent vagyunk a főgerincen, ahol nyugati irányba fordulunk és megmásszuk a 2306 m magas Létra-csúcsot (Skála-csúcs). A fenséges 360°-os panorámát követően a 2146 m magas Puha-csúcs metszésével a Mézga-hegyig (2212 m) koptatjuk a bakancsainkat, majd a Serbota-nyereg és Serbota-csúcs érintésével leereszkedünk a menedékházig. Egy rövid pihenőt tartva összepakolunk, majd lesétálunk a „parkolóig”, ahol már vár ránk a transzfer, hogy vissza vigyen minket Felsőporumbákra. Ott a kisbuszokba szállunk és a Szászok történelmi központjába, a híres Nagyszebenbe utazunk, ahol elfoglaljuk a panziószállásunkat, majd egy esti városnézés keretén belül vacsorázunk egyet az egyik számunkra szimpatikus étteremben. Táv: 10 km. Szint: 1100 m fel és le. Idő: 6-8 óra.
  • 4. nap Nagyszeben, Vörös-szakadék, Arad

Reggelink elfogyasztását követően kisbuszainkba szállunk, és Szászsebes felé vesszük az irányt, hogy felkeressük a Székásmenti-dombság híres látványosságát, a 25 ha területű Vörös- szakadékot, amely a tudományos körökben „badland” néven ismert lepusztulási forma. A fotók elkészítését követően már a Maros széles völgyében épült autópályán gurulunk, érintjük Piski és Déva városokat is, majd a délutáni órákba érkezünk meg Aradra, ahol egy hangulatos maros parti vendéglőben elfogyasztjuk késői ebédünket. Attól függően, hogy hogyan állunk az idővel, beiktathatunk még 1-2 látnivalót az Aradra vezető út közben. Budapestre várhatóan az esti órákban érkezünk majd meg.
Az oldalon látható képeket Radics Tamás készítette.

- 2 éjszaka szállást menedékházban, több ágyas szobákban,
- 1 éjszaka szállást panzióban, 2-3 ágyas szobákban
- 2 vacsorát és 3 reggelit,
- a transzfert Felsőporumbákról a Serbota-patak völgyéig,

- a feltüntetetteken kívüli étkezéseket,
- a biztosítást.

Egyénileg. Budapest – Szeged – Arad (Arad) – Déva (Deva) – Piski (Simeria) – Nagyszeben (Sibiu) – Felsőporumbák (Porumbacu de Sus) útvonalon, amely Nagyszebenig végig autópályán vezet (M5 – M43 – Románia területén pedig az A1-es autópálya). „Szeben” után az E81, Vesztény (Veștem) után pedig az E68-as útra kell rátérni, amelyről Alsóporumbák (Porumbacu de Jos) településnél kell délre fordulni a 105J jelzésű útra.

Ha nem tudod megoldani az egyéni leutazást, ez esetben csatlakozz az utazáshoz úgy, hogy transzfert is választasz, melynek felára 19.900 Ft. A transzferhez kapcsolódó információkat az utazás előtti héten küldjük el.

Tájékoztató létszám: 8-16 fő. Az utat minimum 8 fő befizetése esetén indítjuk el.

A Fogarasi-havasokba irányuló túráink megerőltető magashegyi túrák, melyek túrázási tapasztalatot, szédülésmentességet és kitartást feltételeznek. A magashegységi körülmények között a túrák sikeressége nem garantált, az aktuális időjárási viszonyok ezt nagyban befolyásolhatják. Rossz idő esetén természetesen gondoskodunk alternatív, biztonsággal járható útvonalak választásáról. A hegység központi része igazi alpi jellegű térszín, túránk során a Szeréte-él teljesítése hordozza a legnagyobb kihívást, amely egy kitett, néhol láncokkal és drótokkal biztosított sziklagerinc, amelynek keresztezésekkor a kezünket is használni kell.

Két éjszakát fogunk az 1546 méter magasságban található Negoj-menedékházban eltölteni több ágyas szobákban. Egy éjszakát pedig panzióban a szászok egykori fővárosában: Nagyszeben, fürdőszobával ellátott két és három ágyas szobákban. A menedékházban vacsorát és reggelit is kapunk, a panzióban pedig csak reggelit. A Déli-Kárpátok magashegységeiben található menedékházak legnagyobb hányada a szó szoros értelmében vett menedékház, minimális vásárlási lehetőséggel, szolgáltatással és felszereltséggel. E helyek varázsa, a földrajzi elhelyezkedés mellett, éppen a vad puritánságukból származik, amelyek az alapvető emberi szükségleteket tökéletesen kielégítik, azonban a megszokott pluszt nem mindig nyújtják. A menedékházban van ágynemű, de nem túl sűrűn mossák őket, így ha érzékeny vagy erre, célszerű egy vékony nyári hálózsákot magaddal hozni. A menedékházban általában van lehetőség meleg vizes tusolásra is, azonban a „szolgáltatás” feláras és nem mindig vehető igénybe. Ajánljuk, hogy hozz egy könnyű papucsot is magaddal, amit a házban való mászkálásra szánsz.

A Fogarasi-medence fölé várfalszerű láncként tornyosuló 70 km hosszúságú Fogarasi-havasok a Déli-Kárpátok leghosszabb, legegységesebb és legmagasabb hegylánca. Ha azonban a főgerinc teljesítésére szánjuk rá magunk, úgy a nyugati határának számító Vöröstoronyi-szorostól a Zernyesti-medencéig 92 km-t kell gyalogolnunk, hogy a hétköznapokból kiszakadva 5-7 nap alatt végig tudjon menni a gerincen. Alpi jellegű központi részén 50 km hosszúságban 2000 méter feletti csúcsok sorakoznak, így a hegység méltón rászolgált az „Erdélyi Alpok” jelzőre, nem is beszélve a víz- és éghajlatválasztó főgerinc egymás után sorakozó jégvájta felszínformáiról, amelyek a Pamírba, vagy a Himalájába készülő Erdélyi hegy- és sziklamászók klasszikus gyakorlóterepeiként funkcionálnak. A hegység erdőhatára 1750 – 1850 m magasra nyúlik, fölötte a történelem során erősen megritkított törpefenyves övezete, majd a csobánok kedvelt pásztorkodó területei: a havasi gyepek találhatók. E fölött már az élesen csipkézett keskeny gerincek és csúcsok emelkednek, amelyek 400-600 méterrel nyúlnak a kecsesen tekergőző főgerinc fölé.

A szeptember és az október elejei időszak a legszebb és legstabilabb a Déli-Kárpátokban. Ettől függetlenül bármikor előfordulhat változékony, esetenként szélsőséges magashegységi időjárás, heves záporokkal, hirtelen lehűléssel, akár havazással is. Napközben 10-20 fok közötti hőmérséklet várható, ami természetesen a tengerszint feletti magasság és éppen aktuális időjárási frontok függvényében változhat. Főleg a nyitottabb, kitett gerinceken és a csúcsok közelében erős, viharos szél előfordulhat. Viharos, rossz időjárás esetén természetesen nem megyünk fel a gerincekre, csúcsokra, hanem egyéb túraösvényeken túrázunk.

Mivel szállásunk klasszikus értelemben vett menedékház, így mindenre amire szükségünk lehet fent, fel kell cipelnünk magunkkal arra a két napra. Célszerű egy 50-70 literes hátizsákot magunkkal hozni, amibe belefér a vékony hálózsák, a váltóruha, az élelmiszer, és a napi túrákra szánt eszközök. Kényelmes lehet, ha egy kis táskát is magunkkal hozunk, amivel a napi túrákat lehet teljesíteni. A szokásos magashegyi felszereléseken kívül (bokát jól tartó bakancs, túrabot, fejlámpa, esőruházat, meleg öltözet, sapka, vékonyabb kesztyű, elsősegélycsomag, fontosabb pipere eszközök), gondoljunk a fém pohárra, gyufára, bicskára stb.

Egy körülbelül 30 literes hátizsák (egy napi felszereléssel, vízzel, elemózsiával) mindig hasznos társunk. A Fjällräven  Bergen 30 hátizsákja vízhatlan volta miatt akár esős időben is szárazon tartja felszerelésünket.

Javasoljuk az EEK - Európai Egészségbiztosítási Kártya kiváltását (ingyenes), amivel a magyar egészségbiztosítás terhére vehetők igénybe azok az egészségügyi szolgáltatások, amelyek az adott tagállamban való átmeneti tartózkodás során orvosilag szükségessé válnak. Az utasbiztosítást nem váltja ki, de tapasztalataink alapján jelentősen megkönnyít egy esetleges egészségügyi alapellátást. Nem fedez például sem magán-egészségügyi ellátást, sem hazautaztatás költségét, de egy esetleges biztosítási kárigény intézését is megkönnyítheti. További információ itt.

Túránk napközben önellátó. A kiutazás idejére célszerű szendvicseket készíteni, vacsorákat és reggeliket a menedékházban már kapunk. A túrák idejére az elemózsiákról neked kell gondoskodni, készülj a napi túrára szendvicsekkel, vagy előre „felkockázott” magyaros fogásokkal, energia- és müzliszelettel, aszalványokkal, esetleg csokival, szőlőcukorral. Szombat este Nagyszebenben közösen elmehetünk éttermezni, reggelit pedig kapunk a szállásunkon. A haza felé vezető úton megállhatunk Aradon, ahol a Maros parton van egy jó bejáratott helyünk már.

Helyi fizetőeszköz a román lej (1 RON = 72 HUF). Mindenképpen azt ajánljuk, hogy még az utazás előtt, otthon váltsunk lejt, hogy az értékes túraidőből ne veszítsünk. Kártyával a településen nem lehet fizetni! Költőpénznek 10-15.000 Ft-nyi lej ajánlott, vérmérséklettől függően. Étkezésre hasonlóan a hazaihoz.

A határátkeléshez érvényes személyi igazolvány, vagy útlevél szükséges! Románia EU csatlakozása miatt a magyar (vagy egyéb EU) állampolgárok részére a kártya formátumú személyi igazolvány is elég a határ átlépéséhez. Nem magyar és nem EU állampolgárok kérjük, a jelentkezéskor az irodának jelezzék az állampolgárságukat!

A hegység vadságából adódóan a menedékházak szerényebbek, puritánabbak, mint Szlovákiában vagy az Alpokban. Miután megérkeztünk Felsőporumbákra, a tiszta városi ruhák kivételével mindent fel kell cipelnünk magunkkal a menedékházba. Erre célszerű egy 50-70L-es hátizsákot magunkkal hozni, amibe belefér a vékony hálózsák, a váltóruha, az élelmiszer, és a napi túrákra szánt eszközök. Kényelmes lehet, ha egy kis táskát is hozunk magunkkal, amivel a napi túrákat fogjuk teljesíteni. Fontos, hogy elférjen benne az esőkabát, az élelem, fejlámpa, az étel és a nassolni való.

Irodánkban az Európai Utazási Biztosító (EUB) kedvezményes biztosításainak megkötésére van lehetőség, legkésőbb az indulás előtti napig.

Nívo + sport extra kiegészítés: 2.760 Ft/fő
Top+ sport extra kiegészítés: 3.630 Ft/fő
Top extra + sport extra kiegészítés: 6.000 Ft/fő

Storno Basic: 3.145 Ft/fő (önrész: 20 %), önállóan is köthető,
Storno Kombi: 2.516 Ft/fő (önrész: 0-10 %) csak utasbiztosítással együtt köthető.