Torockó

....ahol a Nap kétszer kel fel....

Erdély legnyugatibb székely végvára, a magyarok lakta Torockó, ahol a Nap kétszer kel fel. Korán reggel megjelenik az égbolton, a Székelykőtől balra, majd elbújik a Székelykő mögé, és csak később emelkedik oly magasra, hogy bevilágíthassa az egész falut. Torockó talán Erdély legszebb faluja, mind természeti fekvését, mind építészetét illetően. A Torockói-medencében, a Székelykő lábánál fekvő falu nemrég Europa Nostra díjban részesült. Erre a csodálatos helyre invitáljuk minden kedves túratársunkat egy hosszú hétvégére, kellemes túrákkal, és esténként jóízű magyaros vacsorákkal fűszerezve!
  • 1. nap Budapest, Tordai-hasadék, Torockó

Budapesten a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 Hajóval szemben) találkozunk reggel 4.50-kor. Indulás 5:00 órakor, majd rövid pihenőkkel utazunk. A határátkelést követően lehetőség lesz a pénzváltásra is. A kora délutáni órákban érkezünk meg a Torda mellett található Tordai-hasadékba, mely a környék legismertebb és egyik leglátványosabb szurdoka. A szurdokvölgyet a Hesdát-patak alakította ki, mely évmilliók alatt átvágta a hegy mészkőtömbjét. A völgyben függőhidakon haladunk a nemegyszer 250-300 méter magas sziklafalak között. Utunk végén megnézünk két kisebb barlangot is, mely a középkor folyamán rablók tanyája volt. A szurdok könnyen járható, az egész túra egy kellemes séta. Késő délután érkezünk meg az Europa Nostra díjas településre, Torockóra, melynek szívében a szállásunk vár. Este vacsora és ismerkedési est. Szállás: panzió, ellátás: vacsora.
    Szint: 60 m, Táv: 6 km, 2 óra
  • 2. nap Torockó, Szolcsvai-búvópatak, Dalbina-víznyelő, Székelykő (1128 m)

A reggelit követően busszal átmegyünk az Aranyos-völgyébe, hogy megnézzük a környék egyik újabb nevezetességét, a Szolcsvai-búvópatakot. Alsószolcsván egy jellegzetes erdélyi függőhídon átkelünk az Aranyos-folyón, majd felsétálunk a szűk szurdokig, ahol a patak kibukkan a hatalmas barlang szájából. Kikapaszkodunk a szurdokból és egy rövid, erdei túraúton  felmászunk a legelőkkel tarkított, kopár gerincre, ahonnan gyönyörű kilátás tárul elénk az Aranyos-völgyre. Innen lesétálunk a gerinc túloldalán „működő” Dalbina-víznyelőhöz, itt a patak 60 méter magasból zuhan a mélybe, egyenesen bele a barlangba, melynek kijáratát már meglátogattunk odalenn. Miután kigyönyörködtük magunkat, visszasétálunk buszunkhoz és irány Torockó. A szállásunkon egy rövid pihenőt, ebédszünetet tartunk, majd nekivágunk a falu mellett tornyosuló, 1128 méter magas Székelykő meghódításának. A Székelykő nem más, mint egy hatalmas mészkőtömb, mely hirtelen és meredeken emelkedik ki a Torockói-medencéből, ezen tulajdonságának köszönhetően a siklóernyősök egyik paradicsomává nőtte ki magát. Ráadásul ennek a sziklatömbnek köszönhetően Torockón kétszer kel föl a Nap, hiszen nem sokkal napfelkelte után a szikla kitakarja a Napot, amely csak jó óra múlva világítja be a települést. Az esti órákban érkezünk vissza szállásunkra. Szállás: panzió, ellátás: reggeli, vacsora.
    Szint: Dalbina-víznyelő túra – 400 m fel, 400 m le. Székelykő túra – 600 m fel, 600 m le.
    Táv: Dalbina-víznyelő túra – 6 km, 4 óra. Székelykő túra 6 km, 4 óra.

• 3. nap Torockó, Béla-vára, Kisbányahavas

Reggeli után újra a szomszédos Aranyos-völgyébe utazunk. Aranyosronk településen szállunk ki buszunkból, itt kezdjük meg leghosszabb, egész napos gyalogtúránkat. A Runki-szoros sziklafali közt haladunk egyre beljebb, Lunca Larga település felé. A faluba érve egy erdészeti útra fordulunk, ami a felettünk magasodó csúcsok irányába tart. A völgy egyre meredekebben emelkedik, miközben felkapaszkodunk a Béla-vára fehér mészkőtömbjének tetejére. Utunk legmagasabb pontja a Szkerice 1382 méter magas csúcsa. Innen gyönyörű kilátás tárul elénk: alattunk délre az Aranyos-völgye, tiszta időben jól kivehető a Fogarasi-havasok vonulata is, északra a Tordai-hasadék, nyugatra pedig az Öreg-havas, azon túl pedig a Bihar hegység csúcsai magasodnak. Kipihenjük a mászást, megebédelünk, majd elindulunk nyugatnak, a tágas, füves gerincen, lefelé. Utunk legelőkön át, istállók között kanyarog a kisbányahavasi sícentrum melletti fenyvesig. Innen még felmászunk 250 métert a parkolóig, ahol vár ránk a jól megérdemelt sörözés és a busz is, hogy visszavigyen szállásunkra. Szállás: panzió, ellátás: reggeli, vacsora.
    Szint: 1050 m fel, 250 m le, Táv: 22 km, 8-9 óra

• 4. nap Torockó, Tordai sóbánya, Budapest

Reggeli után meglátogatjuk a helyi néprajzi gyűjteményt, ahol betekintést kapunk a falu történelmébe, mindennapjaiba. Búcsúzóul még sétálhatunk egyet a festői szépségű faluban, majd bepakoljuk csomagjainkat a buszba és hazaindulunk. A hazaút közben betérünk Torda városába, ahol egy, már a rómaiak által is művelt, mára pedig grandiózussá bővített sóbányát nézünk meg. Napjainkra a bányászat megszűnt, ellenben gyönyörűen felújították és látogatható. A sóbánya után folytatjuk rövid pihenőkkel tarkított utazásunkat hazafelé. Budapestre az esti órákban érkezünk meg. Ellátás: reggeli.

Az oldalon látható képeket Kozma Attila készítette.