Mátra: Kékes (1014 m), Nyikom (764 m)

Két napos túra Magyarország legmagasabb pontjára és pazar mátrai panorámák.

A Mátra az Északi-középhegység egyik vulkanikus eredetű tagja, melyet nyugatról a Cserhát, keletről pedig a Bükk fog közre. Különleges hely, hiszen amellett, hogy páratlan természeti értékekkel rendelkezik, a Mátrában találhatjuk az ország legmagasabb csúcsait a 964 m magas Galyatetőt és az 1014 m magas Kékest is. A környék borokban is gazdag, elég csak a Debrői hárslevelűt vagy a Gyöngyös környéki borokat említeni. Gyertek és kóstoljatok bele ti is a Mátra izgalmas világába :)

Hétvégi programunknak nem titkoltan kettős célja is van: az egyik, hogy egy „rövidebb kihagyást” követően újra együtt túrázhassunk, a másik pedig, hogy segítsünk a hazai turizmus talpra állításában. Emiatt programunkat két naposra terveztük, szállásunk pedig a Mátra szívében lesz, ahol a sikeres túránkat követően egy rövidebb időre kiszakadhatunk a hétköznapokból.
Indulás helye: 2020. június 27-én szombaton, reggel 09:00-kor, a parádfürdői Szent István kútnál. (N47.899059, E20.056052)
Szállás és ellátás: a Galyatetői Turistacentrum menedékházban, reggelivel.
Utazás: Egyénileg. Ha nem tudod megoldani az egyéni utazást, kilenc személyes Eupolisz kisbuszunk a Mikropolisz utakhoz hasonlóan ezen a hétvégi úton is elérhető. Ebben az esetben csatlakozz az utazáshoz úgy, hogy a kisbuszos transzfert választod, melynek felára 7.900 Ft.
Fedezzük fel együtt Magyarország középhegységeit, és járjuk be a legszebb túraösvényeket a magyarországi 10 csúcs kihívással!

Túrabakancsot fel, irány Magyarország! Évekkel ezelőtt az itthoni nemzeti parkokat már végigjártuk, most a középhegységeinket és folyóinkat célozzuk meg, hogy felfedezhessük az ország rejtett, vagy kevésbé rejtett vadregényes szegleteit. Alkalmanként felkeressük a környékükön fekvő híres borvidékeket is, hogy természetesen némi borkóstolóval összekötve, a már megszokott, fiatalos lendületű Eupoliszos túrákkal, aktív természetjárással kezdjünk bele mi is a hazai turizmus újraélesztésébe! Ennek keretében összeállítottuk a „magyar 10 csúcs” kihívást, melynek célja a hazai hegyeink legmagasabb csúcsainak bejárása. Az Északi-Középhegység csúcsain kívül felvettük listánkba a Dunántúl néhány, szerintünk kihagyhatatlan térséget és tájegységét is, így került kiírásra végül az alábbi 10+1 túra. Tartsatok velünk! :) #túrázzitthon #magyar10csúcs

• 1. nap Parádfürdő, Kékes (1014 m), Galyatető (964 m)

Találkozó 9:00-kor a Parádfürdői Szent István kútnál. (N47.899059, E20.056052) Innen indul a túránk. Kellemes út vár ránk az Ilona-patak völgyében. Helyenként szép ligeterdő, máskor pedig sűrű bükkösben kanyargunk. A Szent István forrásnál kisebb pihenőt tartunk. Itt mindenki megkóstolhatja a Parajdi gyógyvizet. Majd tovább indulunk. Lassan elhagyjuk az aszfalt utat és keskeny turistaösvényen túrázunk néhol keresztezve a patakot. Magyarország legnagyobb természetes vízesésénél tartunk egy hosszabb pihenőt. Itt lehetőség lesz tízóraizni, hidratálni. Majd megkezdjük a kaptatót az ország legmagasabb pontja felé. Rátérünk az országos kék túraösvényre és lassan elérjük a Disznó-kő kilátó pontot 706 m-en. Innen folytatjuk tovább az utunk a Kékes csúcsa felé. A csúcson ismét pihenőt tartunk, a büfében ki-ki elfogyaszthat egy ebédet. Majd a pihenő után elindulunk vissza az autóinkhoz. Majd az autóinkkal felautózunk az ország legmagasabb menedékházába, a Galyatetői Turistacentrumba. Itt aztán egy rendhagyó borkóstolón is részt veszünk, amit egy szalonnasütéssel koronázunk meg. A Turistacentrumban töltjük az éjszakát. Menetidő: kb. 8 óra táv: kb. 18 km szint: kb. 800 m fel és le
  • 2. nap Mátrakeresztes, Nyikom (764 m), Vidróczki-barlang, Hasznosi-vár, Tari Buddhista Emlékpark

Reggeli után átautózunk Mátrakeresztesre (15 km és 20 perc) és meglátogatjuk a Mátra legfiatalabb kilátóját. A Mátra nyugati gerincének végén egészen meglepő építmény fogadja azokat, akik tudják, és mi tudjuk, hogy hol keressük ezt a rejtett kincset: a Gortva-Jójárt-kilátó egyfelől parádés panorámájával gyönyörködtet minket, de beírhatjuk magunkat a vendégkönyvbe is. A kilátó a Nyikom csúcsán, 764 méter tengerszint feletti magasságban található. A 22 méteres, kőböl épült kilátó az ötletgazdákról kapta nevét. Ha kigyönyörködtük magunkat a kilátásban és a nem mindennapi épületekben elindulunk vissza. Meglátogatjuk a Felső- és Alsó-vízesést, majd útban a parkolóhoz még a Vidróczki-barlangba is betekintünk. Fáradtságos túránk, továbbindulásunk előtt egy finom leves, vagy egytálétel elfogyasztására is lehetőségünk lesz a közeli csárdában. Rövidebb autózás után kisebb pihenőt tartunk a Hasznosi-várnál. A hasznosi vár az 1300-as évek első évtizedeiben épült, első írásos említése egy 1329-es oklevélben történik, majd rövid idő múlva ismét megállunk a Tari Buddhista Emlékparkban.
Az oldalon található képeket Gutter Krisztián készítette.