Madeira

Vissza a Paradicsomba! Újratöltve :)

Röppenj el velünk az örök tavasz szigetére! A messzi tájakról származó virágok illata egész évben betölti a tavaszias, meleg levegőt, a macskaköves funchali utcákról szinte pillanatok alatt jutunk az érintetlen erdős területekre. Kis csoporttal, bérelt buszokkal utazunk, hogy minél mozgékonyabban juthassunk el a turizmus által kevésbé érintett szubtrópusi erdőkbe, a kopár, vulkanikus sziklaformák és a megdöbbentően dús, burjánzó növények világába. A változatos levada-túrák a sziget ősi vízöntöző rendszere mentén Madeira rejtett zugaiba vezetnek minket, utunk végén pedig egy kivételesen látványos útvonalon túrázva is meghódítjuk a sziget legmagasabb pontjának számító, 1862 m magas Pico Ruivo-t. Madeira lakosai kedves, vendégszerető emberek, a szigetet tartják Európa egyik legbiztonságosabb nyaralóhelyének. Esténként funchali szállásunkra visszatérve kényelmesen kipihenhetjük a napközi túrák fáradalmait.

Megújult Madeira programunkat utasaink visszajelzése alapján még aktívabbá tettük: újabb hegyitúrákat, látványos tengerparti panorámaösvényeket, óceánparti fürdőzést és egy hangulatos napnyugtanézést is belecsempésztünk, hogy még alaposabban megismerhessétek ezt a fantasztikus, ezer arcú szigetet!

Kiemelt látnivalók az út során:
- Pico Ruivo-túra, a sziget legmagasabb pontjára,
- jellegzetes levada-túrák, köztük a legnevezetesebb levada-val, a Caldeirão Verde-vel,
- a São Lourenço-fok bámulatosan színes vulkanikus képződményei,
- kevésbé kiépített, látványos csúcstúra a Pico Grande-ra,
- Funchal nyüzsgő városa.

• 2024. június 29
    → július 06.
  • 2024. július 20 → 27.
  • 1. nap Funchal

Érkezés a portugál partoktól 1000 kilométerre található atlanti-óceáni sziget fővárosába, Funchal-ba, ahol elfoglaljuk szállásunkat, ahonnan programunk indul. Szállás: színvonalaos, 4 csillagos hotel, két ágyas szobákban. Ezen a szállásunkon töltjük utazásunk mind a hét éjszakáját.
  • 2. nap Funchal, Porto da Cruz, Achada do Teixeira, Pico Ruivo (1862 m)

Ébredés és reggeli után vár minket Madeira csodálatosan változatos északi vidéke. A meglepően modern alagúthálózaton át alig fél óra alatt jutunk el a sziget észak-keleti csücskében található Machico-ba, ahonnan eleinte a házak között, apró sikátorokon emelkedünk, majd egy kaptatón indulunk Boca do Risco irányába. A kis kerteket felváltja az erdei környezet, majd kibukkanunk egy kilátópontra, kürtőkkel szabdalt sziklafalak, hatalmas kövirózsák, bámulatos növényzet és elképesztő kilátás tárul elénk. A túra útvonala végig az óceán partjai mellett húzódik, láthatjuk, ahogy a vad hullámok neki-nekiverődnek a fekete, szabdalt, vulkanikus partvonalnak, a távolban feltűnnek a São Lourenço-fok hullámzó sziklái, még távolabb pedig felsejlenek Porto Santo szigetének kontúrjai. Zord szirtek, színpompás virágok, végtelen tenger – most érzed igazán, hogy megérkeztél Madeirára, túránk az egyik legszebb fekvésű településre,  Porto da Cruzba vezet, lesétálunk a drámai sziklafalak között, hogy elfogyasszuk első valódi halebédünket az óceánparti vendéglők egyikében. Rövid szusszanás után újra buszra szállunk, hogy feljussunk Achada do Teixeirába, ahonnan jó másfélórányi sétára található a sziget legmagasabb pontja, a Pico Ruivo (1862 m). A csúcson egészen egyedi élményben lehet részünk: amerre csak nézünk, a nyugvó nap fényében tündöklő csúcsok, hegyoldalak, színben gazdag virágok felejthetetlen látványa fogad minket. Ezen a szigeten töltjük az elkövetkező bő hetet. Szállás hotel, ellátás: reggeli. (Machico-Boca do Risco-túra: kb. 8 km, 360 m szint felfelé, 100 m szint lefelé, kb. 4 óra, Achada do Teixeira – Pico Ruivo – Achada do Teixeira-túra: 6 km, 300 szint fel, 300 szint le, kb. 2,5 óra)
  • 3. nap Funchal, Pico Grande (1654 m), Funchal, Monte

Funchaltól alig fél órára található Madeira egyik legszebb, legizgalmasabb csúcstúra-útvonala, a Pico Grande-ra vezető ösvény. Reggel Camara de Lobos halászfalvát elhagyva észak felé buszozunk, majd a Boca da Corrida-parkolóból megkezdjük mai csúcstúránkat. Egy ideig kiépített ösvényen haladunk egyre feljebb, gesztenyefák és eukaliptuszerdők váltakoznak, leereszkedünk egy gerincre, nyugat felé megláthatjuk a Paul de Serra fennsíkon működő szélerőműveket és az előttünk tornyosuló Pico Grande-csúcsot. Akit elrettent a törmeléklejtő és a folyamatos emelkedés, választhat pihenősebb útvonalat, a többiekkel nekigyürkőzünk a csúcsnak, az utolsó métereken már kézzel is segítenünk kell magunkat, hogy az 1654 m magas csúcsról ráláthassunk a keleti katlanban elhelyezkedő, rusztikus Curral das Freiras falura, valamint a völgy túloldalán égbe törő csúcsokra, a Pico Areeiro-ra és a Pico Ruivo-ra. A csúcsról aztán egy meredek ereszkedéssel érkezünk Faja Escura kis településébe. Innen visszabuszozunk Funchalba, ahol rövid pihenő után elindulunk, hogy felfedezzük a fővárost. Az egykori koloniális hangulat jól megfér a modern, 21. századi építészeti elemekkel. Az óvárosban az apró macskaköves, meredek utcákon egymást érik a kis éttermek, bárok, a falakat kortárs graffitik borítják, időről időre 16. századi manuelista templomokat csodálhatunk meg. Az óceánpart nyugati kikötője felé található a város luxusnegyede égbenyúló szállodákkal, luxusboltokkal, kaszinókkal. Érdemes ellátogatni a messze földön híres funchali piacra is, vagy betérni egy erős feketekávéra valamelyik bárba. Lesétálunk a kikötőbe, ahonnan felvonóra szállunk, hogy a hegyoldalra épült város fölött elhelyezkedő Monte kisvárosába utazzunk. Az üvegezett felvonóból egészen új szemszögből láthatunk rá a sziget fővárosára, egyszerre megnyílnak az utcák, megcsodálhatjuk a kertekben burjánzó gyönyörű virágokat. Negyedóra alatt fenn is vagyunk Monteban, ahol két tematikus botanikus kertben megnézhetjük a világ minden tájáról származó növényeket. A hegytetőre épített Miasszonyunk templomban megtekinthetjük az utolsó magyar király, IV. Károly sírját és a templom előtt álló szobrát. Szállás: hotel, ellátás: reggeli. (túra: 12 km, kb. 4 óra, 670 m szint fel, 980 m szint le)
  • 4. nap Funchal, Ponta de São Lourenço, Funchal

Reggel a sziget keleti csücskére buszozunk, hogy Madeirát egészen új oldaláról ismerjük meg: az óceánba nyúló szikár, vulkanikus Ponta de São Lourenço színes sziklavilágában túrázva úgy érezzük, mintha egy másik szigetre érkeztünk volna, pedig alig buszoztunk negyven percet. Eleinte fapallókból kiépített ösvényen haladunk, aztán köves, de nem túl nehéz terepen jutunk el az első kilátópontig. Innen lenézve a mélységben látjuk, ahogy az óceánból kicsapó hatalmas hullámok ostromolják a sötét, vulkanikus sziklafalakat. Egy kisebb hágón átjutva lesétálunk a félsziget alacsonyabban fekvő területére, majd felkaptatunk a Pico do Furado kilátópontra. Ha nem túl páradús a levegő, innen láthatjuk a fókák kedvelt lakhelyének számító Ilhas Desertas szigetcsoportot, és akár az északnyugati irányban található Porto Santo szigetét is megpillanthatjuk. Rövid ebédszünet után lesétálunk a közeli öbölben található kis természetes strandhoz, ahol végre elmerülhetünk a hullámok között. Fürdőzés és pihenés után visszatúrázunk a buszunkhoz, majd Funchalba utazunk, a késő délutánt a funchali utcák, házak, templomok felfedezésével tölthetjük. Szállás: hotel, ellátás: reggeli. (túra: 9 km, kb. 3 óra, 340 m szint fel, 340 m szint le, szeles időre érdemes készülni!)
  • 5. nap Funchal, Pico Arieiro (1818 m), Pico Ruivo (1862 m), Ribeiro Frio

Madeirai túránk egyik leglátványosabb, legizgalmasabb csúcsmászását erre a napra tartogatjuk. Az 1800 méteres magasság ne tévesszen meg senkit, valódi magashegyi élményben lesz részünk Európa egyik legszebb túraútvonalán. Reggel busszal kaptatunk fel Monte irányába, egyre följebb kanyargunk, jó idő esetén káprázatos panoráma bontakozik ki előttünk. A parkolóban felkészülünk a csúcstámadásra, először kisétálunk Madeira harmadik legmagasabb pontjára, a Pico do Arieiro-ra, ahonnan egy kilátópontról a sziget keleti oldalának hegyvonulatait nézhetjük meg. Ezután nehéz, gyakran törmelékes terepen, vulkanikus sziklafalak, csipkés hegygerincek között ereszkedünk le egy alagútrendszerhez. Útközben a már megszokott (lehet ezt egyáltalán megszokni?) gazdag madeirai növényvilág mellett, helyi védett madarakat, lepkéket, színes gyíkokat is megpillanthatunk. Kaptatók és látványos gerincmászások során jutunk el a Casa de Abrigo turistaházig, ahol feltölthetjük kulacsainkat, rövid pihenő után pedig hamarosan felérünk Madeira legmagasabb pontjára, az 1862 m magas Pico Ruivo-ra. Ha tiszta az idő, innen egész Madeirára rálátunk, völgyekben meghúzódó kis falvak, távoli, óceánparti városok tűnnek fel a szétfoszló felhőpaplan mögött. A csúcsfotók elkészítése után egy rövidebb, kevesebb erőbedobást igénylő, de annál szebb túraútvonalon ereszkedünk le az Achada do Teixeira parkolóba, ahonnan buszunkkal Ribeira Frio-ba utazunk. Miután egy kilátópontról körbetekintünk, beülünk az egyik helyi étterembe, és bőséges pisztrángvacsorával koronázzuk meg a mai felejthetetlen túraélményünket. Szállás: hotel, ellátás: reggeli. (túra: 12 km, 6 óra, 750 méter szint fel, 550 méter szint le, fejlámpa kell!)
  • 6. nap Funchal, Caldeirão Verde, Caldeirão do Inferno, Ilha

A mai napon a levadák levadáját, a Caldeirão Verde-t járjuk végig, a sziget növényvilága talán itt a legimpozánsabb. Busszal megyünk a túra kiindulópontjáig, a Queimadas turistaházig. Innen egyre szűkül az út, szintkülönbség alig, látnivaló viszont annál több akad az előttünk álló gyaloglás során. A falakat zöldellő moha borítja, kis vízesések alatt kell átslisszolnunk, a fák néha megritkulnak, ilyenkor rálátni az alattunk húzódó völgyrendszerre. Az út néha kitett szakaszokon halad, máskor barlangokon kell áthatolnunk, hogy végül elérjük a Caldeirão Verde vízesést, amely egy természetes tóba zúdul. A kis tóban akár meg is mártózhatunk, majd rövid pihenő után folytatjuk utunkat a turisták által kevésbé látogatott Caldeirão do Inferno irányában. Ezen a szakaszon kevésbé kiépített, néhol csúszós ösvényen kell lépdelnünk, némi szintkülönbség leküzdése után érjük el a fenti alagútrendszert. A kalandos túra során úgy tűnik, sose lesz vége az egymást érő alagutaknak, amikor hirtelen felbukkan előttünk az utolsó vízesés. Miután megebédeltünk és kipihentük magunkat, egy ideig a már ismert útvonalon túrázunk, majd egy kereszteződésnél északnak fordulunk és az ősi babérerdőn keresztül leereszkedünk a hegyek közt megbúvó kis faluba, Ilha-ba, hogy buszra szálljunk és célba vegyük Funchalt. A koraesti órákban érkezünk vissza szállásunkhoz. Szállás: hotel, ellátás: reggeli. (túra: 19 km, 7 óra, szint 150 m fel, 500 m le, fejlámpa kell!)
  • 7. nap Funchal, São Vicente, Ribeira Janela, Porto Moniz, Pta do Pargo

Reggel a São Vicente városában található barlang és vulkánközponthoz látogatunk el, ahol némi belépő ellenében, szakértő vezetés mellett, testközelből nézhetjük meg a szigetet kialakító vulkanikus folyamatokat. A barlanglátogatás után jó félóra múlva buszunkkal már ott is vagyunk az egyik legszebb levadatúra kiindulópontján, a Ribeira Janela-nál. Látványos, alagutakkal, vízesésekkel megfűszerezett túraútvonalon haladunk egy szurdokvölgy irányába, az óceán már egészen eltűnik a látómezőnkből. Eukaliptuszerdők és őshonos babérfák váltogatják egymást, a levadakban pisztrángok ficánkolnak. Túránk után pár perc alatt elérjük Porto Monizt, hogy strandoljunk egyet az óceánpart mentén kialakított, részben természetes sziklamedencékben. Miután kifürdőztük magunkat és megvacsoráztunk, néhány üveg jó madeirai borral felszerelkezve buszunkkal a sziget legnyugatibb pontja felé vesszük utunkat. A Ponta do Pargo világítótornya mellől feltárul újra az óceán látványa, borozgatva és beszélgetve búcsúzunk Madeira varázslatos szigetétől. Szállás: hotel, ellátás: reggeli. (túra: 5,5 km, szint: elhanyagolható)
  • 8. nap Funchal

Összepakolunk és a repülőjáratok indulásától függően hazaindulunk. A mai napra szervezett programunk már nincs. Ellátás: reggeli.
Az oldalon látható képeket Szabó Szilveszter készítette.