Korzika - GR20

A Túra. Átlényegülsz, ha megcsinálod :)

A GR20 megad mindent, amit a természetbe visszavágyódó ember kívánni tud. Kéklő tenger és ég közt félúton, a hegyek éles gerinceit járva ízelítőt kapunk a természet elképesztő változatosságából. A sziget illatos levegője körülvesz, magába zár, és többé nem ereszt. Gondolataid minduntalan visszatérnek majd a Szigetre, ami megkínzott, a végletekig elfárasztott, közben csodás élményekkel gazdagított. Felidézheted a macchia fűszeres, forró leheletét, a laricciók kellemes árnyas ölét, a patakok kedves, hívogató medencéit, a sziklák pazar formavilágát és végül az éjszakánként rád boruló csillagtakarót. Közben kiszabadulsz a civilizációból, magadra utalva, saját erőből járod végig az utad... Calenzana-tól a Vizzavona-hágóig 8 nap alatt a híres-hírhedt GR20 túraútvonal északai és középső, általunk leglátványosabbnak tartott szakaszokat járjuk végig. S akinek tetszett, jövőre következhet a második fejezet...

Utazási irodánk kínálatától eltérően ezen a túrán végig magadnak kell vinned a teljes felszerelést az út elejétől a végéig. Ebből következően az 5 bakancsos jelzés talán kevés is, ezért egy *-ot még mellérakhatunk. A túratávokat tekintve csak néhány nap kell hosszan gyalogolni, jellemző inkább a sok fel-lemászás, ami erősen terheli a térdeket. A terep sem könnyű. Sok a törmelékes, csúszós ösvény, nagy sziklák, vagy sima kőzetlapok, amelyek mind baleset forrásai lehetnek. Mindenképp feltétel a túratapasztalat többnapos túrákon. A túra elejétől cipelni kell a teljes ruházatot, sátrat, több napi élelmet, vizet és az egyéb kiegészítőket. Mindezt sok esetben mediterrán forróságban, tűző napon. A túranapokat tekintve 70 %-ban igen nehéz, és 30%-ban közepesen nehéz gyaloglásokról van szó.

Próbaút
A GR20 indulása előtt tartunk egy bemelegítő és ismerkedő túrát a Csóványosra, amin a részvétel 15-20 kg-os hátizsákkal kötelező! Itt még időben kideríthetők ha vannak hiányosságok, és akkor rá lehet edzeni a túrára. Itt kerül sor az út részletes megbeszélére is (tanácsok pakolásról, élelmezésről, sátorbeosztás, stb..)

• 1. nap Budapest, Szlovénia, Olaszország

Találkozás Budapesten 14:30 órakor, a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 15:00-kor. Utazás Szlovénián és Olaszországon keresztül, rövid pihenőkkel.
  • 2. nap Livorno, Bastia, Corte

Kora reggel érkezünk meg Livorno kikötőjébe. Kompunk 8 órakor indul, és kb. 4 órás hajóút után lassanként kirajzolódnak előttünk a sziget kontúrjai, s a horizonton feltűnik Korzika. A déli órákban szállunk partra Bastiában, melynek ütött-kopott házai már a kikötéskor szemünkbe tűnnek. Innen rögtön továbbutazunk Korzika titkos fővárosa felé, a hegyek közt meghúzódó Corte irányába. Délután érkezünk meg kempingünkhöz, felverjük sátrainkat, a nap hátralévő része pedig a pihenésről, lazulásról szól. A napból persz a hagyományos ismerkedési est sem maradhat el! Ezen a szálláson 4 éjszakát töltünk.
  • 3. nap Corte, Calenzana, Refuge d'Ortu di u Piobbu

Reggel elindulunk a kalandtúrás csapattal Calvi irányába. Útközben azonban kitérőt teszünk Calenzana apró falujába, itt elbúcsúzunk a többiektől, s nekivágunk az igazi Célnak: indul a GR 20-as túra. A jelzés a falu központjából kis utcákon keresztül kanyarog fel a falu határáig. Innen az ösvény páfrányokkal szegélyezve kúszik fel a hegyoldalon, ahonnan szép kilátás nyílik mögöttünk Calanzana és Moncale hegyi falvaira. Feljebb Calvi és a tenger kerül a látótérbe. Később keresztezzük a Mare e Monti Nord útvonalát is, és napos, meleg poros ösvényen mászunk fel a macchiában a Col de Saltu-ig (1 250 méter). Innen a gerinc északkeleti oldalán visz tovább utunk. Az ösvény sok helyen meredek, és lehetőség lesz ráhangolódni a következő napok sziklamászós szakaszaira is. Jó pihenőt ígér a Col de Bassiguellu (1486 méter) fenyőfákkal tarkított árnyas, füves mezeje. Innen az út inkább sziklás és kietlen szakaszon halad, de nincs nagy szintemelkedés. Egy völgyön keresztül látótávolságba kerül a menedékház, és ettől a ponttól úgy tűnik, mintha soha nem érnénk a házhoz. Egy utolsó rövid emelkedő zárja a napot, megérkezünk a Refuge d'Ortu di u Piobbu-hoz.
    Túratáv: 10 kilométer, idő: 8-9 óra, legmagasabb pont: 1 570 méter, szintkülönbség: 1 350 méter fel, 50 méter le.
  • 4. nap Col de Carrozzu

A menedékháztól kora reggel indulva enyhén emelkedünk fenyőfák között az 1 630 méter magas gerincre, ahonnan nagyon szép kilátás nyílik a környékre. Némi pihenés után leereszkedünk a völgybe, és elindulunk a túloldali magasabb gerinc irányába. Az ösvény gyorsan emelkedik, elhalad a Bergerie de Mandriaccia
    (1 500 méter) és a Mandriaccia patak mellett. Félúton az emelkedőn van egy forrás, ami általában iható, ez az egyetlen egész nap. Végezetül kb. 3 órára az indulástól eljutunk a Col de Piccaia-hoz (1 950 méter). Kevés az árnyék ezen a szakaszon, ami különösen keménnyé teszi a mászást hőségben. A tetőn a látvány megváltozik, a túloldalt csupasz sziklák, gerincek, csúcsok, szakadékok jellemzik a tájat. Az út követi a gerinc vonalát, majd beereszkedik a Col d'Avartoli-hoz (1 898 méter). Innen több völgyet és gerincet érintve jutunk a Col de Inpassimata-hoz (1 868 méter). Innen az ösvény elkezd ereszkedni a menedékház irányába. Eleinte csúszós, törmelékes az ösvény, de megéri hátranézni, hol jártunk eddig, a látvány fantasztikus. A lejtő végén fák adnak egy kis árnyékot, és a menedékház előtt nem sokkal az út egy kis patakot keresztez.

Túratáv: 8 kilométer, idő: 8-9 óra, legmagasabb pont: 2 020 méter, szintkülönbség: 700 méter fel, 917 méter le.

• 5. nap Muvrela-tó, Asco-völgy

A menedékháztól sziklás, kanyargós ösvény visz egy erdőn keresztül a gerinc felé, majd beereszkedik a Spasimata folyóhoz (1 220 méter). A folyón egy függőhídon kelünk át, amit tériszonyosok kevéssé kedvelnek. Innen az út a folyó mentén halad, hosszú, meredek sziklatáblákat keresztezve. Néhol műanyaggal bevont sodronykötél segít a biztonságos haladásban. Ezek a sziklás szakaszok veszélyesen csúszósak lehetnek, főleg esős időszakban. Elhagyva a folyót és csábító sziklamedencéit, az ösvény újra nekiindul egy hosszú, sziklás emelkedőnek, és mintegy 3,5 óra hosszan emelkedik a Muvrella tó-ig (1 860 méter). Ahogy közeledünk a tóhoz, mögöttünk még mindig látható Calvi az északi parton. Túl a tavon csak egy rövid, küzdelmes mászás van hátra a következő késélességű gerincig. Egy rövid ereszkedő után a másik oldalt az út újra emelkedik a Muvrella csúcs körül a Col de Stagni-ig (2 010 méter). A nyeregből az út a d'Altore menedékházhoz vezetett valaha, de a ház leégett a 80-as években. Mi nem erre vesszük az irányt, a meredek hegyoldalon beereszkedünk az Asco völgybe, a síközponthoz. A síközpont kis boltjában bőségesebb kínálatot találunk, mint az eddigiekben.
    Táv: 6 km, idő: 7 óra, legmagasabb pont: 2 010 m, szintkülönbség: 800 m fel, 600 m le.
  • 6. nap Asco-völgy, Cirque de la Solitude, Col de Minuta (2 218 m), Refuge de Thigjettu

Asco-völgy, Cirque de la Solitude, Col de Minuta (2 218 m), Bergeries de Ballones A menedékháztól az út a sípálya északi oldalán indul, majd a fák között elhagyja a sípályát, és keresztezi a látványos morénalejtőket. Szép a kilátás a Cintora. Kb. 2 óra alatt érjük el a régi menedékház romjait 2 000 méteren. A táborozóhely közelében levő kis tó oldalától 45 perces emelkedő visz fel a Col Perdura (2 183 m). A hágóból a Cirque de la Solitude függővölgye mély katlanként tátong előttünk. Utunk egyik legnehezebb szakaszához érkeztünk. A legtöbb túrázónak ez a GR20 csúcspontja. Be kell ereszkedni a függővölgybe, majd felmászni a másik oldalon. Egyszerűnek hangzik, de nagyon kitett a szakasz, több helyen szükség van drótköteles segítségre. 200 métert ereszkedünk a törmelékes völgyaljig, miközben sokszor csak nehezen követhető a csapás. Nagyon jó koordinációs készség, és szédülésmentesség szükséges a lejutáshoz, mindezt persze egy nagy hátizsákkal a vállunkon. Felfele eleinte kőtáblákat keresztez az út, ide sodronykötelek vannak beépítve. Később meredek, köves, omladékos emelkedő következik, mielőtt az ösvény egy vízmosásba fut, ami kivezet a hágóba (Col de Minuta 2 218 m), ez a második legmagasabb pontja a GR20-nak. Innen hol nagy sziklalapokon, hol törmelékes ösvényen ereszkedünk két és fél órán keresztül a Bergeries de Ballones nevű pásztorszállásig.
    Táv: 10 km, idő: 8-9 óra, legmagasabb pont: 2 218 m, szintkülönbség: 1 100 m fel, 1 300 m le.
  • 7. nap Castel di Verghio

Egy kora reggeli meredek ereszkedő után elérjük a Bergeries de Ballones nevű pásztorszállást. Az ösvény a pásztorszállás után egy könnyed, hullámzó emelkedővel indul tovább a fenyőerdőben.  Az út nyugatnak fordul a Paglia Orba északi lejtője körül, majd felbukkan az erdőből, innen meredek és sziklás meredély vezet a Col de Fogghiale-hoz (1 962 m). A nyereg túloldalán széles völgy nyílik dél fele, de az út nyugatnak indul. Keresztezi a Paglia Orba lejtőit, és enyhén emelkedik, amíg el nem éri a Ciottulu di i Mori menedékházat. Itt emelkedik a Paglia Orba (2 525 m), a harmadik legmagasabb csúcs Korzikán. Kb. 3,5 óra kemény sziklamászás feljutni a tetejére. A mi utunk a Golo völgy nyugati lejtői fele folytatódik, a túraútvonal
    1 907 méterig enyhén lejt, mielőtt meredeken levisz az 1 700 méteren fekvő folyóhoz. A Bergeries de Tula romjai alatt éri el a völgyet. Innen az utunk a Golo sziklás és látványos szurdokában vezet tiszta vizű kis medencék sorozata mellett, itt sok a kiránduló, mert könnyen elérhető a közeli főútról. A pásztorok évszázadokon át használták ezt az ösvényt arra, hogy a nyári legelőkre hajtsák fel az állataikat. A völgy beszűkül mielőtt eléri a Cascades de Radule-t és a Bergeries de Radule-t. A pásztorszállásoktól egy óra alatt elérjük Castel di Verghio-t, ami síközpontként működik a téli időszakban, ez a második komolyabb vásárlási lehetőség utunk folyamán, de itt is inkább csak alapélelmiszerek beszerzésére van lehetőség. Áram van, lehet akkumulátorokat tölteni. Aki úgy érzi, hogy túlzottan megerőltette a mögöttünk álló néhány nap, itt tud kiszállni és a másik csapathoz csatlakozni!
    Táv: 11 kilométer, idő: 7 óra, legmagasabb pont: 2 000 méter, szintkülönbség: 600 méter fel, 600 méter le.
  • 8. nap Nino-tó, Manganu-menedékház

A mai napon egy hosszú, viszont az eddigiekhez képest könnyebb gyaloglás vár ránk. Miután a GR20 keresztezi a főutat, enyhén megindul lefelé fenyő és bükk erdőben. Ezután élesen nyugatra fordul az út és a Col de St-Pierre-en lévő kegyhelyig felkúszik. Tovább kaptatunk, követve az ősi öszvércsapás lerakott nagy köveit, végül elérjük a Col de Reta-t (1 883 m), majd leereszkedünk a Nino-tóhoz (1 760 m). A tó körüli füves pozzikon általában ménesek és marhacsordák legelésznek. Egy kis forrás is található a tó melletti kápolnánál. Megpihenünk, mászkálunk a tó körül, almával, sárgarépával etetjük a szelídebb lovakat. Miután kipihentük magunkat, továbbsétálunk a Tavignano-patak mellett, hosszú napok nehéz, sziklás talaja után igazi felüdülés a puha, füves terepen lépdelni. Elhagyatott szállások mellett túrázunk, majd egy kis bükkligeteket keresztezve megérkezünk a Bergeries de Vaccaghiához (1 621 m). A Manganu menedékház innen már látható a távolban. Egy órás gyaloglással meg is érkezünk táborhelyünkhöz.
    Táv: 14 kilométer, menetidő: 5 ½ óra, legmagasabb pont: 1 883 méter, szintkülönbség: 500 méter fel, 300 méter le.
  • 9. nap Breche de Capitellu (2 225 m), Piatra Piana, Bergeries de l'Onda

A menedékháztól, miután átkeltünk a hídon, a GR20 elkezd emelkedni, hol kevésbé, hol meredekebben a Breche de Capitellu-ig (2 225 m). Itt érjük el a GR20 legmagasabb pontját. A kilátás elképesztő a Capitellu (1 930 m) és a Melu (1 711 m) tó irányába. Igazi magashegyi környezetben haladunk. Itt is előfordulnak hófoltok, és a sziklás szakaszokon nagyon kell ügyelni a biztonságos mozgásra. Az út elkanyarodik délkelet felé és követi a főgerincet magasan a tavak fölött. Az ösvény északkeleti irányba kanyarodik a Melu tó fölött a Col Rinosa felé (2 150 m). Innen szintben, majd folyamatosan lefele halad a Piatra Piana menedékház
    (1 842 m) irányába. A GR20 a menedékháztól majdnem azonnal elkezd lejteni a Manganellu völgyében, és hamar eléri a Bergeries de Gialgu pásztorszállásokat 1609 méteren. Egy régi öszvércsapás mentén haladunk gyakran sűrű erdőkön keresztül a Bergeries de Tolla-hoz (1 011 m). A pásztorszállás alatt a híd keresztezi a Manganelu patakot, innen a GR20-ról lekanyarodva Canaglia és Tattone falvakhoz lehet legyalogolni. A GR20-on maradva a folyótól felfelé rövidesen elérjük a Goltacchia patakot, ami a Manganelluba ömlik. Nem kelünk át a hídon, hanem folytatjuk az utat felfele a Goltacchia mentén. Végül az út keresztezi a patakot és északi irányba kanyarodik, rövidesen eléri a bokros Bergeries de l'Ondát a menedékház füves kempingje mellett.
    Táv: 21 kilométer, idő: 12 óra, legmagasabb pont: 2 225 méter, szintkülönbség: 1 250 méter fel, 1 400 méter le.
  • 10. nap Bergeries de l'Onda, Vizzavona

Az út tovább fut észak fele, követve a gerincen húzódó alternatív utat a Piatra Piana menedékház felé, de hamar visszakanyarodik dél fele a Crete de Muratellu fele (2 020 m). A hágó sivár és szeles, tőlünk balra fekszik a Monte d'Oro, Korzika 5. legmagasabb csúcsa. A hágóból lefele vezető út első szakasza sziklás, az Agnone völgy felső részéig, aztán amint az út 1 600 méter alá süllyed, az ösvény lankásabbá válik és a környék is zöldebb lesz. 1 500 méteren elhaladunk egy elhagyott menedékház romjai mellett. A völgy alján futó patak sok kis vízeséssel bukik alá, amíg elérkezik a leghíresebbhez, a Cascades de Anglais-hoz. Az út fenyőerdőben halad tovább, sok kirándulóval lehet itt találkozni. A civilizáció közelségét egy snack bár és az Agnone folyó fölötti híd jelzik, és innen Vizzavonáig autók számára is járható út visz. Számtalan híd és kanyar után egészen hirtelen érünk Vizzavonába. A vasútállomás melletti kis kempingben felverjük a sátrakat, zuhanyzunk, pihenünk.
    Táv: 10 kilométer, idő: 8 óra, legmagasabb pont: 2 159 méter, szintkülönbség: 800 méter fel, 1 300 méter le.
  • 11. nap Tartaléknap

Ez a nap túránk tartalék napja. Programunkat aprólékosan, a helyi viszonyok figyelembe vételével terveztük, azonban így is előfordulhatnak előre nem látható, váratlan körülmények, rossz időjárási viszonyok, melyek következtében módosul az útiterv. Ha ez bekövetkezne, akkor időnket át tudjuk tervezni ennek a biztonsági (tartalék) napnak a figyelembevételével. Amennyiben a tartaléknapot nem kell igénybe vennünk, pihenő napot tartunk.
  • 12. nap Vizzavona, Corte, Bastia, Olaszország

Táborbontás után hangulatos vonatozással Bastiába utazunk. Néhány órás utazás után érkezünk meg Korzika 2. legnagyobb városába, ahol először egy közös városnéző sétára indulunk. A pálmafákkal övezett St. Nicolas-téren, Napóleon szobra mellett gyalogosan átvágva egykettőre az óváros és a régi kikötő ódon házai közé érünk. Ez tényleg más világ, itt a lepukkadtságnak is vitathatatlan hangulata van. A vaskos falakkal övezett citadellába felsétálva belátjuk az egész kikötőt, majd a város egykori gazdagságáról tanúskodó barokk templomok, kápolnák sorát csodálhatjuk meg. Végezetül rövid szabadprogram, átkompolás Olaszországba. Az éjszakát a kompon töltjük.
  • 13. nap Olaszország, Szlovénia, Budapest

Savonában a reggeli órákban partra szállunk és hazautazunk Olaszországon, Szlovénián keresztül. Érkezés Budapestre a késő esti órákban.
Az oldalon látható képeket Balogh Dániel készítette.