Szigetközi Tájvédelmi Körzet: Hód-les

Evezés a Duna szövevényes ágain

A Szigetközről korábban igen sokat hallhattunk a híradásokban, aggódva szemléltük sorsát. Később, nagyjából sikerült stabilizálni a vadregényes mesevilág állapotát. Ennek köszönhetően vizitúránk során számos gázlómadár röptében gyönyörködhetünk, amint felriadva a levegőbe emelkednek, megnézünk egy zsibongó kormorán telepet is, az égen pedig héják és ölyvek kísérik tekintetükkel evezőcsapásainkat. A partok rézsűjén mélyre koptatott csapások körül találkozhatunk szarvasokkal, esetleg vaddisznóval. A mindent elborító kék és zöld a zsigereink mélyéig megnyugtat, feledtetve a hétköznapokat. A kikapcsolódás, tanulás és sportolás mellett pedig olyan élményben lehet részünk a hódmegfigyelés során, ami sokáig élő emlék lesz.

• 1. nap Budapest, Dunasziget, Szigetköz

Találkozó 5.45-kor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 3 percre, az A38 hajó magasságában). Indulás Budapestről reggel 6 órakor. Néhány órás buszozás után megérkezünk a Mosonmagyaróvár közelében található dunaparti településre, Dunaszigetre. Ott felöltjük a fürdőruhát, az evezéshez szükséges felszereléseket, némi elemózsiát és italt elcsomagolunk, majd felvesszük a hajókat és evezőket. Rövid képzést kapunk a kenuzás fortélyairól, majd vízre szállunk. Délutánig a Duna szövevényes ágai között bolyongunk, közben meg-megpihenünk, akár meg is mártózhatunk. Gyönyörködhetünk a madárvilágban, a buja természet harapnivalóan zöld szépségében, a partot övező galériaerdők tekintélyt parancsoló tömegében, és a táj megannyi látnivalójában. Közben szakvezetőnk egyre több információt oszt meg velünk mind a Szigetközről, mind az est fénypontját jelentő hódokról. Lassan mi is 'szakértőbbé' válunk a témában, és már magunktól is észrevesszük a vízben úszó, lehántott gallyakat, amiket ezek a furcsa kis emlősök dézsmáltak meg. Láthatunk hódvárakat, és megtudjuk, milyen típusú élőhelyet szeretnek ezek az állatok. Estefelé kievezünk a partra, ahol magyar szürke marhából helyben főtt bográcsgulyást fogyaszthatunk. Ezt követően, a napi élményekkel és a vacsorával telve, felöltözünk, és busszal elmegyünk Rajka közelébe. Ott körbesétálunk egy olyan területen, ahol több hódcsalád is lakik. Sötétedés körül kisebb csoportokra osztva leülünk a parton, és várjuk az aktivitás kezdetét. A hódok nem túl félénkek, sőt, sokszor kíváncsiságuk erősebb. Gyakran egészen megközelítik a birodalmuk határain átkelt érdeklődőket, ami alkalmat ad nekünk is arra, hogy kölcsönösen tanulmányozhassuk egymást. A helyszínen viselendő ruházatról, egyéb fontos dolgokról a 'Tudnivalók '-ban kell tájékozódnod. Ha valaki az előírásokat nem alkalmazza, akár egy ember nem megfelelő viselkedése az egész csapat élményét meghiúsíthatja. A hód-les a sötétedés beálltakor ér véget. Buszra szállunk, és a mosonmagyaróvári kollégium pihe-puha ágyaiban nyugovóra térünk (várhatóan 22-23 óra körül).

• 2. nap Dunasziget, Szigetköz, Budapest

Az esti kései érkezést kompenzálandó, kényelmesen indulunk tovább. A csomagjainkat bepakoljuk a buszba, és a már jól ismert partszakasz közelében, egy látogatóközpontban még több információt gyűjtünk a hódokról. Megtekintünk egy igazán monumentális modellt, ami a Szigetköz egy részének arányosan kicsinyített mása, és mi magunk is tanulmányozhatjuk az áramlást a szövevényes ágak között. Az előadás után ismét evezőt ragadunk, és meghódítjuk a maradék 250 kilométer folyamkilométert (vagy annak egy részét, míg el nem fáradunk). Közben nézelődünk, pancsolunk, lazítunk. Késő délután kikötünk, átöltözünk, és búcsút intünk a Szigetköznek. Budapestre várhatóan a késő esti órákban érkezünk.