Erdély: Al-Duna, Herkulesfürdő, Kazán-szoros

Vadregényes túrák a Cserna-völgyében és a Kazán-szorosnál.

Egy különlegesen szép, vadregényes vidékre invitálunk pünkösdi túránk keretében. A történelmi Magyarország délkeleti csücskében járunk, melynek számos magyar vonatkozása van. Széchényi István gróf itt próbálta meg hajózhatóvá tenni a Dunát a Fekete-tengerig a Vaskapu szabályozásával, Herkulesfürdőn pedig, melynek neve kevesek fülében cseng ismerősen, az Osztrák-Magyar Monarchia idején a kor egyik leghíresebb és legpatinásabb fürdője létesült. A gazdag történelmi örökségen túl azonban mindenekelőtt a természeti környezet szépsége és érintetlensége az, ami mindenkit elvarázsol. A Kazán-szorosban az összeszűkülő, függőleges sziklafalak között hömpölygő Duna a vízről, és a környező kilátópontokról egyaránt pazar látványt nyújt, a Cserna-völgyében, sziklafalak lábánál megbúvó Herkulesfürdő patinás bája a mai, leromlott állapotában is üt, a környező hegygerincek és hegyvonulatok kínálta túralehetőségek pedig szinte minden igényt kielégítenek. Kis szervezéssel a híres hőforrásokat is kipróbálhatjuk, a környék kulináris specialitásait, a micset és a sült pisztrángot pedig ugyancsak vétek lenne kihagyni. Valóban érdemes ide útra kelni, túrabakancsot húzni, s megismerni ezt a rejtett gyöngyszemet!
  • 1. nap Budapest, Kazán-szoros, Dubova, Herkulesfürdő

Találkozó  5:20-kor, indulás 5:30-kor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolóból (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben). Utazás rövid pihenőkkel Romániába. Kora délután érkezünk a felduzzasztott Duna partján álló Orsova településre. A Vaskapu-erőmű építése során 30-40 méterrel megemelkedő vízszint több falut, többek közt Jókai: Az Aranyember című regényéből ismert Senki-szigetét is hullámsírba temette. A több száz méterre kiszélesedő folyam partján felépített új város sétányáról szemlélve úgy érezzûk, mintha tengerparton járnánk. Sokat nem időzünk ebben a szocreál és balkáni hangulatot remekül elegyítő városban, hanem továbbutazunk a történelmi Magyarország egyik legvadregényesebb vidékére, ahol a Kis- és Nagy Kazán-szoros meredek sziklafalai közt, az egykor veszedelmes zúgók, örvények, kiálló sziklazátonyok helyén most lomhán hömpölyög a megzabolázott Duna. Hogy ezt a rendkívüli természeti szépséget testközelből is átélhessük, a Kis-Kazán szoros bejáratánál kirándulóhajókba szállunk. A kikötőnél Decebál dák király sziklába vájt, 40 méteres arcképe néz le ránk, majd egy kis ortodox templom mellett suhanunk el, aztán áthaladva a Kis Kazán-szoros legszűkebb részein előbb újra kiszélesedik a Duna, s máris feltűnnek a Nagy Kazán-szoros festői, szürke sziklabércei. A mészkőszirt több barlangot is rejt, a nagyobb üreg, a Veterani-barlang a Duna felől nyíló bejáraton át meg is látogatható. A látványos hajókirándulás után egy talán még látványosabb túrára indulunk. Dubova település szélén egy meredek kaptatóval induló túraösvény vezet fel a hangulatos erdőségekkel, itt-ott ligetekkel tarkított fennsíkra, melynek szélére kiérve döbbenetes látvány tárul szemeink elé: a korábban víz felől megfigyelt sziklafalak szélén állunk, a meredek sziklabércek szinte függőlegesen szakadnak a mélybe lábaink előtt. Alattunk, előttünk a Kazán-szoros legszebb szakasza húzódik. Lélegzetelállító a látvány! A fennsíkon kanyargó túraösvény még további mesés kilátópontokat érint, mielőtt visszatúráznánk rajta autóbuszunkhoz. Innen már szállásunkra, a vadregényes Cserna-völgyben található Herkulesfürdőre utazunk. A szobák elfoglalása és vacsora után megtartjuk ismerkedési estünket. Szállás: panzióban, ellátás: vacsora igényelhető! (Túratáv: 3 km, szintkülönbség: 130 méter, menetidő: 1,5-2 óra)
  • 2. nap Herkulesfürdő, Inelet-körtúra (860 m), Cserna-hőforrások

Ma a Cserna-völgyének talán legszebb gyalogtúrájára indulunk, melyek a látványos panoráma mellett a helyiek életébe is bepillantást engednek. Kiadós reggeli után buszunkra szállunk, s alig fél óra utazás után meg is érkezünk túránk kiindulópontjára. Először egy ingatag hídon kelünk át a Cserna-patak fölött, s máris meredeken emelkedni kezd az ösvény előttünk. Egy szinte függőleges sziklafalhoz érve falétrákon kapaszkodunk egyre feljebb, majd hamarosan egy kilátópontot érintünk. Innen remek körpanoráma tárul elénk a környező erdőségekre, sziklagerincekre, a távolban a Retyezát csúcsai is feltűnnek már. Tovább emelkedve egy festői helyen létesített apró templomhoz, s temetőhöz érünk. Ösvényünk innen már nagyjából szintben halad, a hegyoldalban szétszórt apró tanyákat, magányos házakat érintve. Különös, világtól elzárt mindennapok folynak itt, számunkra szokatlan elszigeteltségben. Út ide nem vezet, nem csak az élelmiszert, de mindent gyalogosan, vagy öszvérháton kell felcipelni... Mielőtt elhagynánk e magányos vidéket, még érintünk egy pazar kilátópontot, ahol a szinte függőleges sziklafalak széléről tekinthetünk alá a mélységbe. Innen meredeken ereszkedünk vissza a Cserna partján parkoló buszunkhoz, több frissítő forrást is útba ejtve. De mielőtt hazaindulnánk, még megállunk csobbanni egyet a Cserna partján fakadó hőforrásoknál! Akik nem szeretnének fürdeni, azok kipróbálhatják a közeli vendéglő specialitásait. Mai napi utolsó látnivalónk Herkulesfürdő régi belvárosa, ahol közös sétát teszünk. A pazar természeti környezetben felépített egykoron patinás szállodák, fürdőpavilonok, kaszinó látványa még így, lepusztult állapotában is hordozza a letűnt, arisztokratikus korszak diszkrét báját... Ott sétálva az egykori központban ez rendkívüli mértékben átüt. Sétánkkal érintjük Herkules vas szobrát, a patinás, de omladozó Szapári-fürdőt, az Erzsébet-villát és a Kaszinót és a frissen felújított központi parkot a háromszáz éves, hatalmas mammutfenyővel. Kora esti órákban érkezünk a szállásunkra. Szállás: panzióban, ellátás: reggeli. Vacsora igényelhető! (Túratáv: Inelet-körtúra: 12 km, szintkülönbség: 600 méter fel / le, menetidő: 5-6 óra)
  • 3. nap Fehér-kereszt, Domogléd (1105 m), Herkulesfürdő, Budapest

Reggeli után összepakolunk, s mai túránk kiindulópontjához utazunk. Célunk a Herkulesfürdő fölé magasodó Fehér Kereszt kilátópont,  ahova egy órányi meredek ösvény-járás után jutunk fel. Cserébe a kereszttől valóban remek kilátás nyílik a monarchia korabeli fürdővárosra, s a Cserna-völgy felsőbb részeire. Aki komolyabb kihívásra vágyik, azokkal innen tovább túrázunk egy végig kaptatós, néhol enyhén kitett, sziklás szakaszokkal tűzdelt keskeny ösvényen a Domogléd 1105 méteres csúcsára. A meredek ösvényen felfelé kapaszkodva egyre jobb panorámát élvezhetünk a fekete fenyők közül kitekintve, míg a csúcsrégióban már az erdő övezetét elhagyva egy különösen szép gerincen vezet az utunk. A csúcsról egy másik, erdei ösvényen jutunk vissza autóbuszunkhoz. A Domogléd mászás combosabb, nehéz túra, aki kihagyná, azokat a Fehér Kereszt kilátó után a buszunk beviszi Herkulesfürdő központjába, s ott tölthetik el az időt. Délután indulunk hazza erről a vadregényes környékről, ami e három nap alatt jó eséllyel mindenki szívébe belopta magát. Érkezés Budapestre várhatóan a késő esti órákban. (Túratáv: Fehérkereszt-túra: 2 km, szintkülönbség: 200 méter fel / le, menetidő: 1,5-2 óra, nehézség: 2-3 bakancs, Domogléd-csúcstúra: 8 km, szintkülönbség: 890 méter fel / le, menetidő: 5-6 óra, nehézség: 4 bakancs!)
Az oldalon látható képeket Szabó Szilveszter készítette.